2017-10-03, 17:54
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 227
Skulle normalt hållt med dig om det odiskutabla, MEN med vetskap om USA måste jag säga där finns erfarenhet av att grova brott mot allmänheten minskar kraftigt i de fall när man gått från generellt förbud att inneha vapen till tillstånd för vanliga människor att inneha det.
Sen följer givetvis en hel drös tragiska skjutningar inom familjer exvis vid bråk och fylla... Även att barn kommer över och leker med laddade vapen mm.
Många stater i USA har varierat sina lagar och det finns en enorm erfarenhet om påverkan som man aldrig någonsin ser röken av i PK-media.

Att låta staten ha monopol på vapen förutom för jakt är den bästa lösningen.
Allt annat bygger på att det redan eskalerat så mycket att medborgarna måste försvara sig.
Det är betydligt bättra att lägga fokus på att få bort olagliga vapen från gatan än att tillföra fler vapen.
Jag har varit på många skjutbanor i USA bl a i Nevada och personligen skulle jag vilja ha rätten att bära vapen i Sverige också, men de problem som tillkommer gör att det generellt är en dålig idé.
Jag nöjer mig med att skjuta av mig när jag är ute och reser, samt besöka någon pistolskytteklubb i Sverige då och då.
Citera
2017-10-03, 17:54
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En varning hade suttit på sin plats, jag är inte känslig personligen, men det finns med all säkerhet folk som är!

Den var ju fin ju!
Citera
2017-10-03, 17:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Det fanns en floorplan som raderades dagarna innan attentatet, se mitt förra inlägg:
(FB) Masskjutning i Las Vegas - minst 50 döda (2017-10-01)
Sen kan man bara spekulera varför, därför sökte jag grävhjälp i detta...

Det här är det bästa beviset på att det förmodligen var minst två skyttar. Det stör mig också att floorplanen är borta.

Filmerna som visar blinkade ljus längre ner är mindre trovärdiga. Men så här höga byggnader har vissa fönster här och var som går att öppna för att fönsterputsare ska kunna ta sig in om en olycka uppstår. Det är omöjligt att veta om detta är ett sådant fönster.
Citera
2017-10-03, 17:56
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Läste någonstans (media) att han iaf hade en AK47 på stativ

Har man gott om pengar så får man ju lätt med sig alla vapen upp till 32 våningen.Helo Mr Paddock it´s all fine with you, So you like playing gitarr?

Han hade väl en gitarr väska fullt med vapen med sig eller dylikt...
Citera
2017-10-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Bumpfire bakstycken, gat cranks mm som är bakdörrar till helautomat lär bli bannlysta efter detta.

https://www.youtube.com/watch?v=U7DTjSla-O8
https://www.youtube.com/watch?v=rDDN0HxFMFE
https://www.youtube.com/watch?v=tPPM58UtbHA

Kopplar du samman den senare med en borrmaskin så har du i princip en ksp-90/m249.

Även om precisionen ryker åt helvete så är det fiskdamm att träffa någon om man i princip sprejar kulor in i ett publikhav och har mängder med kulor.

edit: felstavning.

Helt sjukt att det är lagligt som det är... Visst, vi har inte en vapenkultur på det viset i Sverige, men ändå. Handvapen räcker för helvete... Vad ska man med en AR-15 med till att börja med? Är det zombies de tror ska komma imorgon eller? Eller kanske ett dussin inbrottstjuvar med AK?
Citera
2017-10-03, 17:58
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Nej, du kanske skulle lägga in en varning för känsliga tittare.

Det är en bild på Paddock död. Närbild på överkropp och huvud. Ser äkta ut och golvet stämmer med andra bilder från sviten.

Bilder på vapnen och samma matta http://www.fox25boston.com/news/only-on-boston-25-exclusive-photos-of-las-vegas-shooters-guns/618716556

Ser ut som att han har levt en stund efter skottet i munnen, ganska mycket blod men ingen hjärnsubstans, vad jag kan se. Han har förmodligen riktat vapnet bakåt i munnen, inte uppåt.
Citera
2017-10-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Den var ju fin ju!

Jaja, inget fel på bilden, bara det att alla är nog inte lika tåliga som du och jag, if you know what I mean
Citera
2017-10-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Var köper man dessa 104 skotts mag?
Är dom smidiga att använda?
Fyller man på med 104 skott på under 30 sekunder?!

Nej man byter till ett annat magasin som redan är fullt...magasin är billiga.

Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
vilket man hör och ser på en spektrumbild att det även diffar frekvensmässigt, så jag är av åsikten att det är 2 samtida automatgevär som ger eldgivning med olika intervaller i varandra med div uppehåll.

https://goo.gl/maps/bXUtmUKUYb22

Nej, det du hör är mynningssmäll samt kulorna=2 smällar med en liten fördröjning eftersom kulorna färdas snabbare än ljudet från mynningen.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det står också att skjutavståndet från skytten till området där folk blev träffade var cirka 500 yards, alltså cirka 450 meter. Vi börjar då röra oss utanför aktiv kill range för en AK47a skulle jag vilja säga.

Ehh nej, han beskjuter en folkmassa, inte ett punktmål, en 7,62x39 får du genomslag i en människropp på det avståndet.
Citera
2017-10-03, 17:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det här är det bästa beviset på att det förmodligen var minst två skyttar. Det stör mig också att floorplanen är borta.

Filmerna som visar blinkade ljus längre ner är mindre trovärdiga. Men så här höga byggnader har vissa fönster här och var som går att öppna för att fönsterputsare ska kunna ta sig in om en olycka uppstår. Det är omöjligt att veta om detta är ett sådant fönster.

Det är ett fönster på insidan och sedan är byggnaden klädd med en glasfasad monterad utifrån. Puts av fasaden sköts med korgar uppifrån och liftar nedifrån.
Citera
2017-10-03, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Precis, det är högst sannolikt en AR-15 modifierad för full auto och ett magasin för 100 skott. Lyssnar man noga på ljudfilen så hör man ett mellanrum i eldgivningen när ena trumman är tom och den hämtar från den andra. Den andra ger tom högre eldhastighet. Alltså det är två runda 50 magasin som sitter hopmonterade för at få 100 skott. https://ii.cheaperthandirt.com/fcgi-bin/iipsrv.fcgi?FIF=/images/cheaperthandirt/source/mag-056_1.tif&wid=480&cvt=jpeg

Vapnets eldgivningshastighet varierar inte med vilket magasin du sätter i vapnet, utan hur fort slutstycket öppnar och stänger.
Citera
2017-10-03, 18:00
Bannlyst
Pinsamt att så många i denna otroligt stora tråd hade fel om vilka vapen som använts trots att dom var så säkra på att dom hade rätt. AK47? Haha, har inte ens använts.
Citera
2017-10-03, 18:01
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktigpeter
Äntligen någon som går framåt i diskutionen VÄLDIGT många skott avlossades och som jag sade för 5 min sedan 2 fönster var krossade. Någon borde ha hört något? När dom krossades?

Jag gissade direkt att han hade med sig en kulspruta upp på rummet.FÖR I går så sade en kille på Aktuellt -Det lät som kulsprute eld 45 sekunder utan avbrott.

Det är inte en Ak 5

Den här killen går igenom allt mycket detaljerat

https://www.youtube.com/watch?v=nG2oQ65zi-Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in