Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Kanske redan någon svarat på...
Men hur mycket kraft är det kvar i kulorna från avståndet från fönstret på hotellet ner till festivalplatsen?
Ett skott från en mindre pistol hade klingat av men från de vapen som användes så är det inga problem?
Jag såg angivelsen 300 meter / 1000 ft / 330 yards från fönstret till scenen. Det är inga problem för en automatkarbin värd namnet. Med Ak4 med kikarsikte skjuts det prick på 1000 m om jag inte minns fel. Utan kikarsikte sköt man prick på i alla fall 500 m har jag för mig, kanske mer.
Behöver man inte träffa så är det klart att det kan användas på 1 km. Ammunitionen är stor (7,62) och utgångshastigheten hög.
Det finns väl data för det där men jag tror inte kulan faller av på ännu en tag. Inte som gamla k-pisten precis med rundad 9 mm.-ammunition.
Maxräckvidden för ak4 var 4,5 km om man sköt i 45-gradig vinkel, men då faller ju kulan från kort efter 2 km antar jag.
Ak5 och andra senare 5,56-kal.-vapen (Nato-vapen) har väl lite lägre prestanda än ak4 i räckvidd och genomslag. Men syftet med karbinen är ju s.a.s att inte behöva engagera fienden i närstrid utan helst på större avstånd. Sen ska det vägas mot att man behöver ett vapen även för strid i bebyggelse, bevakning och på närmare håll, som inte får vara för tungt, kraftfullt och otympligt. Ak5 skulle ju fungera istället för ak4 och k-pist m/40 tillsammans.
Men de där gevären på ben och kikarsikte som paddock har är väl sådana som amerikanska armén använder som prickskyttekarbin, eller nära det, för att ta ner afghaner från bergen. Så 300 m är säker inget problem.