2017-10-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Källa på det?

Nån dokumentär-serie som gick på tv, men nu när jag tänker efter var det nog att de smugglade från USA till Sydamerika, inte tvärt om som jag trodde. Jag hade fel.
Citera
2017-10-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja.
Du vill ju att polisen ska göra det, eller hur? Varför fokuserar du på vilken slags hatt som den gode ihjälskjutaren bär på huvudet? Det tycker jag börjar luta åt off topic.

Men du har alltså nån slags teori (eller vad man ska kalla vanföreställningen) om att om folk hade skjutit ihjäl mördaren i självförsvar med sina pistoler och revolvrar mot fönstret i fråga, så hade det dödat flera dussintals och sårat hundratals??

Och var fanns hotellets beväpnade vakter? (Jag skulle föreslå att de sätter på sprintlersystemet i såna här situationer, en eftersom jag är hotellgäst mer än terroroffer så nämner jag inte den tanken).
Vill jag att polisen ska stå nere på gatan och prickskjuta mot ett litet fönster på 32a våningen? Knappast
Sannolikt hade de inte träffat ett huvud som stack ut genom ett fönster långt bort. Mer sannolikt att de skjutit in genom en massa andra fönster istället.
Antar att du trollar, så detta var mitt sista svar i den här diskussionen.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det här hotellet var lite off från övriga stora hotell.

Jo absolut men om du kollar på massa videos som folk lagt upp så är det inte direkt någon som hittar vart skytten står. Vissa filmar mot hotellet men ingen verkar veta vart skotten kommer ifrån. Hotellen i USA är ju löjligt stora som täcker enorma ytor. Tror Mandalay har över 3000 rum och sen är det i las vegas där lampor och blixtrar är hur vanligt som helst
Citera
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Var köper man dessa 104 skotts mag?
Är dom smidiga att använda?
Fyller man på med 104 skott på under 30 sekunder?!

Låter väl mer som en ksp med bandmagasin?
Citera
2017-10-03, 09:38
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Dem hade säkerligen levt om dem bodde i ett civiliserat land där man inte får inneha eller köpa hur många helautomatiska vapen som helst. Berätta gärna hur många inhemska européer I Europa har gjort det denna Stephen gjorde med lagliga vapen senaste låt oss säga 50 åren.

Tack för att du återupprepar vad jag tidigare försökte belysa! Dessa personer skall alltså, enligt din uppfattning, flytta från USA. Om inte så förtjänar de inget medlidande, utan de får skylla sig själva. Låt mig då återigen exemplifiera. I Sverige blir man straffmyndig då man fyller 15 år. Om någon blir blir rånad och misshandlad av en 14-åring som tidigare blivit omhändertagen av sociala myndigheter efter att ha begått liknane våldsbrott, bör då denne skylla sig själv? Det hade ju uppenbarligen inte skett om den misshandlade bott i ett land där 14-åring kunde dömas till fängelse?

Vapenfrågan som sådan har jag aldrig lyft, därav är det sista du skriver ointressant i diskussionen med mig. Vad jag vänder mig emot är uteblivenheten av respekt för offren du förmedlar i dina tidigare inlägg, jag tycker att det är ett osmakligt beteende.
Citera
2017-10-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Liten plats? Går man in på DN, SVD, Aftonbladet, Expressen och SVT Nyheter så ligger artiklar om dådet fortfarande högt uppe i nyhetsflödet. Man kunde dessutom följa medias rapporteringar via livesändningar i samband med dådet. Den amerikanska polisen var rätt snabba med att lokalisera gärningsmannen och avfärda dådet som ett terrordåd med potentiellt fler gärningsmän inblandade. Bara det gör ju att det inte finns anledning att "kraftigt förlänga nyhetssändningarna" oavsett hur tragisk händelsen än var.

Man undrar på vilka grunder som polisen så snabbt avfärdade att det kunde finnas flera gärningsmän. Den här mannen var inte känd av polisen och man vet praktiskt taget inget om honom eller hans motiv. I det läget måste man se väldigt brett på saken. Allt är i princip möjligt. Bara det att han har haft en sådan arsenal med vapen indikerar ju att han kan ha haft medhjälpare. Varför ha uppåt 30 vapen själv och minst 10 bara på hotellrummet?
Senast redigerad av climasol 2017-10-03 kl. 09:47. Anledning: fel
Citera
2017-10-03, 09:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kanske planerade det för att det var FNs intterationella "non violence" dag och tillika Mahatma Ghandis födelsedag?
Då firade han en dag för tidigt.
Citera
2017-10-03, 09:48
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Var köper man dessa 104 skotts mag?
Är dom smidiga att använda?
Fyller man på med 104 skott på under 30 sekunder?!
Jag vet inget om var man köper dessa 104-skotts mag, men vad kan det egentligen finnas för syfte med sådana förutom för den här typen av dåd? Varken för självförsvar, jakt, prickskytte känns ju som användbart med ett 104-skotts mag...
Beroende på storlek på ammunition så borde de ju väga några kilo fulladdade
Angående din fråga om att fylla på 104 skott så tror jag nog att han förberett flera magasin i förväg och bytar bara ut ett tomt magasin mot ett fullt, förberett magasin
Citera
2017-10-03, 09:50
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Låter väl mer som en ksp med bandmagasin?

Mmm, bandat!

Den informationen skulle nog vara ute nu i så fall.
Citera
2017-10-03, 09:51
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nån dokumentär-serie som gick på tv, men nu när jag tänker efter var det nog att de smugglade från USA till Sydamerika, inte tvärt om som jag trodde. Jag hade fel.
Snyggt erkännande! 👍
Citera
2017-10-03, 09:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det bekräftat att det är Paddock på den filmen?

Nej, jag tror inte det. Men någon får gärna motbevisa mig.
Citera
2017-10-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Det har jag hört om flertalet har, senast för någon vecka sedan, tror det var en präst som sköt GM...

Likväl är det ingen av de dödligaste skjutningarna i USA som har slutat på det viset.

Citat:
12 juni 2016: 29-årige Omar Mateen går till angrepp inne på gayklubben Pulse i Orlando, Florida. 49 människor mördas innan Mateen efter ett utdraget gisslandrama skjuts till döds av polisens insatsstyrka. Terrorrörelsen IS tar senare på sig dådet.
16 april 2007: Seung-Hui Cho dödar 32 människor på universitetet Virginia Tech i Blacksburg. Cho inleder med att skjuta ihjäl två personer i en sovsal, innan han några timmar senare iscensätter en större skottlossning. 30 studenter och lärare dör. Efter dådet tar Cho, som lidit av psykiska problem, sitt liv.
14 december 2012: Vid massakern på grundskolan Sandy Hook i staden Newtown i delstaden Connecticut skjuter 20-årige Adam Lanza ihjäl 20 barn och 6 lärare innan han dödar sig själv. Senare upptäcks också hans mor Nancy död i deras gemensamma hem.
16 oktober 1991: 23 personer dödas när 35-årige George Hennard går till attack på restaurangen Luby's Cafeteria i Killeen i delstaten Texas. Hennard kör sin flakbil genom restaurangens fönster och öppnar eld mot gästerna innan han tar sitt eget liv.
18 juli 1984: James Oliver Huberty dödar 21 personer på ett McDonald's i San Isidro i delstaten Kalifornien. Den arbetslöse säkerhetsvakten skjuts sedan till döds av polis.
1 augusti 1966: 16 dödas då Charles Whitman öppnar eld från ett klocktorn vid ett universitet i Austin i delstaten Texas. Den före detta marinkårssoldaten hade tidigare på dagen dödat sin fru och sin mor. Whitman skjuts till döds av polis.
2 december 2015: Paret Syid Farook och Tahfin Malik skjuter ihjäl 14 personer på en personalfest i San Bernardino, i delstaten Kalifornien. Dödades av polis.
20 augusti 1986:*44-årige Pat Sherrill skjuter ihjäl 14 personer i Edmond i delstaten Oklahoma. Massmordet sker på stadens postkontor, och avslutas med att 44-åringen – som varit på väg att få sparken från sitt postjobb – skjuter sig själv.

Källa: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/masskjutning-p%C3%A5-festival-i-las-vegas-1.4690322
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in