2017-10-03, 10:40
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Varför folk hänger upp sig på helautomatiska gevär förstår jag inte riktigt, skjuter du automateld med exepelvis en ak-4 så blir träffbilden hemskt dålig, det är när du börjar skjuta skott för skott eller dubbelskott som du får bra resultat.

Fast skjuter man in i en tättpackad folkmassa är inte träffbilden särskilt viktig. Då handlar det mer om att få iväg så mycket kulor som möjligt in i det generella området innan folkmassan hinner skingras. Alltså är automateld så klart BETYDLIGT mer effektivt än att sikta på individuella mål och skjuta punkteld.
Citera
2017-10-03, 10:41
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
Sök upp videon, den är ganska svår att se på. Men det ser ut som mynningsflammor som går i takt med skottljuden från det fönstret. Det är ingen stor grej egentligen, kan vara något annat men det bör nämnas.
Har ingen aning om fönstret var öppet eller ej, kanske går det att öppna fönster på lägre våningar?
Högre våningar har alltid fasta fönster av säkerhetsskäl.

Jag läser och postar all information, jag skiter i alla som bara håller sig till en viss del för att det passar politiken dom följer. Därför är det rörigt med olika teorier och vinklingar i mina inlägg.
Akta er för dom som bara postar vinklat och vägrar se något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Här ser man tydligt att skotten kommer från vån 3-6
https://www.youtube.com/watch?v=IdoQq5bn7b4

Men snälla. Fönstren går inte att öppna. Det är bara som väggar av fönster på hela Mandalay Bay.
Kan ni sluta haka upp er på detta. Det har skjutits från 1 rum.

Rum 32135 på våning 32. En svit med fönster i 2 riktiningar.
Citera
2017-10-03, 10:41
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Semi-automatiska gevär så som AK5, AR 15 har en effektiv räckvidd uppåt 500m. men skotten kan gå betydligt längre än så.
Effektiv räckvidd är det avstånd där man kan sägas kan effektivt bekämpa(alltså sikta på, skjuta mot och träffa) enskilda mål.

Effektiv räckvidd mot en folksamling är längre, 600-800m.
Maximal räckvidd för den här typen av gevär är flera kilometer.

Maximal räckvidd? Menar du maximal räckvidd för att bekämpa någon så lär ju max vara runt 800m eller? För att nå längre behöver man rätt speciella vapen som man inte smyger in på hotellrum.

AC-50 rifle is also credited with longest range documented kill on enemy soldier: in 2003, a Canadian sniper shot and killed an Afghani taliban insurgent from the range of 2430 meters.
Citera
2017-10-03, 10:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är detta som är så märkligt i detta fall. Han är helt osannolik som massmördare. En äldre man, inte kriminell, bra ekonomi, inga kända psykiska problem (utom möjligen speltorsk).
Antingen har han levt ett dubbelliv och dolt den mörka sidan skickligt, eller så måste han ganska snabbt ha förändrats, men att en så pass gammal person helt plötsligt förändras är också osannolikt.

Det mesta tyder ändå på att detta dåd var planerat. Hans rum hade utsikt över arenan och han hade med sig mängder av vapen och ammunition. Han måste ju ha haft ett djupt hat mot de människor som befann sig på konserten. Det var mest unga människor, traditionalister, Trumpsupporters och patrioter som gillade countrymusik.

Det kan vara så att han kände ett hat mot de människor som befann sig på konserten (betoning på detta), eller så kände han ett hat mot människor i allmänhet och/eller ville döda så många som möjligt. Nu råkade det vara en countryspelning, men att om det hade varit en något demokratiskt profilerat band som spelade så hade han skjutit iaf. Eventuellt alltså, vi vet inte.

Vad vi däremot vet är att han hade en enorm mängd vapen, har för mig det stod att det var typ 15-20 stycken på hotellrummet och ungefär lika många i hemmet. Man ska kanske inte dra för långtgående slutsatser av det, men även bortsett från terrordådet så verkar han alltså ha närt ett vapenintresse, och att han inte köpt vapen enbart för terrordådet. Jag inbillar mig att ett sådant vapenintresse snarare är vanligt bland milisanhängare, än vänsteranhängare eller islamister. Att ha en fru/sambo från Filippinerna är väl kanske inte så typiskt för milisanhängare, å andra sidan.

