2017-10-02, 10:03
Bannlyst
Ja då var det dags igen i vapengalningarnas land
Citera
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Min brorson har rapporterat at:
Flygplatsen är stängd.
Tungt beväpnade poliser runt hela staden.

Förövaren var en krypskytt som sköt från flera hundra meters avstånd. Allt tyder på att det inte var random skott utan att skytten siktat på "vissa" personer enligt lokal TV.

Varför köra "Spray and Pray" när man siktat på vissa utvalda personer?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På twitter förekommer namnet Danley (som GM) men källan kan INTE sägas vara säker:
https://twitter.com/AP/status/914750611287085056

Skytten/skyttarna är fortfarande på fri fot. Metro police är på väg att göra ett uttalande snart.
Citera
2017-10-02, 10:04
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hur i hela friden hör du att det där är en AK-47? Jag vet att den har ett distinkt ljud, men i de ljudupptagningar som finns kan jag omöjligen säga exakt vilket automatvapen som använts. Kan likagärna vara en M16.

Ingen specialtränad snubbe använder automateld då det inte går att sikta med detta. Man kör punkteld vilket betyder 3-5 skott i taget. Och vem skrev att det var 50 eller 75 skott iomed 3 magasin? Vad är det för specialmagasin? 20 eller 30 skott innehåller ett magasin till de flesta automatkarbiner såvitt jag vet?

Youtuba exempelvis M16/AR-15 full-auto och jämför med AK-47, denne låter mycket raskare samt snabbare än den amerikanska motsvarigheten.

När det gäller magasinet kan vara en så kallad "drum mag".

Citat:
Flygplatsen är stängd.

Förövaren var en krypskytt som sköt från flera hundra meters avstånd. Allt tyder på att det inte var random skott utan att skytten siktat på "vissa" personer enligt lokal TV.

Förövaren befann sig i ett högt beläget rum och sköt vilt ner mot folkhavet med full-auto. Så knappast sikta mot vissa personer utan antagligen mer spridning för att träffas så många som möjligt.

Citat:
Skytten/skyttarna är fortfarande på fri fot. Metro police är på väg att göra ett uttalande snart.

Fel, skytten är död.
Senast redigerad av remixutoheaven 2017-10-02 kl. 10:06.
Citera
2017-10-02, 10:04
Medlem
nakamotos avatar
Liveuppdatering:
https://www.reddit.com/live/zpctrtpkt0hw/
Citera
2017-10-02, 10:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
Video igen. Denna är närmare GM, skottljuden hörs väldigt tydligt.
https://minfil.org/I0q5A3c9b0/las_vegas_shooter7.mp4
Jag spelade det här klippet på kvarts hastighet och försökte räkna skotten. Det gick bra att räkna varje skott upp till ca. 30, men sedan ökade takten.
Men det handlar om ungefär 100 skott (±10) helt utan avbrott.

Hur kan man skjuta så om man har ett vapen med magasin?
Jag är ingen vapennörd, men går det att utesluta byte av magasin när skotten skjuts utan tydliga avbrott?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, vi får se. De finns personer som tar chansen att sprida felaktiga nyheter - vi får se om det här rörde sig om fake news.

Edit: Ser nu att det finns polisuppgifter på att en GM är skjuten och att de inte tror att det finns några fler.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-10-02 kl. 10:10.
Citera
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Flygplatsen är stängd.

Flera hundra meter? Hmm då är det ingen dålig skytt. Och automateld borde vara uteslutet. Läste bara att det även pratades om automateld
Citera
Medlem
Citat:
Flygplatsen är stängd.

Håller med dig till viss del. Skytten var nog inställd på att döda så många amerikaner som möjligt. Därför "pricksköt" förövaren med automateld mot en stor kompakt massa countrygillande.
Citera
2017-10-02, 10:06
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Youtuba exempelvis M16/AR-15 full-auto och jämför med AK-47, denne låter mycket raskare samt snabbare än den amerikanska motsvarigheten.

Jag har skjutit med både M16 samt AK-47 och ja, det är en skillnad, men inte så att jag kunde höra den skillnaden på de filmerna jag sett. Det betyder inte att jag har rätt, bara att jag inte kan höra det.
Citera
2017-10-02, 10:07
Medlem
Hobbyexperter försöker dra slutsatser av hur det skjuts. Vem som helst förstår ju att det går att skjuta full automateld rakt ner mot en enorm folkmassa. Det är en musikfestival och folk står packade som sillar framför scenen.
Rekyl spelar ingen större roll när du riktar vapnet mot ett hav och ska träffa vattnet.

Kolla på helikopterbilderna så får du se hur stor festivalen är och hur många människor som står där tätt över hela ytan.
Citera
2017-10-02, 10:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Förövaren befann sig i ett högt beläget rum och sköt vilt ner mot folkhavet med full-auto. Så knappast sikta mot vissa personer utan antagligen mer spridning för att träffas så många som möjligt.

Fel, skytten är död.

Då vet du mer än de i Vegas.
Homeland security kom nyss till Luxor.

En bil på parkeringen är nu i focus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här