Citat:
Ursprungligen postat av
RockBitchen
Är du smärtläkare?
Läkarna vill inte/får inte skriva ut Citodon längre i samma utsträckning som förr.
X-et har legat inne på Smärtcentrum för att få denna dosering som de vill minska.
Min smärtläkare har en gedigen bakgrund av sin profession och detta har diskuterats i div.
konferenser och forum för läkarkåren.
Visst det finns andra läkemedel som är djupt beroendeframkallande, men nu handlade det just om
Citodon.
6-8 citodon om dagen är maxdos enligt bipacksedeln, att max ligger vid just 8 är pga av att man inte vill överstiga 4gram paracetamol om dagen då det kan lätt bli toxiskt för levern, annars hade man kunna trycka i sig 20-30 tabletter om dagen.
Kodein är beroendeframkallande, men effekten av ruset överdriver du något enormt. Om man överdoserar och tar fler än 2 åt gången så blir man lite varm i kroppen, lite dåsig och en del mår bra på det, vissa blir illamående. Det är dom vanligaste effekterna.
Man blir inte "instabil" eller psykotisk, spattig etc, Att HW uppvisar sånt beteende har inget med kodeinet att göra.