2017-10-04, 19:09
Medlem
Commodores avatar
Hej!

Av olika starka skäl måste jag på något sätt ta över posten som ordförande i en förening. Det viktigaste är att få bort ordförande, sen om föreningen får fortsätta eller läggs vet jag ej.

Denna förening har inte alls många betalande medlemmar. Ca 2-3 stycken. En styrelse på 5-6 personer.

Min plan är att få samla 10-15 kompisar och betala allas medlemsavgift för att sedan..det är här min fråga kommer. Kan jag oavsett stadgar (osäker på dom för denna föreningen) direkt efter medlemskap kräva omedelbar omröstning där alla min kompisar röstar mig som ordförande och nuvarande ordförande får gå. Sedan kan vi succesivt byta ut hela styrelsen med hjälp av mina vänner.

Det måste komma som "en smäll", därför vill jag fort efter medlemskapet med mina vänner genmföra någon typ av auktion.

Är detta möjligt? Finns det någon "lag" inom svenskt föreningsliv som tillåter detta oavsett stadgar? Eller kan man i stadgar skriva ex att ordförande ska sitta 5 år bla.bla..

Kom gärna med tips på vem man kan ringa och fråga eller har ni några ideér?
Citera
2017-10-04, 19:54
Medlem
Är du så intresserad av att ta över en förening så måste du läsa stadgarna för att hitta svaret på din fråga.
Om det gäller tillämpliga lagar gav 3,19 sek sök på Google detta:
http://www.bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ideell/lagarideell-1.8132
Citera
2017-10-04, 20:52
Medlem
Det "normala" är väl att man precis före årsmötet registrerar ett gäng nya medlemmar och så går hela gänget på årsmötet och väljer in sitt folk?

Här är ett praktikexempel:
http://www.skd.se/2016/03/12/kuppades-bort-fran-styrelsen/
Citera
2017-10-04, 21:14
Medlem
Bergakungens avatar
Juridikområdet heter associationsrätt.

Men, litet mer torrt kommenterat; den som inte själv kan reda ut hur man kuppar bort en befintlig styrelse torde få avsevärda svårigheter att genomföra det hela.

Men några viktiga frågor att ställa sig är "Vem är röstberättigad" och "Kommer mötet ens att rösta om styrelse och ordförande". Normalt har alla möten med medlemmarna en mötesagenda och finns inte "Stämman röstar om ordförande" med på agendan torde det bli svårt att ens begära votering om detta :-) .
Citera
2017-10-04, 21:36
Medlem
Du säger att du vill genomföra en auktion. Vad är det som ska säljas? Föreningens inventarier?
Citera
2017-10-04, 21:53
Medlem
En styrelses ordförande har inte kontroll över föreningen per se. En skicklig ordförande som många litar på kan naturligtvis ha en enorm makt i föreningen men det är en annan sak.

För att ta kontroll över en förening måste man ha en majoritet av ledamöterna i styrelsen. Om det dessutom finns ekonomiska intressen inblandade så bör man också säkerställa att det man gör inte strider mot stadgarna (ex. föreningens syfte och mål). En styrelse som bryter mot stadgarna kan bli civilrättsligt stämd, har man varit vårdslös eller agerat stadgevidrigt kan skadeståndsskyldighet inträda eller beslut bli upphävda. Det är dock ovanligt (kanske nästan så ovanligt att det är mer en teoretisk möjlighet), och är inte pengar inblandade har jag svårt att tro att det skulle kunna hända.

Vi lämnar stadgefrågorna därhän.

De flesta föreningar har olika arrangemang för att ge en viss andel av medlemskåren rätt att begära extra årsmöte, men det är fortfarande styrelsen som måste utlysa det. Det alternativet för att genomföra en kupp är sådär eftersom det ger en väldigt tydlig förvarning till sittande styrelse.

För att kuppartat med hjälp av "nya medlemmar" ta över en föreningsstyrelse måste man i stället alltid vänta in ordinarie årsmöte (eller motsvarande där styrelseval står på agendan) och så nära inpå detta som stadgarna tillåter låta sin röstboskap lösa medlemsskap. En skicklig styrelse vet vad den kan göra för att förhindra en sådan kupp om den får tillräcklig förvarning, därför ska man vänta. Sofistikerade föreningar kan också ha olika arrangemang som försvårar den sortens kupper, som att man måste löst medlemskap en viss tid innan för att ha rösträtt.

I "riktiga" föreningar är kupper svåra att utföra. Det som funkar Åshöjdens BK eller Bysistorgets rollspelssällskap är inte riktigt lika enkelt i Hammarby IF eller Sverok. I oviktiga föreningar är kupper ofta helt meningslösa och leder oftast till att föreningen tynar bort efter att alla blivit ovänner. I betydande föreningar kan det finnas tillräckligt starka intressen att "gå vidare", men kupper river upp sår även där.

