2017-10-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det var inte vad jag skrev. Det tillhör allmänbildningen att veta att gaser bildas vid förmultning.

En person som är expert på lyftkraft i vatten behöver inte veta exakt hur mycket vikter som behövs för att hålla kroppen nere när den förmultnar, men kan lätt räkna sig fram till hur mycket vikter som är tillräckligt för att tvinga kroppen nere. Om torson väger 50kg, kan maximalt 50kg gas bildas. Hur mycket vikter behöver du för att motverka lyftkraften hos 50kg gas? För en ubåtsingenjör är det inga konstigheter att göra ett överslag i huvudet.

Hursomhelst, min poäng var bara att illustrera att den store påstådde raket- och ubåtsingenjören är en bluff, vilket hans tidigare medarbetare vittnat om för länge sedan.
Visst, men han kan också bara gjort bedömningen "Jag har punkterat henne nu, så gasen sipprar ut. Det som behövs är lite skrot bara för att hon ska sjunka ner, sen stannar hon där". Bara det tyckte jag iaf tydde på att han åtminstone har funderat över gärningen - jag hade ingen aning om att det är bra att "punktera" en kropp om man vill få den att sjunka, jag förstår det ju nu när man läser om det men hade inte kommit på det av mig själv bara sådär. Jag hade nog bara slängt på massa skräp och sen hivat i henne. Madsen har ju faktiskt gjort något mer genomtänkt, även om han misslyckades, menar jag..

Och ja, haha, Att Madsen är en bluff och inte den Leonardo DaVinci #2 som han vill framställa sig som är något jag gillar att det upprepas många gånger här i tråden - ju fler som förstår det desto bättre!
Citera
2017-10-05, 09:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Det står ingenstans det fetmarkerade. Det som kom fram är att filmerna återfanns på hans hårddisk sen hur han fick dit dem vet bara PM själv, jag gissar på någon form av olaglig nedladdning eller liknande. Jag tror tvärs emot dig att filmerna inte är från IS utan någon BDSM-klubb eller liknande med tanke på dessa 14 knivstick i och vid underlivet på KW, men det får vi säkert reda på framöver.

Det blir visst väldigt många missförstånd idag. Jo han kan ha beställt filmerna i betydelsen köpt dem från en filmsajt, men jag menade att inte har beställt dem i den betydelsen, att det tyvärr finns människor som beställer riktiga mord, våldtäkter och liknande, och sedan utför vissa de här brotten och filmar. Eller kanske oftare, att beställaren får titta direkt i realtid när våldtäkten, mordet etc. sänds över webcam. Det råder väl delade meningar om det är på riktigt, eller om det är skådespel och beställaren luras att tro att det är på riktigt. Men ALLT har säkert hänt på riktigt någon gång... "snuff movie" kallas det om offret mördas. Men det var det alltså inte fråga om i detta fallet.
Citera
2017-10-05, 09:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ledsen. Men en utav oss kan inte läsa innantill .
Kanske är det jag som uttrycker mig dåligt för jag förstår inte alls vad du svarar på.???

Så här skrev du - i ett svar till mig:

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Varför filmar mexikanska drogkartellen tortyr och mord?
För att sälja det sedan som snuff? Men det finns ju inga pengar att tjäna på det enligt dig.

Du låtsas som jag menar att de filmar för att sälja, för att sedan använda mitt eget argument mot mig.

Sluta med det.
Citera
2017-10-05, 09:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det blir visst väldigt många missförstånd idag. Jo han kan ha beställt filmerna i betydelsen köpt dem från en filmsajt, men jag menade att inte har beställt dem i den betydelsen, att det tyvärr finns människor som beställer riktiga mord, våldtäkter och liknande, och sedan utför vissa de här brotten och filmar. Eller kanske oftare, att beställaren får titta direkt i realtid när våldtäkten, mordet etc. sänds över webcam. Det råder väl delade meningar om det är på riktigt, eller om det är skådespel och beställaren luras att tro att det är på riktigt. Men ALLT har säkert hänt på riktigt någon gång... "snuff movie" kallas det om offret mördas. Men det var det alltså inte fråga om i detta fallet.

