Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Nej det är detta som är så märkligt i detta fall. Han är helt osannolik som massmördare. En äldre man, inte kriminell, bra ekonomi, inga kända psykiska problem (utom möjligen speltorsk).
Antingen har han levt ett dubbelliv och dolt den mörka sidan skickligt, eller så måste han ganska snabbt ha förändrats, men att en så pass gammal person helt plötsligt förändras är också osannolikt.
Det mesta tyder ändå på att detta dåd var planerat. Hans rum hade utsikt över arenan och han hade med sig mängder av vapen och ammunition. Han måste ju ha haft ett djupt hat mot de människor som befann sig på konserten. Det var mest unga människor, traditionalister, Trumpsupporters och patrioter som gillade countrymusik.
Det kan vara så att han kände ett hat mot
de människor som befann sig på konserten (betoning på detta), eller så kände han ett hat mot människor i allmänhet och/eller ville döda så många som möjligt. Nu råkade det vara en countryspelning, men att om det hade varit en något demokratiskt profilerat band som spelade så hade han skjutit iaf. Eventuellt alltså, vi vet inte.
Vad vi däremot vet är att han hade en enorm mängd vapen, har för mig det stod att det var typ 15-20 stycken på hotellrummet och ungefär lika många i hemmet. Man ska kanske inte dra för långtgående slutsatser av det, men även
bortsett från terrordådet så verkar han alltså ha närt ett vapenintresse, och att han inte köpt vapen enbart för terrordådet. Jag inbillar mig att ett sådant vapenintresse snarare är vanligt bland milisanhängare, än vänsteranhängare eller islamister. Att ha en fru/sambo från Filippinerna är väl kanske inte så typiskt för milisanhängare, å andra sidan.
Edit: Missade ett "inte" i sista meningen...