Citat:
Ursprungligen postat av
Copernicus
Jag vet det jag har vän i Ryssland som har tjänstgjort i bl.a. Tjetjenien . Dessutom så har jag läst en hel del militär historia och vet hur ryssarna tänker och agerar. De dementerar alla döda tills journalister lyckas få fram uppgifter som bevisar att ryssar dödas i Syrien.
Rysslands armé idag är inte som den var under Sovjetunionen under WW2 där man skickade 300.000 man på fienden tills kulorna tog slut. Den är inte heller som den var under Tjetjenienkrigen där Ryssland var tvunget att skicka iväg nydrillade 19-åringar utan krigserfarenhet på jihadisterna som gjorde mos av dem, där Spetsnaz i stort bar hela kriget på dess axlar. Dagens armé är bra utrustad, tränad och också härdad av intensiv träning. Majoriteten av de marktrupper som tjänstgör under den ryska arméns fana i Syrien är antingen ryska marinkårssoldater eller Spetsnaz, nästan alla de ryssar som dött i striderna mot IS och Co. har varit frivilligt folk som krigat för pengar, oftast civila med viss erfarenhet i hur man skjuter och duckar.
Att man har gjort på ett visst sätt då betyder inte att man gör på samma sätt idag, särskilt inte inom militären som ständigt förändras i de flesta stater.