Edit: Missade ett "inte" i sista meningen...
Senast redigerad av Troian 2017-10-03 kl. 10:46.
Citera
2017-10-03, 10:43
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ja det är inte undra på att våra makthavare har panik nu med alla dessa skjutningar. Dels så är det ett problem för de som vill att vi skall ha fortsatt fri invandring, men det är också ett problem för de som påstår att Sveriges restriktiva vapenlagar är effektiva mot skjutningar.

I USA har man alltid sagt att det är lika bra att alla får ha vapen, för om man förbjuder vapen så drabbar det bara de laglydiga medborgarna. De kriminella kommer alltid åt vapen i vilket fall som helst.

Jag är helt för liberalare vapenlagar, men helst skulle jag vilja att vapen som säljs skall ha ett smart lås som gör att bara ägaren kan använda vapnet. Detta skulle förhindra många vådaskott och skulle underlätta brottsutredningar.

Jag håller med till fullo.
Citera
2017-10-03, 10:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Nej det är detta som är så märkligt i detta fall. Han är helt osannolik som massmördare. En äldre man, inte kriminell, bra ekonomi, inga kända psykiska problem (utom möjligen speltorsk).
Antingen har han levt ett dubbelliv och dolt den mörka sidan skickligt, eller så måste han ganska snabbt ha förändrats, men att en så pass gammal person helt plötsligt förändras är också osannolikt.

Det mesta tyder ändå på att detta dåd var planerat. Hans rum hade utsikt över arenan och han hade med sig mängder av vapen och ammunition. Han måste ju ha haft ett djupt hat mot de människor som befann sig på konserten. Det var mest unga människor, traditionalister, Trumpsupporters och patrioter som gillade countrymusik.

Räcker väl med att han kan ha fått sig en knäpp någon gång under de senaste åren, familjen är oftast om inte nästan alltid tokblind inför psykologiska problem, det tog extremt lång tid innan vi upptäckte att min farbror var Manodepressiv-Schizofren, det var inte förens han öppet började bli ett potentiellt hot mot allmänheten som vi insåg hur sjuk han var och den sista spiken i kistan för att han skulle vara frisk kom när vi upptäckte att han levde under sitt köksbord samt hade byggt en gång av vapen mellan köket och ytterdörren (Det hjälpte inte heller att han körde in en penna i farsans arm när han konfronterades om det)

Man är helt enkelt extremt hemmablind när det kommer till sådana saker så att familjen inte har upptäckt något betyder egentligen inte allt för mycket då grannar och familj även brukar säga att seriemördare var goda grannar osv, är man sjuk så jobbar man extra mycket på att hålla uppe en fasad som visar att man är frisk och är man nära till den sjuke så köper man det extra lätt då man slår undan konstiga beteenden som att det bara är unika egenheter hos denne.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det är inte undra på att våra makthavare har panik nu med alla dessa skjutningar. Dels så är det ett problem för de som vill att vi skall ha fortsatt fri invandring, men det är också ett problem för de som påstår att Sveriges restriktiva vapenlagar är effektiva mot skjutningar.

I USA har man alltid sagt att det är lika bra att alla får ha vapen, för om man förbjuder vapen så drabbar det bara de laglydiga medborgarna. De kriminella kommer alltid åt vapen i vilket fall som helst.

Jag är helt för liberalare vapenlagar, men helst skulle jag vilja att vapen som säljs skall ha ett smart lås som gör att bara ägaren kan använda vapnet. Detta skulle förhindra många vådaskott och skulle underlätta brottsutredningar.

Du menar ett fåtal gängrelaterade skjutningar? Vem bryr sig om kriminella som skjuter på varandra egentligen ?

Hur svårt är detta att fatta egentligen, hade knäppskallen inte fått köpa sina automatvapen så hade inte 58 personer varit döda idag. På sin höjd hade knäppisen setat där och gapat och slagit sönder hotellrummet tills någon tröttnat och hotellvakterna slängt ut honom.

