2017-10-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Åtta? Sheriffen sa ju att de hittat fler än 10st gevär i rummet...

Han sa väl att man hittat tio vapen på rummet, vilket inte betyder att alla de vapnen varit automatgevär, det kan mycket väl vara t ex fyra gevär och sex pistoler, eller fyra automatgevär, en hagelbössa, två älgstudsare och tre pistoler, etc etc etc. Tio gevär kan du utgå ifrån då - och bara då - en person i ansvarig ställning faktiskt säger just det. Inte förr.
Citera
2017-10-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
IS tar på sig dådet och påstår det är en konvertit.

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/las-vegas-isis-shooting-claims-stephen-paddock-responsibility-latest-a7978941.html

Finns väl inget som tyder på att dom ljuger heller. Det vore en alltför enkel sak att motbevisa det uttalandet helt enkelt.

Dags att flytta tråden till terrorism tack.
Citera
Medlem
Det känns osannolikt att dådet inte skulle vara planerat. Mer än tio bössor på rummet och en jädra massa ammo samtidigt som festivalen nedanför pågick... Nä, planerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför gör man en sådan sak? Han ville inte dö av polisens kulor? Kan ju mycket väl vara så att han tog självmord, men det finns en rad konstigheter i det hela.

64-årig väletablerad vit man utan tidigare historik hos polisen. Inte dokumenterat våldsam. Var fick han automatvapnen ifrån? Motiv? Spelskulder? Håll med om att det inte riktigt stämmer.

Det verkar onekligen lite märkligt, och nu vet vi ju inte så mycket än om gm förutom broderns intervju. Spontant har jag lutat åt att han haft sk. psykisk ohälsa. 64 år gammal. Kanske begynnande demens eller något annat knäppt?

Men 10 automatvapen på ett hotellrum i Las Vegas med egna kameror i korridoren...
Citera
2017-10-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Problemet med en "vanlig" modifierad halvautomat (säg en AR-15) är/blir överhettning, även om han modifierat pipa och låda.

Gubben har förmodligen alternerat mellan ett antal vapen. Vilket då också bör vara skälet till att han tog med sig så många vapen till att börja med.

Ja han hade ju fler än 10st gevär så det har du garanterat rätt i. Har han lyckats få in det i rummet utan att någon sett något så är ammunition knappast ett problem.
Citera
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Som jag skrev tidigare, vem säger att han haft med sig alla dessa vapen till Las Vegas från början?

Hur som helst så visst, det känns förstås lite mer utstuderat än så, men innan vi har mer information att gå på så är det väl bara att spekulera i olika motiv.

Nä. Han hämtade säkert dit eller köpte ett vapen varje gång han förlorade under sin fyra dagars-visit.
Om man nu ska spekulera, så kan man väl iaf göra det utifrån informationen man har fått.
Citera
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja det lät ju lite konstigt med jaktlicens 😆

AR-15 är ett kompetent jaktgevär, och i USA finns inga regler för vapens utseende på samma vis som i Sverige så det kan se ut allt från såhär http://14544-presscdn-0-64.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/03/R-15-AR.jpg till såhär http://cdn1.athlonoutdoors.com/wp-content/uploads/sites/8/2014/04/Rock-River-Arms-LAR-15-Operator-III-5.56mm-1-600x384.1421392153.jpg
Citera
2017-10-02, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Automatvapen är relativt lätt att köpa för ostraffade amerikanska medborgare i många stater.

Nevada har väl relativt stränga vapenlagar, inte lika stränga som i Kaliforninen kanske, men betydligt striktare än exempelvis Arizona. Helautomatvapen kan man väl bara komma över om de tillverkades innan pre-ban, cirka 1984-1986?

http://www.defensivecarry.com/forum/general-firearm-discussion/125458-pre-ban-assault-rifle-question.html

Enligt brodern ägde denna 64-åring inga automatvapen. Ska bli väldigt inressant att följa av den fortsatta utredningen kommer fram till. Jag säger inte att jag inte tror att han var skyldig och agerade ensam, bara att man kanske inte ska ta det 100% för givet baserat på den information som framkommit.
Citera
2017-10-02, 19:21
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han älskade nog alla sina vapen och ville dö tillsammans med dem. Jag var på en skjutbana i Los Angeles och tittade på när mitt resesällskap sköt. Många av dom som var där älskade verkligen sina vapen. Dom behandlade vapnen som om de vore deras små barn. Ömt och smekande.

Ja säkerligen. 'Murica. Mitt inlägg var mest ett ifrågasättande av teorin att GM var en speltorsk som helt spontant bestämde sig för att gå bärsärk när han förlorat på texas hold'em.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Finns det någon rimlig teori/förklaring till den enorma mängden dödade och skadade? Helt obegripligt att en pajsare med gevär kan åstadkomma sådan förödelse.

Nej, tvärt om. Som skjutningen beskrivits så är det förvånansvärt få döda. Det är nästan så att man undrar om han använt militärammunition?
Med tanke på att han var jägare så är det valet i så fall underligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det verkar onekligen lite märkligt, och nu vet vi ju inte så mycket än om gm förutom broderns intervju. Spontant har jag lutat åt att han haft sk. psykisk ohälsa. 64 år gammal. Kanske begynnande demens eller något annat knäppt?

Men 10 automatvapen på ett hotellrum i Las Vegas med egna kameror i korridoren...
Rätt skapligt planerat isåfall..."Vilket rum var det nu igen?, Varför ligger det 10 automatvapen på sängen?"
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
https://pixel.nymag.com/imgs/daily/intelligencer/2017/10/02/02-benjamin-hoskins-paddock.nocrop.w710.h2147483647.jpg

GM:s pappa ska varit med i FBI's "wanted list"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in