Hur vet du att detta finns? Obs, avser delen om beställda mord i webcam. 'Kanske oftare', vad innebär det?
Citera
2017-10-05, 09:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Jag vet inte, om han har planerat och överlagt det så är hans konsekvenstänk extremt satt ur spel.
Eller inte.. så här kan hans plan ha sett ut:

1) Finn ett lämpligt offer som självmant kliver ombord på ubåten
2) Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
3) Begå gärningen som han drömt om
4) Dumpa kroppsdelarna
5) Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
6) Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
7) Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Skulle den kände ubåtsbyggaren bli misstänkt för någonting om det utspelat sig enligt ovan? En journalist gör en rutinintervju med en känd dansk raketingenjör och försvinner när hon är på väg hem?
Citera
2017-10-05, 09:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var järnrör. Inte aluminium. Och var står det att han försökte föra IN dessa i kroppen?

Jag har för mig aluminium. Järn är tungt, då hade det kunnat gå hela vägen. Det är tydligen samma rör som startrampen (den i moduler, som kan monteras ihop på plats i Bornholm) är gjord av, och jag orkar inte söka på info om den nu... men där finns svaret på vilken metall det var. Den fick ju inte bli så tung att den inte gick att transportera och montera ihop.

Det är ingen som har sagt att han kört in just dom rören i kroppen, men det har stått att han har kört in någon form av tyngder i kroppen. Det sades på den första häktningsförhandlingen. Dock inte VAR i kroppen. MIN fundering är om skadorna i slidan kan komma av att han har försökt köra in någon tyngd där? Men rättsläkaren måste väl se om det är en kniv... USCH jag vill inte tro att han huggit henne av sexualsadistiska skäl.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-05 kl. 09:20.
Citera
2017-10-05, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur vet du att detta finns? Obs, avser delen om beställda mord i webcam. 'Kanske oftare', vad innebär det?

Att det numera när det finns webcam som man kan sända direkt till tittaren genom, är vanligare att detta används. I stället för att man producerar en videokassett som tittaren får i efterhand. Det är såklart häftigare - om man har den läggningen - att titta på i direktsändning. Jag har läst om allt detta men har inga källor nu, du behöver inte tro på att det förekommer.

Det är dessutom inte relevant för fallet.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-05 kl. 09:33.
Citera
2017-10-05, 09:13
Medlem
Citat:
Jag har för mig aliminium. Järn är tungt, då hade det kunnat gå hela vägen. Det är tydligen samma rör som startrampen (den i moduler, som kan monteras ihop på plats i Bornholm) är gjord av, och jag orkar inte söka på info om den nu... men där finns svaret på vilken metall det var.
Det var järnrör. Vad du "har för dig" är ointressant.
Citera
2017-10-05, 09:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att det numera när det finns webcam som man kan sända direkt till tittaren genom, är vanligare att detta används. I stället för att man producerar en videokasset som tittaren får i efterhand. Det är såklart häftigare - om man har den läggningen - att titta på i direktsändning. Jag har läst om allt detta men har inga källor nu, du behöver inte tro på att det förekommer.

Det är dessutom inte relevant för fallet.

Är det inte så att det är din fantasi som skenar lite nu? Men ändå rart av dig att jag inte behöver tro på det. Hade du inte sagt det hade det blivit svårt för mig.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-10-05 kl. 09:19.
Citera
2017-10-05, 09:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Det är ju det där med sågen också, att han sågs ta med sig den just på morgonen där. Försöker hitta artikeln om det nu men svårt, men vad jag minns så lät det som att han "smög" med den mot ubåten. Den sågen har ju sedan försvunnit också.

Att han inte tog med sig några riktiga sänken kanske hade att göra med att han visste att det fanns lite skrot i ubåten han kunde använda. Eller så tog han med sig rörstumpar och sådant, just för att använda som sänke? Vet att han nämnde att rören som satt på Kim var av samma typ som fanns i hans verkstad - hur hamnade de i ubåten?