Det är skillnaden som vapennuttar aldrig tycks fatta.
Citera
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Oavsett vilket så tror jag att vapen är här för att stanna.
Tyvärr idioter också. Och de kommer att få tag i vapnen hur man än försöker begränsa det.
Kolla i vårt eget land. Här försöker vi göra det så svårt som möjligt för vanligt folk att skaffa sig vapen, men det går knappt en natt utan att där är skjutningar i våra städer. Så nu har alla kriminella en jävla massa vapen medan de flesta normala svenskar inte har det. Jag hade hellre sett att det var tvärtom.
Ja, men det blir ju inte lättare när ingen ser att det är precis samma orsak bakom alla dessa skjutningar. Breivik, Mangs, lasermannen, och bakom i princip samtliga masskjutningar i USA.

Jag gillar inte att skriva detta inlägg då folk har så oerhört svårt att förstå skillnaden på: "alla aspergare är inte rättshaverister, men alla rättshaverister har asperger"

Väldigt få människor med autism är farliga. Men någon gång kan man ju tycka att samhället (psykriatrin) borde inse att dom kan vara farliga?
Citera
2017-10-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Men snälla. Fönstren går inte att öppna. Det är bara som väggar av fönster på hela Mandalay Bay.
Kan ni sluta haka upp er på detta. Det har skjutits från 1 rum.

Rum 32135 på våning 32. En svit med fönster i 2 riktiningar.

På ritningen ser det ut som att det ena rummet är någon sorts lounge. Det sitter inte ihop med hans rum.

https://static01.nyt.com/newsgraphics/2017/10/02/las-vegas-shooting/84b545c8154de693a17201ef51406ecb83b7aa77/room-diagram-600.jpg
Citera
2017-10-03, 10:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Väldigt få människor med autism är farliga. Men någon gång kan man ju tycka att samhället (psykriatrin) borde inse att dom kan vara farliga?

Problemet är väl att demokraterna i USA har velat införa vapenlagar som kräver att man har genomgått en psykologisk undersökning innan som kan visa på om man är psykiskt stabil nog för att få äga ett skjutvapen, men då vapenfanatikerna konstant skriker om att det skulle innebära att detta skulle begränsa deras rättigheter och ta bort deras vapen så kommer det inte att gå igenom, speciellt inte då NRA inte vill minska på försäljningen av skjutvapen.
Citera
2017-10-03, 10:52
Medlem
ieshos avatar
Om jag inte missförstått allt så hade han förlorat en stor summa pengar innan. Fixering på arbetsfria inkomster förstör själen.

Han har nog inte siktat utan bara skjutit mot massan av folk. Han lär ha skjutit i fem minuter, medan det tog betydligt längre tid innan polisen stormade hotellrummet.

I en värld där allt fler människor bli allt galnare och det blir allt lättare att få tag på vapen, så är masskjutningar oundvikliga. I varje fall utan extrem övervakning av misstänkta beteenden.
Citera
2017-10-03, 10:54
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Varför folk hänger upp sig på helautomatiska gevär förstår jag inte riktigt, skjuter du automateld med exepelvis en ak-4 så blir träffbilden hemskt dålig, det är när du börjar skjuta skott för skott eller dubbelskott som du får bra resultat.
Precis som du förklarar så finns det egentligen inget användningsområde alls för civila att någonsing använda sig av automateld. Det man hänger upp sig på är därför individer som insisterar på innehav av just helautomatiska vapen. Man är ju naturligtvis inte automatiskt terrorist för att man anser sig ha ett behov av automatvapen, men det ger ju en viss mental bild av en individ med ett osunt intresse för vapen som går långt över behovet av självförsvar.

Man kan väl jämföra med personer som gärna vill äga fordon som kan framföras långt över 200 km/h. Det handlar inte längre om en praktisk lösning för att kunna ta sig till jobbet på ett bekvämt och snabbt sätt. Man tycker helt enkelt det är riktigt häftigt med en jättesnabb bil. Intresse för snabba bilar är ju tvärtom inte osunt på samma vis som ett intresse för helautomatiska vapen.

Frågan man ställer sig är alltså om det är en bra idé att tillåta helautomatiska vapen. Just därför att klientelet som gärna vill ha dem ofta har en osund anledning till det. Visst finns det en och annan genuin vapensamlare som ser ett mer hälsosamt samlarvärde i att ha ett automatvapen. Men gissningsvis är det än fler individer som helt enkelt tycker att det är skithäftigt med vapen, snarare än att de anser att det är ett nödvändigt ont för sin direkta säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in