Ett tips bara: skippa aftonbladet. De har ju uppenbara brister i det engelska språket. Han kom från en "retirement community". Det är alltså en stad som är känd för att ha många seniorer bland sina invånare.
För mig framstår det inte som särskilt "friskt" att känna att man skall döda massor av människor för att de uppskattar en artist som råkar stödja en politiker/president man tycker illa om.
Tillräckligt frisk för att planera skiten. Men han kan ju ha gått på antideppressiv medicinering som en del andra, men vadå.
Sist det var en gammel gubbe som skjöt ihjäl folk i USA så var det ju en som kampanjat för demokraterna. Skulle inte förvåna mig om det är en galen Sanders-supporter el liknande med tanke på att målet var en Country-festrival som nogbesöks av mkt Trump-folk.
Har två saker jag tycker är värt att nämna i diskussionen om motiv.
För det första så krävde detta attentat uppenbart en hel del planering. Det må va enkelt att införskaffa vapen i USA men vi talar om mycket vapen och ammonution som inte är särskilt billigt och som måste transporteras. Jag tycker iallafall att det är uppenbart att Paddock valt detta specifika hotell för att kunna utföra attentatet mot just den musikfestivalen. När det gäller vansinnesdåd och masskjutningar generellt så är de oftast relativt impulsiva och oftast inte såhär väl genomförda.
En person som är allvarligt psykiskt sjuk (psykossjukdomar mm.) har oftast inte kapaciteten att planera och utföra något sånt här. Oftast handlar det isåfall om spontana skjutningar som planerats samma dag och där utfallet i många fall är självmord.
Nu är väl detta att betrakta som suicide by cop, men hela grejen känns oerhört genomtänkt i vilket fall. Att ordna hotellrum och åka dit, få dit alla vapen/ammo, smälta in och sedan kallblodigt utföra en attack just då och mot en specifik målgrupp är ingenting som vem som helst klarar. Självklart finns det fall med sinnessjuka personer som har lyckats planera väl osv, men det är ytterst ovanligt att en sinnessjuk har koncentration/medvetenhet/fokusering/resurser och de kunskaper som ett sånt här dåd faktiskt kräver. Att Paddock som är 64 år till synes har levt hela sitt liv utan några tydliga psykiska besvär talar för att han helt enkelt inte är sjuk, alternativt blivit akut sjuk men då tror jag inte att han hade kunnat genomföra detta. Och hade han varit frisk tidigare och blivit psykiskt sjuk så pass snabbt så borde anhöriga ha vetat om detta. Att hans bror snackar om att han var en vanlig snubbe och att polisen aldrig haft med honom och föra betyder troligtvis att han INTE är allvarligt psykiskt sjuk i den mening att han inte kan förstå sig på sina handlingar.
Och för det andra; det faktum att artisten som uppträdde just då är en oerhört känd countryartist i USA som b.la blivit uppmärksammad för att han offentligt mer eller mindre sagt att han stödjer Trump, det borde ändå vara något att beakta i fråga om motiv. För en vänstermänniska så är en sådan artist och de personer som uppskattar, betalar och besöker en konsert med honom fascistrasistkonservativa republikaner.
Jag tror faktiskt inte att personerna som dog blev mördade av en ren tillfällighet pg.a en allmänt sinnessjuk galning som hade flippat och var arg på samhället, jag tror det finns ett motiv och jag tror att Paddock var friskare än man kunnat ana.
Mmm. Kanske. Men Whitman, exempelvis, hade ju en hjärntumör, och han tycks ha planerat dådet rätt metodiskt. Samma kan väl sägas om skolskyttarna i Columbine och Virginia, vilka även de tycks ha varit halvgalna.
Kanske beror på diagnos. Men jag tycker inte det verkar som att en viss grad av planering är oförenligt med grav psykisk ohälsa.
Svårt att säga vad gäller måltavlan. På ett sätt känns det som att allt är så politiserat nu i USA så att om någon vill ta sitt eget liv genom en föregående massaker så väljer man också ett lämpligt mål i enlighet med ens politiska uppfattning.
Så kanske var valet av country-konserten inte ren slump. Men det kan också ha varit det. Vet inte hur många feta konserter de kör på den venuen. Vi får väl avvakta, helt enkelt.
Vet inte om det nämnts men Paddock ska ha bott på hotellet sen 28'e September. Vilket måste tala för att det troligtvis inte handlar om någon impulsiv handling i affekt under psykos och utfört av en allvarligt psykiskt sjuk man utan att det sannolikt är ytterst planerat och med en noggrannhet, diskretion och professionalism som psykiskt sjuka generellt saknar.
Det är väl oklart hur trovärdigt det här är. Inte för att man per se kan avfärda alla källor som inte ägnar sig åt Israel- och judehat, som vissa ovan vill antyda, utan för att en utsaga där är direkt felaktig.
Kvinnan MD avaktiverade inte sitt Facebook-konto före attacken, utan det avaktiverades flera timmar efter skjutningen. Det vet jag eftersom jag själv besökte hennes profil tidigare under dagen, och jag dessutom postat länken till den tidigare i tråden.
(Det är vidare oklart om det var hon som gjorde det eller Facebook efter påtryckningar från polisen.)
Så kvinnan som eftersöktes var eller hade varit anställd på hotellet det sköts från, Mandalay Bay. Han har använt sig av hennes id-handlingar. Kanske dessutom passerkort eller liknande.
Du verkar inte förstå vad poängen med en KSP är. Så vi lämnar det här eftersom du inte har gjort värnplikten och således har ungefär mindre koll än de flesta. Men möpa gärna på med diverse länkar till internetsidor.
Men det var inte jag som drog upp KSP M/58 .. Utan påpekade bara att 7.62 mm är svårt skjuta automateld med pga vapnet stegra. Vi hade KSP M/36 , den flyttade man inte på frivillig.