Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 21:15
  #13
Medlem
Hos ex. Swedbank får du låna 5 ggr (brutto)årsinkomsten.
Som jag tolkar det har ni 16500 kr var brutto garanterat av er arbetsgivare och alltså tillräckligt underlag att räkna på för banken.

16 500 * 2 * 5 * 12 = 1 980 000 kr

Givet att ni har kontantinsatsen bör det alltså inte vara några problem?
Hoppas jag inte har misstolkat er.
Citera
2017-10-04, 21:19
  #14
Medlem
Tronkans avatar
Hej!
Förmodar att inkomsten nog inte är problemet, om ni ligger på ca 19 vardera ut. Det bör motsvara ca 25 k innan skatt.
Saknar ni fasta anställningar? Detta kan vara faktorn till att ni blir nekade.
Om så är fallet så om ni önskar lån så är det med hjälp av föräldrar som borgen eller Sub-prime banker.
Alltså banker med högre räntor. Finns exempelvis Marginalen, Bluestep, Svedea bolån, Avida bolån.
Jag skulle börjat med de 2 förstnämnda. Lycka till
Citera
2017-10-04, 21:20
  #15
Medlem
idiamindadas avatar
Det kommer fler lägenheter. Är er nuvarande bostadssituation uthärdlig så skadar det inte att vänta sett till dagens läge på marknaden. Dessutom hinner ni spara ihop mer pengar och kanske gå upp i arbetstid.
Citera
2017-10-04, 21:22
  #16
Medlem
Bronixs avatar
Ju fler ansökningar desto mindre chans att beviljas
Citera
2017-10-04, 21:23
  #17
Medlem
Hur länge har ni jobbat? Banken kommer bara titta på föregående års årsinkomster för er. Så skit i att säga att ni har låg grundlön utan säg att ni tjänar det som ni tjänade förra året/12 i månaden. Banken kommer ju göra en kreditupplysningen och själva se att det stämmer. I kreditupplysningen syns inte någon grundlön utan endast totalt utbetalad lön för hela året.

Och saken är biff.

Har ni inte jobbat under hela föregående året så är det lite knepigare, då kommer ni behöva skicka in lönespecifikationer från era arbetsgivare för de tre senaste månaderna, så då kanske ni får vänta lite helt enkelt.
Citera
2017-10-04, 21:50
  #18
Medlem
L1ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMotte
Hos ex. Swedbank får du låna 5 ggr (brutto)årsinkomsten.
Som jag tolkar det har ni 16500 kr var brutto garanterat av er arbetsgivare och alltså tillräckligt underlag att räkna på för banken.

16 500 * 2 * 5 * 12 = 1 980 000 kr

Givet att ni har kontantinsatsen bör det alltså inte vara några problem?
Hoppas jag inte har misstolkat er.

Tack alla som svarat.

Jag kollade på Swedbanks kalkyl och om vi både har en inkomst på 17000 före skatt får vi låna 1593750kr, så 10000 extra på handpenningen så har jag ju lägenheten. Kanske det finns en chans ändå? Detta är ju bara grundlönen för oss, och som sagt så är min snittlön 20-25 efter skatt.

Jag ringer och kollar imorgon, tusen tack för tipset!
Citera
2017-10-04, 21:54
  #19
Medlem
framtands avatar
När jag va hos banken senast så diskuterade vi min inkomst betydligt mer än "vad är din grundlön". Det va deklarationer och lönespecar och löst snack i allmänhet, fick inte alls känslan av stelbenhet på det sättet. Nu va mitt lån långt, långt under någon gräns en på en liten del av grundlönen för min del så det kanske låter annorlunda annars. Men det hjälper ju inte dig, tyckte bara det var märkligt.

Swedbank i mitt fall, 5 eller 6 gånger årsinkomsten är standard där så även med er budget borde det funka.
__________________
Senast redigerad av framtand 2017-10-04 kl. 21:56.
Citera
2017-10-04, 22:06
  #20
Avstängd
Kanske ska ta och avvakta ett tag istället, känns som att just nu inte är bästa tiden att köpa. Tänkte så för tio år sen när jag köpte villan i Stockholm men finns inget just nu som tyder på att det blir en bra affär i det korta, allt annat lika dvs om inget ändras i närtid.
Citera
2017-10-04, 22:22
  #21
Medlem
Prata med Handelsbanken. Säg som det är. Dom är mer flexibla än övriga banker och stirrar sig inte blinda på schabloner och normer.
Citera
2017-10-04, 22:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Är ju bara visa inkomsdeklarationen där visas ju eran " riktiga löner"
what he said. ärlighet är inte alltid bäst
Citera
2017-10-04, 22:34
  #23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Har ni pratat med era föräldrar?
Skrivs det med som borgenärer till lånen så finns det inte längre några risker för banken, förutsatt att era föräldrar inte är losers.
Borgensmän!
Det är banken som är borgenär dvs den som lånar ut pengar.
Citera
2017-10-05, 00:36
  #24
Medlem
Försiktigt med ansökningar nu. Men ni borde ju ha kollat med Swedbank, Nordea etc först.

Tala för er.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback