2017-09-26, 23:19
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Intressant, ska kolla upp det! Speciellt intressant då något annat lärs ut vid landets juristutbildningar.
Kan självfallet vara så att utbildningarna inte hänger med i utvecklingen, även om jag finner detta något osannolikt.

Nu har jag inte kollat upp undersökningen men skulle det inte kunna vara så att "sexualbrott" innefattar betydligt mer än våldtäkter? Tänker mig att man väldigt sällan när det kommer till sexuellt ofredande är bekant med gärningsmannen. Exempelvis att någon tar en på rumpa/bröst när man är på krogen eller skickar en bild på sin penis via snapchat?

I någon utsträckning är det nog så. För våldtäktsåtalade tror jag det är omvända siffror - men det är ju förstås lättare att hitta dem som offret kan namnge.
Citera
Medlem
Det var då ett förbannat tjat om att hon inte anmält händelsen...

Jag kan se ett flertal anledningar till att hon inte anmäler:
- Det skulle skada hennes framtid i partiet.
- Det skulle skada partiet.
- Det skulle skada hennes image i.om att det saknas konkreta bevis.
- Det skulle slösa polisens resurser i onödan.
- Det skulle sätta någon annan i klistret (spekulativt då jag inte vet något om detta).

Alla dessa anledningar tycks enligt mig rimliga, om än sista är något spekulativ.
Att hon inte anmält betyder inte att det inte inträffat. Det hon för fram i media är inte heller att hon vill att MGM ska sättas dit. Utan hon kritiserar SD för att sopa hennes anmälan under mattan.

Vi tar det en gång till lite övertydligt:
Hennes kritik handlar om att SD inte tar sexuella övergrepp inom partiet på allvar och tystade ned det hela.

Förtydligande: Att hon inte ville skada partiet betyder inte att hon inte vill skada det nu. Förtydligande då jag fått allt för många svar från folk som inte förstår att folk ändrar åsikt efter att de man trodde på svikit en...
Senast redigerad av Nulb 2017-09-26 kl. 23:33. Anledning: Förtydligande
Citera
Medlem
greta75s avatar
Varför är det så oerhört få SD-anhängare som stöttar Hanna som tar fram den sjuka kulturen i SD till ytan så att den på allvar kan bekämpas och förändras?

a) det är Sveriges avskräde som röstar på SD som helt enkelt inte förstår bättre
b) det finns kanske fler som tänker så än man tror men de hänger inte på flashback
Citera
Medlem
Jag undrar när och vad som kommer komma fram och bevisas som sant.
Citera
2017-09-26, 23:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Helt OT, men du felanvänder rättshaverist. Rättshaverist är någon som har rätt men inte fattar att denne inte kommer att få rätt.
Fel - en rättshaverist är någon som är övertygad om att denne har rätt (ofta så har de fel), men vägrar inse att de aldrig kommer få rätt.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Mycket märkligt att hon ska ut i media då.
Attention Whore som vill tjäna pengar.
Som sagt en hund begraven.

Ok, kan vi se betalningen tror du eller ska vi gissa på att du svamlar? Det är sannerligen en stor hund begraven i partiet som vetat om men struntat i att ta upp frågan. Som sexister backar dom sina egna ryggar och inget berättas utanför SD då är man rökt och utmobbad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Mycket oklarheter i fallet som jag hoppas polisen reder upp. Hanna påstår ett sexövergrepp från en riksdagskollega som nu går till svarsmål med att ha haft en sexuell relation till Hanna. Hanna har inte velat polisanmäla kollegan men SD har nu valt att polisanmäla fallet. Varför har Hanna inte velat säga vem den utpekade mannen var förrän idag? Det s.k sexövergreppet var för flera år sen och varför går Hanna just nu ut med det i media? Kan det bottna med att Hanna är lättkränkt eller gjort sig omöjlig inom partiet? Får väl hoppas på att Hanna och SD sparat dokumentation kring ärendet för att få en klarhet vad som hänt, alt. inte hänt.

