Citat:
Ursprungligen postat av
Bluis
Det är ju egentligen rådande ordning att man tar ansvar för sina politiska beslut -ä men så icke i Sverige.
I Sverige tar man helt öppet skattepengar och ger bort de pengarna till människor som hatar Sverige - det är väl klart att någon för eller senare räknar ut bedrägeriet.
Just en snygg stat som agerar på det sättet - som om staten hatade Sverige.
Ändå är Sverige ett av världens minst korrupta länder enligt flera studier.
Men visst kan sådana problem ändå uppstå.
Journalister brukar emellanåt uppmärksamma sådant. Poliserna brukar objektivt utreda eventuella brott. Och folket kan välja vilka de känner att har förtroende för. Många politiker har fått avgå genom historien tack vare dessa grupper, vilket är ett tecken på att det fungerar hyfsat effektivt.
Jag är inget fan av retroaktiva straff, särskilt inte politiskt motiverade. Och särskilt inte massavrättningar. Jag förmodar att du redan har övervägt vilka konsekvenser massavrättningar av personer man inte anser tänker rätt skulle kunna resultera i?
Men ansvar är jag helt för. Genom att avskaffa flera delar av ansvarsfriheten inom föreningar och andra organisationer så skulle man nog kunna komma ett steg på vägen i att råda bot på det i alla fall.
Massavrättningar av människor man tycker har tänkt fel tidigare, likt det NMR förespråkar, tror jag inte är en jätteklok idé. Och jag har svårt att se hur en diktatur hade ökat ansvaret. Många diktaturer har extra mycket problem med just korruption.