Citat:
Ursprungligen postat av
227
Skulle normalt hållt med dig om det odiskutabla, MEN med vetskap om USA måste jag säga där finns erfarenhet av att grova brott mot allmänheten minskar kraftigt i de fall när man gått från generellt förbud att inneha vapen till tillstånd för vanliga människor att inneha det.
Sen följer givetvis en hel drös tragiska skjutningar inom familjer exvis vid bråk och fylla... Även att barn kommer över och leker med laddade vapen mm.
Många stater i USA har varierat sina lagar och det finns en enorm erfarenhet om påverkan som man aldrig någonsin ser röken av i PK-media.
Att låta staten ha monopol på vapen förutom för jakt är den bästa lösningen.
Allt annat bygger på att det redan eskalerat så mycket att medborgarna måste försvara sig.
Det är betydligt bättra att lägga fokus på att få bort olagliga vapen från gatan än att tillföra fler vapen.
Jag har varit på många skjutbanor i USA bl a i Nevada och personligen skulle jag vilja ha rätten att bära vapen i Sverige också, men de problem som tillkommer gör att det generellt är en dålig idé.
Jag nöjer mig med att skjuta av mig när jag är ute och reser, samt besöka någon pistolskytteklubb i Sverige då och då.