Jag blir ändå väldigt nyfiken. Vad är det för typ av förening? Varför vill du ersätta ordföranden? Är det en personlig vendetta eller har föreningen kontroll över någon resurs som är viktig för dig?
Senast redigerad av Occam 2017-10-04 kl. 22:02.
Citera
2017-10-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commodore
Denna förening har inte alls många betalande medlemmar. Ca 2-3 stycken. En styrelse på 5-6 personer.

Är det en extern styrelse eller är de 2-3 stycken utöver styrelsen?

Hur går årsmötet till i en sådan förening där nästan alla är med i styrelsen? FInns ju knappt någon som kan rösta när styrelsen är jävig?
Citera
2017-10-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det en extern styrelse eller är de 2-3 stycken utöver styrelsen?

Hur går årsmötet till i en sådan förening där nästan alla är med i styrelsen? FInns ju knappt någon som kan rösta när styrelsen är jävig?

Högst relevant fråga om antalen i trådstarten. Det vanliga i föreningar är att man endast kan välja medlemmar till styrelsen.

Jäv är det dock inte. God föreningssed förhindrar inte att kandidater deltar i omröstningen. Kanske finns det föreningar vars stadgar förbjuder det, men det har jag aldrig hört talas om.
Citera
2017-10-04, 23:33
Medlem
För att det ska vara någon poäng med ett kuppa ut eller in styrelser i en förening - måste det handla om en ekonomisk förening. Då är det föreningslagen som är närmaste juridiska styrinstrument. Stadgarna är också viktiga i sammanhanget, särskilt då det gäller finliret. Men i de mer betydande lagstiftningen trycker föreningslagen (liksom även bostadsrättslagen) ned stadgarna.

Men om det handlar om en ideell förening, t ex Ekorre-Skådar-Föreningen Kurredutterna - då spelar det ingen roll hur föreningen är organiserad. Man kan ju i och för sig knyta upp medlemmarna med personliga och bindande avtal, men då misstänker jag att Kurredutterna snabbt förlorar sin attraktion som ideell förening.

Vanligaste formen av ekonomiska föreningar är BostadsRättsFöreningar. Sedan BRF-institutionen började växa (och fortfarande växer) sedan 20-30 år, borde det snart vara dags för den första skandalen att flyta upp till ytan - där en maffia har tagit över en BRFörening. Det är relativt lätt att trumma ihop en effektiv "styrelse" av kuziner och broschor som sedan driver BRFöreningen som ett privat familjeföretag.
Senast redigerad av HgF 2017-10-04 kl. 23:37.
Citera
2017-10-05, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occam
Jäv är det dock inte. God föreningssed förhindrar inte att kandidater deltar i omröstningen. Kanske finns det föreningar vars stadgar förbjuder det, men det har jag aldrig hört talas om.

Tänkte på andra årsmötesfrågor som styrelsens ansvarsfrihet och liknande. Det brukar inte sittande styrelse delta i.
Citera
2017-10-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tänkte på andra årsmötesfrågor som styrelsens ansvarsfrihet och liknande. Det brukar inte sittande styrelse delta i.

Du har en poäng. Om det gäller en ekonomisk förening finns det tydliga förbud att som styrelseledamot delta i omröstning om ansvarsfrihet, enligt Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar, se 7:36.

Den lagen gäller dock inte ideella föreningar direkt men kan anses vara en rättskälla på nivån praxis eller doktrin ändå. Det är ovanligt att det yrkas om nekad ansvarsfrihet. Om en förening i sina stadgar saknar motsvarande förbud som ovan nämnt och ett beviljande av styrelsens ansvarsfrihet går igenom endast med hjälp av styrelseledamöters jaröster är läget svårbedömt för mig.

Ett sådant beslut är inte omedelbart ogiltigt, eftersom lagen inte gäller och föreningssed till min kännedom är outvecklat på området.

Någon som vet om en domstol har upphävt ett beviljande av ansvarsfrihet på motsvarande grunder?
Citera
2017-10-05, 09:32
Medlem
Angående ursprungsfrågan i tråden:

Även om du som kuppmakare vinner och har formell rätt att ta över kontrollen av föreningen så kanske den avsatta styrelsen väljer att obstruera på olika sätt. De lämnar inte över dokument, skriver inte under protokoll eller deltar i att föra över teckningsrätten.

Är du då beredd att eskalera konflikten ytterligare? Rättsväsendet kommer inte att vara överdrivet behjälpliga i en sådan tvist, om din kupp är illa genomförd och den avsatta styrelsen agerar skickligt för att påvisa sin bättre rätt ...
Senast redigerad av Occam 2017-10-05 kl. 09:33. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in