2017-09-27, 21:47
Medlem
Hej kära flashback. Nu behöver jag lite hjälp av någon som är bra insatt i hur kronofogden och inkasso bolagen fungerar.

Det är så att jag har en skuld på kronofogden sedan många år, den är nu uppe i ca 80k
Där på så har jag skuld hos div inkasso bolag till en summa av kanske 30-40k totalt.
Och nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta och betala tillbaka allt.

Så jag började med att ringa kronofogden + några inkasso bolag och några av företagen jag vet att jag är skyldig idag. Men jag blir inte riktigt klok på vart jag ska börja?

Det känns inte som att det finns några bra alternativ, betalar jag kronofogden först så ökar räntan på inkasso skulderna. Börjar jag med inkasso så ökar risken att kronofogden kommer att göra löne utmätning osv

Så jag känner mig lite lost här. Så ponera att jag har ca 4000kr/månad att lägga på dessa skulder, vart börjar jag?

Väldigt tacksam för alla tips och idéer.

Mvh
Citera
2017-09-27, 21:58
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Börja alltid, ALLTID, med kronofogden. Är trots allt de som är "sista utposten". De som kan utmäta och skit. Och det vill man inte.
Citera
2017-09-27, 22:03
Medlem
Kolla på några avsnitt av lyxfällan och kolls hur de gör.
Tror att generellt så handlar det om att ta kronofogden först, ringa övriga och göra upp om avbetalningsplaner, kolla om det går att ta ett bättre lån för att bli av med höga räntor.
Citera
2017-09-27, 22:11
Medlem
MeMajks avatar
I varje kommun ska det finnas en budget- och skuldrådgivare som du kan kan kontakta för att få hjälp och råd.
Om du inte har full koll på dina skulder så gäller det att du under ca 3 månader samlar ihop alla brev du får från olika inkassobolag och att de sedan kontakter dem.
De skulder som ska betalas i första hand är ex skatteskulder och annat som rör stat o kommun
Citera
2017-09-27, 22:12
Medlem
Grymt bra att du vill ta tag i det. Bara att applådera, det är det största och viktigaste klivet. Nu är det bara hålla uppe energin och jävlar anamman - desto bättre du lyckas med det, desto snabbare är du i mål att leva ett skuldfritt liv. Det är en väldigt liten summa (120k) du har, och med en inkomst i grunden (vilket du verkar ha) kommer du fixa det.

1. Lista samtliga skulder. Vilka är på väg till kronkalle? Finns det smålån/smslån/annat skit under 10 000 kr? Betala dessa först.
2. Ring samtidigt inkassobolagen. Förhandla ner månadsbetalningarna så gott du kan och betala av dem så de får in sina betalningar.
3. Resten av slantarna skall direkt till Kronkalle (men håll alltså betalningarna i liv till inkassobolagen, få bara ner dem till lägsta möjliga, och öka när Kronkalle är avbetalt)

-KAN- du be om en förälder om hjälp att dega dessa 120k och att du betalar av till dem är det optimalt, men det vet jag är en stor tillgång och inget många kan.

Jobba extra så gott det går om du inte får ihop det. Sälj av skit och minska utgifter. Berätta för polarna att du inte har råd o gå ut o käka middag o spara den där femhundralappen, de kommer fatta och supporta.

Starta upp ett Google Kalkylark också (typ ett liknande), och lista alla utgifter och intäkter månad för månad (samt lista skulder under, och se månad för månad hur de minskar - fantastisk känsla och något som gör att du ser målet, och tom kommer kunna veta vilken månad du är klar).

Stort lycka till & vill du prata med folk som är i ännu skitigare sits och har lite bättre koll så finns det mer specificerade forum för just det (googla "lån forum" så hittar du säkert).
Senast redigerad av ELKARTELL 2017-09-27 kl. 22:15.
Citera
2017-09-28, 10:35
Medlem
Justitiemords avatar
Mycket bra svar av ELKARTELL ovan. Det du också bör göra, är att försöka få fordringsägarna att gå med på att frysa räntan under avbetalningsplanen. Du kan även testa att förhandla ner skulderna, men då krävs oftast att du kan dega allt på ett bräde. Att be borgenärerna återkalla verkställigheten hos Kronofogden kan också vara värt ett försök; om du gör en inledande betalning på ett lite högre belopp och därefter följer en upprättad avbetalning, brukar det inte vara omöjligt att genomföra.

