2017-09-27, 17:31
Medlem
Holdingbreaths avatar
Jovisst finns det gemenskap bland olika ungdomar. De delar erfarenhet från skolor. Men visa konflikter kommer att plåga Sverige. Kurd mot Turk osv.
Citera
2017-09-27, 17:34
Medlem
Invandrare får t o m mycket större chanser att studera eller utbilda sig till vad de vill än de som är födda här av både svenska och blandade par.
Citera
2017-09-27, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Du kan ha en poäng fast, den nya generationen kan till och med vara mer hatiska än föräldrarna ibland. Föreställer mig att föräldrar till dessa invandrarbarn, lär sina ungar att fortsätta hatet från konflikterna i deras hemländer.

Nej, dessa ungdomar är uppväxta med och har gått i skolan med barn ifrån andra länder. En arab och en gambian är lika marginaliserade i Sverige även om araben har det bättre ställt än en svart i Irak. Likaså behandlas syrianer och turkar på samma sätt i Sverige även om syrianer och assyrier diskrimineras i Turkiet och är andra klassens medborgare, här är de båda andra klassens medborgare.

Att första generationens invandrare kan ha vissa problem med rasism och konflikter ifrån hemlandet är tyvärr sant. Har du någonsin träffat några som du säkert kallar "blattegäng"? De är riktigt trevliga och schyssta, jag råder dig att du åker ut hit till orten och träffar några så ska du få se att det inte är som ni rasister tror att det är.
Citera
2017-09-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Nej, dessa ungdomar är uppväxta med och har gått i skolan med barn ifrån andra länder. En arab och en gambian är lika marginaliserade i Sverige även om araben har det bättre ställt än en svart i Irak. Likaså behandlas syrianer och turkar på samma sätt i Sverige även om syrianer och assyrier diskrimineras i Turkiet och är andra klassens medborgare, här är de båda andra klassens medborgare.

Att första generationens invandrare kan ha vissa problem med rasism och konflikter ifrån hemlandet är tyvärr sant. Har du någonsin träffat några som du säkert kallar "blattegäng"? De är riktigt trevliga och schyssta, jag råder dig att du åker ut hit till orten och träffar några så ska du få se att det inte är som ni rasister tror att det är.

Jo tack - Senaste gången jag var i "orten" kom det fram en somalisk ung man och hälsade mig välkommen med "Vad har du här att göra. Du ska inte vara här."
Citera
2017-09-27, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Jovisst finns det gemenskap bland olika ungdomar. De delar erfarenhet från skolor. Men visa konflikter kommer att plåga Sverige. Kurd mot Turk osv.

Inte hos andra generationsinvandrare och speciellt inte de unga. Möjligtvis om de blir svennifierade men om de bor i orten så kommer de att glömma bort konflikten fort.

Citat:
Kosovokonflikten är i alla fall inte över på min arbetsplats, jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle tillåta sina barn leka "över gränserna".

Jo det kan jag faktiskt tänka mig, både albaner och serber är ju vita och alltså mer fascistiska. Rasism har aldrig varit så stark som i Europa och det känns som att vi vita verkar ha väldigt svårt att släppa på våran fascistiska historia. Serbernas folkmord på muslimer hyllas ju av serber och likaså albanernas hat mot turkar och romer hyllas av albanerna ju mer svennifierade de är. Om de bor i förorten med andra nationaliteter och etniciteter är det mycket bättre.
Citera
2017-09-27, 17:40
Medlem
Kipps avatar
Citat:
Svenska staten importerar inte kriminalitet, barn till flyktingar och första generationsinvandrare blir frustrerade för att de aldrig får en chans av samhället och deras barn som är födda här är lika mycket vårt ansvar som en etniskt svensk.

Vad är kriminellt med att hänga med andra ifrån olika etniciteter?
Fan vad jag är trött på argumentet att "de inte fått en chans". Det har de visst det, bara det att det är mer lockande att skita i allt och skylla på andra när man blir kriminell med drömmar om snabba pengar. Eller bara det faktum att man passivt ställer sig bredvid samhället genom att inte utbilda sig, jobba, leva på bidrag och se samhället som en fiende som måste motarbetas.

