2017-10-02, 10:22
Medlem
TheStifmeisters avatar
Han lär säkert få skulden för detta, då hatarna är desperata. Känns inte som ett typiskt isis dåd detta.
Citera
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
https://minfil.org/n2r8Aac6b0/33365.png
Bild som visar ungefär vart skjutaren kan ha varit i hotellet och vart festivalen var.
Sitting ducks som sagt var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan det ha med detta att göra?
(FB) Masskjutning i Las Vegas

Även om hon kanske inte hade något att göra med det hela vore det inte orimligt att tro att hon blev gripen.

Ingen aning. Men det verkar endast som att det rapporterats på polisradio att något form av id tillhörande henne har upphittats i närheten av brottsplatsen. Och sedan har vänster- och BLM-aktivister spridit hennes namn för att peka på att det inte är en muslimsk attack. Samma med mannens namn(Stephen Paddock) som spridits, de ska vara skrivna på samma adress. Man får nog ta det med en nypa salt.
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Fox reporting one shooter, shooter dead either shot or committed suicide and reporter says it's a terrorist attack.
Citera
2017-10-02, 10:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Är du vapenkunnig?

Det var väl annars min tanke också, men jag ställde frågan mer öppet.
Det borde nämligen vara svårare att få med sig ett vapen som tar patronband in på ett hotell eller oavsett vart man nu ska. Det borde också vara svårare att få tag på ett vapen som tar patronband, eftersom de dels är mer sällsynta i USA, dels väl bara används militärt och man knappast kan få licens för ett sådant.

Vad säger vapennördar om 100 skott i obruten följd?

Citat:
Är du vapenkunnig?

Det borde nämligen vara svårare att få med sig ett vapen som tar patronband in på ett hotell eller oavsett vart man nu ska. Det borde också vara svårare att få tag på ett vapen som tar patronband, eftersom de dels är mer sällsynta i USA, dels väl bara används militärt och man knappast kan få licens för ett sådant.

exakt 100 skott i obruten följd är antingen ett band med 100 skott eller ett rondellmagasin med 100 skotts kapacitet. Nu har jag inte orkat räkna, men jag reagerade inte på det då jag såg videon så för mig kändes det som att det var ca 30-35 skott i snabb följd x 3 i detta fall. D.v.s magasin.

Ljudet är omöjligt att analysera. Kan vara en MAC-10, så väl som AK. Jag skulle faktiskt gissa mer på .45 eller 9mm än 7.62.
Citera
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Är du vapenkunnig?

Det finns "extended magazines" som är längre än vanliga (50 istället för 30 skott), sedan finns det trummagasin som kan ha ännu fler (65-70 åtminstone). Det går säkerligen att få tag på eller tillverka magasin med större kapacitet också, men har inte sett några sådana.

Här är en video med en snubbe som skjuter AR15 tills den ger upp, med flertalet olika magasin med olika kapacitet.
https://www.youtube.com/watch?v=BSizVpfqFtw

[EDIT]
En video där filmaren jämför högkapacitetsmagasin, upp till minst 100 skott.
https://www.youtube.com/watch?v=qyM47zUZKLw
Senast redigerad av Nirp 2017-10-02 kl. 10:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
https://minfil.org/n2r8Aac6b0/33365.png
Bild som visar ungefär vart skjutaren kan ha varit i hotellet och vart festivalen var.
Jävlar det är ju en bra bit? Gm måste haft kikarsikte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nää, det var tydligen en knäpp kvinna som gapade om att alla skulle dö typ 45 minuter innan skottlossningen. Blev utforslad av vakter.

Men om detta stämmer så var hon kanske inte så knäpp? Hemsk tanke om det var någon som visste vad som var på gång och som försökte varna men i stället blev gripen/bortförd.
Citera
2017-10-02, 10:24
Medlem
Citat:
Är du vapenkunnig?

Att skjuta mellan höghus i betongmiljö ger troligtvis en jävla massa märkliga eko.

Svårt med skotträning då.

Hur många döda beror väl också på vilken ammunition skytten använde? Med helmantlade kulor kan det ta rätt lång tid att dö av beroende på träffad lekamen.
Citera
2017-10-02, 10:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om detta stämmer så var hon kanske inte så knäpp? Hemsk tanke om det var någon som visste vad som var på gång och som försökte varna men i stället blev gripen/bortförd.
I en situation som denna tror jag de arresterar först och frågar sedan.
Citera
2017-10-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Om han sköt från ett hotellrum och hade fortsatt om inte blivit dödad så måste han ha blivit oskadliggjord efter andra 15 sekunderna av skott. Om så så är det väldigt imponerande att på någon minut identifiera vilket rum skotten kom ifrån, ta sig in i rummet och oskadliggöra förövaren.

Jag menar, bara att ta sig upp till rätt våning måste ju ta tid. Men kanske finns det numera beväpnade väktare på flera våningar på ett stort hotell i Vegas?

Men kanske han försökte fly och då blev upptäckt och oskadliggjord. Vi får se.
Enligt ett vittne de intervjuat på ktnv.com pågick skjutningen i intervaller över 20 minuter. Förmodligen var det mindre tid än det då panikslagna personer brukar överskatta tid, men det kan säkert ha pågått mer än bara nån minut.
Citera
2017-10-02, 10:28
Medlem
Citat:
Är du vapenkunnig?

Tycker absolut det låter som en kulspruta tugga skott, är endast utbildas på Ksp58 men amerikanska varianter kan säkert delas upp i delar som just vår svenska 58an vars delar man lätt kan lägga i en normal väska tillsammans med några patronband a 250 patroner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in