Finns även finansbolag som erbjuder skuldfinansiering, exempelvis Svea Ekonomi, men det är självklart inte gratis. Kan dock vara skönt att samla alla skulder hos en borgenär och upprätta en en förutsebar avbetalningsplan.
Citera
2017-09-28, 16:35
Medlem
Tack för alla svar! Mycket bra information för en (som mig) ganska o insatt i ämnet.
Speciellt tack till ELKARTELL mycket bra och informativt svar!

Utifrån vad jag läst så tänker jag att jag ringer åter inkasso bolagen och gör en avbetalningsplan på lägsta nivå och börjar avbetalning hos kronofogden gör att sedan öka betalningarna till inkasso när kronofogden skulden är avklarad, om jag har förstått rätt?

En fråga på det, om jag nu gör detta, hur ser risken ut att kronofogden endå tar ett beslut att börja dra direkt av min lön?
För jag tänker om jag nu gör upp betalnings plan med alla inkasso bolag så faller ju det direkt om kronofogden tar ett sådant beslut.

Mvh
Citera
2017-09-28, 18:49
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lozmuppiz8787
Tack för alla svar! Mycket bra information för en (som mig) ganska o insatt i ämnet.
Speciellt tack till ELKARTELL mycket bra och informativt svar!

Utifrån vad jag läst så tänker jag att jag ringer åter inkasso bolagen och gör en avbetalningsplan på lägsta nivå och börjar avbetalning hos kronofogden gör att sedan öka betalningarna till inkasso när kronofogden skulden är avklarad, om jag har förstått rätt?

En fråga på det, om jag nu gör detta, hur ser risken ut att kronofogden endå tar ett beslut att börja dra direkt av min lön?
För jag tänker om jag nu gör upp betalnings plan med alla inkasso bolag så faller ju det direkt om kronofogden tar ett sådant beslut.

Mvh

KFM kommer inte att göra ngn avbetalningsplan med dig. Ser de att pengar ramlar in så vill de snart ha dina inkomstuppgifter. Sen räknar de ut hur mkt du får behålla av din lön.
Jag erbjöd dem en summa längesen i månaden och tack och lov blev de giriga och ville ha mer så jag sa upp mig. Då hände nått så konstigt som att min postgång uteblev totalt vid ett tillfälle i flera år och de fick aldrig tag i mig så fick en herrans massa skulder avskrivna pga det. Det var bara att tacka och bocka fast det var min farsa som ordna skiten åt mig genom att utnyttja mitt namn sen barnsben.
Skuldfri nu sedan många år tillbaka
Citera
2017-09-28, 19:27
Medlem
får jag fråga hur du undkommit utmätning av lönen under dom "flera år" du haft skulder hos kronis?
Citera
2017-09-28, 19:33
Medlem
skalman1973s avatar
Rätt märkliga du svar du fått ?

Börja med att kontakta de fodringsägare du har som inte är hos kronofogden ! Många av dem är villiga att skriva ner skuldbeloppen om du kommer överrens med dem och pytsar in pengar . Således minskar mängden pengar du behöver betala tillbaka . Efter det vänder du dig till Kronofogden

Tar du fodringsägarna först slipper du dessutom betala kronofogdens arvode som de tar för att driva in ärendet . Plus att du slipper nyinkomna utmätningar från kronofogden ( Dvs dyrbar tid som du inte kan få kredit på )
Citera
2017-09-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Rätt märkliga du svar du fått ?

Börja med att kontakta de fodringsägare du har som inte är hos kronofogden ! Många av dem är villiga att skriva ner skuldbeloppen om du kommer överrens med dem och pytsar in pengar . Således minskar mängden pengar du behöver betala tillbaka . Efter det vänder du dig till Kronofogden

Tar du fodringsägarna först slipper du dessutom betala kronofogdens arvode som de tar för att driva in ärendet . Plus att du slipper nyinkomna utmätningar från kronofogden ( Dvs dyrbar tid som du inte kan få kredit på )

Jag har börjat med just detta, dom exempel så kom jag jätte bra överens med vattenfall här om dagen och betalar av all min skuld hos dom på 3 månader. I och med det så stanna dom ränta och skrev ner summan rätt rejält.

Men min fundering är ju om jag gör detta med alla fodringsägare så hjälper det ju inte om kronofogden iaf drar min lön sen för då kan jag inte följa dom avbetalningsplaner som jag har gjort upp ?
Citera
2017-09-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askass
får jag fråga hur du undkommit utmätning av lönen under dom "flera år" du haft skulder hos kronis?

Jag har tidigare suttit i fängelse och efter det så hade jag svart inkomst och struntade helt i de skulder jag hade.

Är nu på äldre dagar jag skaffat mig ett "riktigt" jobb och vill bli skuldfri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in