2017-09-30, 12:37
Medlem
Truedetective2s avatar
Jag hoppas att detta är rätt forum.
Min fråga är om ob tillägg räknas som lön?
Obtillägg är ju en kompensation för min obekväma arbetstid, inget annat.
Min grundlön idag är 24000kr, så står det i mitt avtal, men innan skatt så blir det lite över 30 000 så jag får ut runt 23-24000.
Nu till min fråga.
Exempelvis när man ska uppge sin inkomst, oavsett var, på lånansökan, beräkning av dagisavgift och liknande, ska jag skriva 24 eller 30 ?
Jag får ju bara ob tillägg om jag är där och jobbar mina kvällar och nätter, inte annars.
Hoppas ni förstår min tankegång.
Citera
2017-09-30, 12:42
Bannlyst
Du ska ange din grundlön som nu är 24000
Citera
2017-09-30, 12:50
Awaiting Email Confirmation
Uppge 24000 vid beräkning av dagisavgift och 30000 vid låneansökan
Citera
2017-09-30, 13:01
Medlem
PTHJs avatar
Om du har tilläggen på schemalagd basis så räknas de med som inkomst, tar du inte med OB vid exempelvis bidragsansökningar eller där avgifter är inkomstberoende kan du bli återbetalningsskyldig.
Citera
2017-09-30, 13:04
Hos vissa får du kanske räkna ett snitt på t ex se sista 3 månaderna. Värt att höra med dem!
Citera
2017-09-30, 14:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Min grundlön idag är 24000kr, så står det i mitt avtal, men innan skatt så blir det lite över 30 000 så jag får ut runt 23-24000.
Nu till min fråga.
Exempelvis när man ska uppge sin inkomst, oavsett var, på lånansökan, beräkning av dagisavgift och liknande, ska jag skriva 24 eller 30 ?
Jag får ju bara ob tillägg om jag är där och jobbar mina kvällar och nätter, inte annars.
Ja ob tillägg och semesterlön räknas in i din årsinkomst så ja det påverkar lån och avgifter.
Citera
2017-09-30, 16:07
Medlem
När jag lånade sist så la jag ihop min grundlön och fasta OB, det var inget problem enligt banken. De var dessutom mer intresserad av min årsinkomst, då den alltid har varit mycket högre tack vare bonusar och annat.
Citera
2017-09-30, 16:19
Medlem
Alla inkomster räknas i grunden, men ingen mening att ljuga för går stämma av året efter genom räkna på årsinkomst.

Även väldigt vanligt räkna genomsnitt på 3-6 månder bakåt.

Men när gäller lån så gör dom ändå en helhetsbedömning efter typ av yrke, anställning etc.

Och flesta ansökningar ska man ange före skatt om det inte står angivit ska anges netto.
Citera
2017-09-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Nu till min fråga.

Jajjemen, OB om du får den i KR räknas med i lönen. Mer i fickan för dig, bättre ekonomi, resor utomlands o.s.v.

OB kan också ge "timmar att ta ledigt", vilket några utnyttjar. Då brukar företaget kompensera dig med kanske x2 arbetad tid. Tid du kan spara och ta ut till en längre ledighet eller sluta tidigare på fredagar.

Skulle du plötsligt sluta jobbet så får du så klart de extra jobbtimmarna som ersättning in på ditt konto.
Citera
2017-09-30, 19:10
Medlem
Söker du sjukpenning så ska du räkna med OB om det är något du får regelbundet.
Citera
2017-09-30, 23:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Nu lär det inte vara aktuellt just för dig med tanke på din relativt höga lön men när det gäller ansökan om bostadsbidrag är det idiotiskt att räkna på lägre lön än det man får ut då detta stäms av året efter mot faktiskt inkomst och man blir återbetalningsskyldig för beloppet man fått för mycket.
Fungerar iofs åt andra hållet också att om man fått för lite i bidrag så kan man få ut det i efterskott.

Något att tänka på för andra kanske...
Citera
2017-10-01, 20:55
Medlem
Truedetective2s avatar
Ja men då förstår jag. Tack alla för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem