Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Du är så vilse. Låt mig förklara. Ingen av de där kan existera utan den andre. De är kompletterande motsatta sidor av en enhet. För sig själva är de ingenting. Tillsammans kan de representera en hel världsbild. Precis som svart och vitt, gott och ont osv.
Det är bara i barnprogram och enögda ideologier man kan inbilla sig att det finns något som bara är gott. Så, är du ett barn?
Eller inbillar du dig att du inte besitter kapacitet till ren ondska?
Heh. Du måste förstå, återigen, att det blir mest humoristiskt, när du börjar med att skriva att jag är vilse, och sedan som argument för detta lägger fram kärnpunkten för hela mitt resonemang. Läs igen, du har just beskrivit ett faktum, som har varit centralt för mitt resonemang.
Hur många gånger har jag använt ordet
balans de sista sidorna? Ser du en koppling mellan ordet
balans och det som du skriver ovan? Att två sidor behövs? Att de samspelar? Kan det vara så att balans är ganska tätt sammankopplat med dessa idéer? Typ som, jag vet inte, allt jag sagt sen jag skrev mitt första inlägg i tråden?
Varför ska jag ens bemöda mig att läsa ett ord av vad du har sagt, när du bevisligen har lagt så lite energi på att förstå ett jota av vad jag sagt att du inte ens är med på steg ett i mina reflektioner? Vore du ointelligent så vore det en sak, då kan man ju avfärda personen ifråga som inkapabel att fatta grejen, men jag tror inte du är dum i huvudet, snarare tror jag att du lager för mycket fokus på skitsnack. Känns rätt fånigt, som slöseri på både min och din tid. Släpp garden och öppna upp skallen istället.
Återigen, det här är inte rocketscience. Du har just beskrivit grunden själv. Varför du inte kunde lyssna när jag skrev det, det vet jag inte, men vi har ju i alla fall kommit förbi ett hinder här.
Börjar det bli dags att fundera över de där halmgubbarna som jag talade om förut? Kanske börjar bli dags? Eller ska du fortsätta sitta och vara häftigt över internet, och låta som en bigshot?
Jag vill verkligen inte vara dryg, men asså, kom igen nu.
För all del så får du tolka mig som nedvärderande, men detta börjar bli en smula löjligt faktiskt.
Ta och sug på den två sekunder.
Resonemang, lite mer förklarat
Maskulinitet kopplas ofta samman med "aktiv energi" på olika sätt. Man säger att man till detta kan koppla just aktivitet, kreativitet, styrka osvosvosv. Men med ökad energi, ökad aktivitet och ökad styrka, så nedkommer på paketet också en risk för ökad destruktivitet. Det är egentligen inte svårare än att man jämför en lastbil som kör i 100km/h in i en vägg mot en folkbubbla i 50. Ökad energi medför större "konsekvenser", kan man förenklat säga. Om man vill fortsätta snacka i metaforer, vilket jag gärna gör, för ska man gräva i alltihop så blir det återigen väldigt komplext väldigt snabbt.
Eller för att ta något annat, se på konstnärer, rockstjärnor, som är kreativa aktörer i full fart. Party, alternativa livssätt, sönderslagna hotellrum. Detta är vissa "bieffekter" av just den kreativa, aktiva ådran när den slår igång med lite väl mycket kalas. Någon som vill argumentera emot detta? Eller "råkar" det vara så.
Är det när man känner adrenalinet rusa i kroppen som man slår sönder en busskur, eller när man sitter och myser i soffan? Aktivitet respektive passivitet.
Därför behövs en motbalans. Det behövs en mer "passiv energi", som kan läka det som går sönder genom den aktiva framfart, som är lugn, som tar hänsyn på ett annat sätt.
Det råkar vara så, att alla de drag som finns uppräknade som mer "aktiva", brukar ses som "maskulina", och alla de drag som finns uppräknade som mer "passiva" ses som "feminina".
Alla människor, har tendenser mer eller mindre åt olika håll. Men även den mest maskuline av män (eller kvinnor) har feminina drag, och även den femininaste av kvinnor (eller män) har maskulina drag. Allt är uppbyggt av en kombo av dessa energier. Yin och Yang, om man så vill. Eller kalla det för va som helst. Det är irrelevant.
Men, fortfarande, och återigen, och jag vet att detta sticker som fan i ögonen på er (varför förstår jag fortfarande verkligen inte); kreativ och aktiv energi i aktion i rätt balans, kan skapa fantastiska grejer, och är källan till världens framfart. Utveckling. Power, fart och fläkt. Men med för mycket aktivitet, när lastbilen kör alldeles förvälla fort, så riskerar den att sladda ur. Ballar det ur så kan det bli jävligt destruktivt.
Stress, för all del, kom jag på nu, bör kunna ses, i grund och botten, som alldeles för mycket inre aktivitet. Utan balans, så leder det till totalkrasch, utan vila och lugn (yin), så bränner kroppen ut sig själv. Vilket för övrigt är ett stort folkhälsoproblem idag.
ÄR DET NU NÅGON SOM UNDRAR NÅGOT RÖRANDE DETTA? Jag kan gärna försöka beskriva vad detta nu må vara lite mer i detalj i såna fall. I sin enkelhet finns det att läsa här dock. Det man kan göra, är att leka som man vill med dessa begrepp, men fenomenen i sig, är inte diskutabla. Fysikens lagar säger detsamma. Ökad aktivitet leder till snabbare förbränning. Om man så vill se det, ökad "destruktivitet" för materian som sådan, i den form den befinner sig i. Ökad aktivitet, enligt fysiken, är direkt sammankopplat till ökad nedbrytning.
Siffrorna står här. Faktan står här. Filosofierna står här. Fysiken står här. Allt står här.
BEVISAT. KONSTATERAT. DET FINNS INGET MER ATT SÄGA I SAKEN.
Nån som anser annorlunda?
För ska ni argumentera emot, så måste ni också argumentera emot att maskulinitet, kreativitet och aktivitet är sammankopplade, varför ni alltså måste förkasta en stor del av era egna slagskepp som ni dras med fram och tillbaka.