Jag vet inte, om han har planerat och överlagt det så är hans konsekvenstänk extremt satt ur spel. Påminner om den där australienska mördaren som skrev en bok om sitt eget mord och något mordförsök (under tiden han begick dem) och i boken kan man se hur han hittar på scenarier som han tror att alla runt honom kommer köpa rakt av. (Länge sen nu, men kommer ihåg att han snor offrets bil, och i boken beskriver han då hur han ska förklara för polisen att en kille bara gav nycklarna till honom för att han skulle iväg på en jorden runt resa. Det tror han att de bara ska gå med på, och typ låta honom behålla bilen?). Jag tror mer och mer att Madsen är så störd att han faktiskt trodde han skulle kunna snacka sig ur situationen där på morgonen efter...

Kan ha haft lite rör(vikt) för att kunna balansera ubåten när inga praktikanter fanns ombord som han kunde flytta runt.
Citera
2017-10-05, 09:21
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Det är bara som du tror och gissar. Jag tror däremot att filmerna var en viss njutning för PM vilket han till sist (om han nu inte har gjort det innan med fast undkommit fram till nu) omvandlade i verklig handling mot KW.

Vad det var frågan om eller inte frågan om vet bara PM själv, vi andra kan bara gissa än så länge tills sanningen kommer fram, om nu den hela sanningen kommer fram.
Citera
2017-10-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Eller inte.. så här kan hans plan ha sett ut:

2) Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
4) Dumpa kroppsdelarna
5) Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
6) Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
7) Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Skulle den kände ubåtsbyggaren bli misstänkt för någonting om det utspelat sig enligt ovan? En journalist gör en rutinintervju med en känd dansk raketingenjör och försvinner när hon är på väg hem?
Exakt. Det är väl egentligen hans handlande direkt efter som motsäger det, att han dels avbryter sina planer dagen därpå (röd flagg bara det, inte "business as usual") och att han avviker från planen vid (5) enligt din lista där. Hade han inte försvunnit där på kvällen och varit okontaktbar med ubåten när pojkvännen ringde efter hjälp så hade media inte alls varit på samma nivå, och han hade sett mycket mindre skyldig ut.

Nu var det ju att han försvinner i flera timmar, buskör ubåt i mörkret, och sen när en båt börjar närma sig sänker han den självmant - redan där är han misstänkt nog för att inte bli utsläppt de närmaste veckorna. Att han sen säger att KW klivit av i en kameraövervakad hamn (det visste han ju inte att den var) gör det ju inte bättre. Men som sagt, han trodde kanske att det inte skulle vara någon grej

Jag funderar på om vi tar din plan, men moddar den lite:

4) Dumpa kroppsdelarna
5) Det blev blodigare än väntat. Han inser att ubåten är otjänbar dagen efter, och att den inte får genomsökas av polis. Det kommer inte gå att sticka till Bornholm, så han drar ett SMS om det till sin kompis.
6) Bestämmer sig för att sänka ubåten. Sänker han ubåten kan han säga att KW var kvar ombord när den gick ner.
7) Inväntar morgonen (Varför? För att det är fler båtar ute och rör sig som han kan få hjälp av efter sänkningen? Eller för att ta sig längre ifrån kroppsdelarna inför ett potentiellt sökande?)
8) Berättar att "Alla mår bra ombord" över radion.
9) Det går alldeles för fort för räddningen att komma. PM har inte ens påbörjat sänkningen. Han kan inte säga att KW är kvar ombord för då skulle någon kanske försöka ta sig ner för att rädda henne, han bränner den idén
10) Spelar förvånad över att KW försvunnit, droppar den där hamnen som han vet är mörk och skum. Och sen fortsätter det som vi sett.

Han tror ju som sagt att KW aldrig kommer bli hittad, och hade en båt kommit fram till honom när han guppade i en flytväst ensam mitt i vattnet där så skulle han kunna säga att hon fastnade på något sätt, eller att hon drogs med ubåten ner i mörkret, eller vad som helst. De kanske skickar ner dykare i ubåten och ser att hon inte är där, så sökandet går över till någonstans i närområdet där ubåten är. Kanske inte ens är intressant att dra upp ubåten för att undersöka denne.

Jag bara gissar, men ett sånt scenario kan han absolut haft i huvudet där, som blev avbrutet när räddningen kom snabbare än väntat - minns att han fick sänka N ganska hastigt. "jag ska bara ner och kolla en grej"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in