Inte kriminellt att hänga med andra etniciteter, tvärtom är det ofta olika sorter i de kriminella gängen.

Vi erbjuder dem möjligheter men många vill bara ha fördelarna och inte erbjuda något i gengäld. Buhu, synd om mig som ingen ger ett jobb. Ingen har heller gett mig ett jobb som svensk, det har jag fått skaffa själv.
Citera
2017-09-27, 17:41
Medlem
Konceptet verkar inte ha fungerat i Mellanöstern, trots att de haft tusentals år på sig att frottera sig med varandra och bli vänner.

Däremot har de som vistas i Sverige för närvarande en gemensam fiende, som hjälper dem att hålla ihop inbördes. Ungefär som perser och araber kan hålla ihop mot Israel, men ändå hugga varandra i ryggen när tillfälle ges. Ett fredligt mångkulturellt samhälle där alla är kompisar har inte växt fram i Mellanöstern genom årtusendena, det är konstant krig, kaos och konflikt som gäller, skillnaden är bara vilka grupper som slåss med varann just för tillfället.
Citera
2017-09-27, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jo tack - Senaste gången jag var i "orten" kom det fram en somalisk ung man och hälsade mig välkommen med "Vad har du här att göra. Du ska inte vara här."

Ja, och senaste gången min hazariske vän var inne i Stockholm city blev han förföljd av nazister. Han är dock inte så dum och tror att alla som är i innerstan är nazister. Du har träffat en förmodad hög somalisk kille. Var någonstans var alla andra afrikaner som slog ner honom?
Citera
2017-09-27, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Konceptet verkar inte ha fungerat i Mellanöstern, trots att de haft tusentals år på sig att frottera sig med varandra och bli vänner.

Däremot har de som vistas i Sverige för närvarande en gemensam fiende, som hjälper dem att hålla ihop inbördes. Ungefär som perser och araber kan hålla ihop mot Israel, men ändå hugga varandra i ryggen när tillfälle ges. Ett fredligt mångkulturellt samhälle där alla är kompisar har inte växt fram i Mellanöstern genom årtusendena, det är konstant krig, kaos och konflikt som gäller, skillnaden är bara vilka grupper som slåss med varann just för tillfället.

Som det var i Europa ända fram till nu med andra ord?

Hårda tider förenar människor och jag tycker i alla fall att det är fantastiskt hur dessa ungdomar bryter alla normer.
Citera
2017-09-27, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Fan vad jag är trött på argumentet att "de inte fått en chans". Det har de visst det, bara det att det är mer lockande att skita i allt och skylla på andra när man blir kriminell med drömmar om snabba pengar. Eller bara det faktum att man passivt ställer sig bredvid samhället genom att inte utbilda sig, jobba, leva på bidrag och se samhället som en fiende som måste motarbetas.

Inte kriminellt att hänga med andra etniciteter, tvärtom är det ofta olika sorter i de kriminella gängen.

Vi erbjuder dem möjligheter men många vill bara ha fördelarna och inte erbjuda något i gengäld. Buhu, synd om mig som ingen ger ett jobb. Ingen har heller gett mig ett jobb som svensk, det har jag fått skaffa själv.

Säger du som är vit svensk som inte växt upp eller bott i förorten som rasifierad.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kronika-doda-myten-om-att-en-blatte-fran-orten-aldrig-kan-bli-nagot-stort/repqim!HoQFLQaCR3lDoH@F9KO9CQ/http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kronika-doda-myten-om-att-en-blatte-fran-orten-aldrig-kan-bli-nagot-stort/repqim!HoQFLQaCR3lDoH@F9KO9CQ/
Citera
2017-09-27, 18:06
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ja, och senaste gången min hazariske vän var inne i Stockholm city blev han förföljd av nazister. Han är dock inte så dum och tror att alla som är i innerstan är nazister. Du har träffat en förmodad hög somalisk kille. Var någonstans var alla andra afrikaner som slog ner honom?

Hög? Qat, menar du?
Citera
2017-09-27, 18:15
Medlem
RutledgeWoods avatar
Vad betyder 'shuno' samt 'suedi'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem