2017-10-02, 23:32
Medlem
everythingiss avatar
Med tanke på att det ligger stora pyramider och till och med en gata som heter Ali baba, alldeles intill BP, så skulle det vara lite humor om det var åtminstone EN terrorist inblandad.. Gärna från Egypten. Tragiskt med skjutningar, men det känns lite mindre hemskt då det drabbade skitlandet USA.
Citera
2017-10-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Om han har konverterat till islam så är han ju ingen kuffar längre.

Nä, och då har ju IS ”rätt” att ta på sig dådet. Dvs att IS indirekt utförde dådet om han var konvertit?
Citera
2017-10-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Fyfan, är så jävla trött på skiten! En vit man går bärsärk och dödar människor och detta kallas inte för terrorism. Han är psyksjuk istället. Hade det varit en man från mellanöstern hade man direkt klassat detta som terror automatiskt.
Är så jävla trött på den här världen som domineras av att de vita ser sig själva som överlägsna.
Nu är det fan kamp!

Vet du vad terrorism står för? Och hur skulle detta vara terrorism isåfall med det man har att gå på nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det var inte vad jag hörde för jag slog på TV:n på natten ca 2 timmar efter dådet och då var siffran över 400 skadade. Vet ej med exakthet vart jag hörde det.

På natten? Det skedde ju på morgonen svensk tid.

Edit: Två timmar efter dådet rapporterade Las Vegas-polisen 100 skadade:
https://twitter.com/LVMPD/status/914801856185999361
Två timmar senare 200 skadade:
https://twitter.com/LVMPD/status/914775719477161984
Senast redigerad av wejo 2017-10-02 kl. 23:37.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast vi vet väl inte heller om IS från sina officiella kanaler tagit på sig det?
Det har förmedlats via såväl på Amaq som Nashir:
Citat:
I can confirm that the ISIS statement appeared on ISIS affiliated Amaq news agency. No evidence to back up claim. @akhbar
https://twitter.com/jenanmoussa/status/914857605788573696
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lharalds
Också en poäng, men de har iaf gått ut extremt hårt på sina ”propagandasidor” för att ta på sig äran för dådet. Men vi får väl se om några dagar vad som uppdagas.

Alltså, de, eller enskilda grupper/individer? Jag vet alltså inte.
Citera
2017-10-02, 23:34
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen posta av Trojan

Okej. Jag har till skillnad från dig inte följt Amaq idag.

Inte jag heller jag läste det hela på israeliska Debka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det talar för att min teori är den mest troliga, spelberoende. Han har spelat bort allt han äger och har. Var nu kanske tvungen att göra sej av med hemmet. I desperation över sitt öde så vill han hämnas och ta många med sej i döden. Han är djupt deprimerad och vill förstöra även för dessa glada, dansande människor.

Hur hade han råd att skaffa alla vapen om han spelat bort sina pengar? Och varför såg flickvännen till att försvinna?
Endera här han blivit psykiskt sjuk eller kanske radikaliseras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillerBull
Luktar vänsterextremism (progressiva vänstern / indoktrinerad kommunist / kulturmarxist / anti-vit) med tanke på målet en countrymusik festival och där hittar man konservativa vita människor (i massiv majoritet).

Stephen förkortas ofta till Steve, se Steve Paddock:
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=5561

Om ovan stämmer så verkar det förklara hans NASA tröja i videon där han är ute och demonstrerar mot Trump ("nazismen" i vänster dårens ögon):
https://www.youtube.com/watch?v=GzO0lgvQID0

Det här var inget dåligt planerat attentat, han checkade in på hotellet redan i torsdags.

Inget förvånar en, kan vara vilken stolle som helst. Men har rätt svårt att tänka mig han som en råkommunist eller marxist med tanke på att han var mångmiljonär och investerade i fastigheter. Fast det kan visserligen en kommunist göra också, men har svårt att tänka mig att det var hans motiv till skjutningen. Han lär ha haft det bättre ställt än de flesta i folksamlingen. Men man kan ju bara spekulera än så länge tills man vet mer.

Jag gissar nog mer på en människa som är trött på livet och vill göra "en sista stor snabb grej" innan han själv tar sig ur daga, han ville bli ihågkommen men brydde sig inte så mycket om om det var i ett gott eller ont uppsåt, för det lider han ju inte av när han är död, gissar jag på.
Citera
Medlem
Några grejer jag reagerar på i resonemanget som förs här i tråden som jag skulle vilja bemöta med min syn :

1. Antalet skadade/döda är INTE detsamma som antalet träffar. Det finns gott om exempel där människor trampar ihjäl varandra. Till exempel när muslimerna under sin pilgrimsfärd till stenen i Mekka började kliva på varandra. Då dog folk i hundratal, och då var de inte ens motiverade av att någon besköt dem.

2. 5.56(.223), 7.62 (.308) - båda är mer än kapabla till att döda en människa på det aktuella avståndet. Det gäller samtliga kalibrar som kan vara aktuella när vi snackar automatkarbiner. Beroende på ammunitionen kan de också slå rakt igenom en människa.

3. Nej, det krävs ingen färdighet för att dumpa magasin efter magasin på ett så stort ytmål. Oavsett om avståndet är 300 eller 500m eller vad mer det nu har cirkulerat för bud.

4. Det rör sig om automateld. Sen skulle jag gissa att det är ett moddat halvautomatiskt vapen då man rätt tydligt kan urskilja att eldhastigheten varierar kraftigt under eldskurarna. Bumpfire stock kan man söka på om man är intresserad hur en sån modifikation kan fungera.

5. Ja, han verkar ha haft med sig onödigt många vapen. Men är det verkligen det mest ologiska han har gjort? Mannen som skjuter automateld in i en folkmassa?
Några extra vapen är faktiskt en "bra idé." Förväntar man sig att skjuta flertalet hundraskottsskurar så finns en rätt överhängande risk att ett vapen fallerar. Antingen ett enkelt eldavbrott, eller ett svårare. Oavsett är det kanske inte ett störmoment du vill ha i ditt massmord (det sista han gör i sitt liv). Ja, logiskt att ta med sig extra vapen. Han behöver ju knappast bära hem dem igen. Var det ologiskt många? Ja, det var det. Men killen är ju för fan rubbad på mer än ett sätt om han begår ett massmord.
Citera
2017-10-02, 23:35
Medlem
ThuleSocietys avatar
Först så trodde jag att det var anti-vapen lobbyn som låg bakom detta men sedan så ångrade jag mig.

Nu är jag däremot säker på att det är dom igen eftersom anti-vapen lobbyn skriker sig hesa samt att det matas ut anti-vapen propaganda åt alla håll på sociala medier.

Jag tycker det är sjukt uppenbart.

Jävla idioter som tror att det blir färre skjutningar med hårdare vapenlagar. Vill psykfall få tag i vapen så gör dom det ändå.

Enda skillnaden är att det tar en vecka längre...
Citera
2017-10-02, 23:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lharalds
De är i filippinerna nu, de dyker upp lite här och var i länder där de ser att de kan försöka etablera sig, lyssna på Sam Harris podcast med journalisten (den enda) som var i IS-ockuperade Raqqa och intervjuade de.

IS i filippinerna nu ?.. Nja.. Filippinerna har Boko Haram i närheten av ön Jojo och lite runt omkring..Åker till Filippinerna om några dagar och har bott där i några år och min fru är Filippinska.

Boko Haram klarar Filippinerna av med hjälp an jänkarna.. Värre är då Vänster folket som är spritt bland öarna och slår till lite överallt utan förvarning..

ISIS flaggan de hissade kom väldigt snabbt ner på backen och brändes.. Inget muslimtjafs i ett katolskt land..Filippinare är oerhört mycket tuffare än Svenskar..Dom tål mycket däng innan dom ger sig..

En 20 årig filippinsk kille klarar väldigt mycket stryk jämfört med en datasurfande Svensk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in