För att hon är i sammanhanget en mycket mera SD lojal person än MGM. Därför har hon valt den här vägen. SD sviker henne och väljer att skydda våldtäktsmannen. Därför går hon nu ut

Linus Bylund = VÅLDTÄKTSMAN

https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Bylund
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Jag tyckte att Hanna Wigh för några år sedan var en mycket lovande politiker. Men sedan har något hänt, om hon frysts ut av SD-ledningen eller själv tagit ett steg tillbaka vet jag inte - men hon har blivit väldigt osynlig de sista åren jämfört med tidigare då hon var med i debatter på TV osv.

Hela den här historien har något konstigt över sig:
- Övergreppet polisanmäls inte. Kan ha en naturlig förklaring som chock, rädsla osv.
- Enligt Hanna "vet alla" vem mannen som ständigt kladdar på kvinnor är, men inte ens andra kvinnor i riksdagen säger sig veta eller hört om detta.
- När SD nu gör polisanmälan, vilket är det enda rätta de kan göra, blir Hanna arg och påstår att det är spel för gallerierna.
- Hon vill inte kommentera den misstänktes berättelse om att de två haft en sexuell relation sedan 2012.
- Hon säger nu att polisanmälan kommer att läggas ned eftersom det är ord mot ord - men om det stämmer att mannen förgripit sig på fler kvinnor lär detta väl komma fram i polisutredningen? Ju fler som vittnar desto mindre risk att han går fri, men Hanna verkar inte alls tro på detta.
- Hannas egen historia är märklig, det är alltifrån anklagelser om att politiska motståndare bokstavligen nypt henne när de passerat varandra på väg till och från talarstolen i kommunfullmäktige till det senaste där Hanna själv misstänks för misshandel.

Luktar inte detta lite rättshaverist? Att hon förutom anklagelsen mot anonym person dessutom vitt och brett talar om SD's oduglighet att regerar, att allt är lögner inom SD osv verkar mycket märkligt. Detta borde väl vara något mellan henne och den person hon anklagar för övergrepp? Istället verkar det vara någon sorts hämnd mot SD och eventuellt mot den person som hon (kanske) haft en relation med.

Något verkar inte stämma i denna historia, och jag är den första att beklaga det. Om Hanna verkligen utsatts för övergrepp hoppas jag att den skyldige straffas hårt, men det verkar vara många frågetecken. Om allt är en lögn för att få hämnd på partiet/en eller flera personer är det bara så tragiskt för personerna som är inblandade och det är synd och skam eftersom Hanna var en verkligt lovande politiker för några år sedan.

Att hon blev petad från partistyrelsen var början till slutet för Hanna Wigh i Rosenbad. Med hennes bakgrund har hon inte i riksdagen att göra.
Citera
Medlem
MADs avatar
Sättet att minimera skadorna på är häpnadsväckande låg hos SD. Det här har garanterat varit känt länge men istället för att agera direkt och ta tjuren vid hornen, så väntar man och hoppas det ska rinna ut i sanden. Det här kommer förfölja dem länge nu om det inte kommer fram uppgifter som friar personen från övergreppet.
Citera
2017-09-26, 23:21
Medlem
BugsyFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Hon hänger alltså ut den misstänkte GM i Kalla Fakta (att hans namn kommer ut vet hon såklart) och genom att sen inte vilja polisanmäla så ska han inte få chansen att försvara sig?

Wigh var dessutom irriterad över att SD anmälde istället. Mycket märklig kvinna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det var då ett förbannat tjat om att hon inte anmält händelsen...

Jag kan se ett flertal anledningar till att hon inte anmäler:
- Det skulle skada hennes framtid i partiet.
- Det skulle skada partiet.
- Det skulle skada hennes image i.om att det saknas konkreta bevis.
- Det skulle slösa polisens resurser i onödan.
- Det skulle sätta någon annan i klistret (spekulativt då jag inte vet något om detta).

Alla dessa anledningar tycks enligt mig rimliga, om än sista är något spekulativ.
Att hon inte anmält betyder inte att det inte inträffat. Det hon för fram i media är inte heller att hon vill att MGM ska sättas dit. Utan hon kritiserar SD för att sopa hennes anmälan under mattan.

Vi tar det en gång till lite övertydligt:
Hennes kritik handlar om att SD inte tar sexuella övergrepp inom partiet på allvar och tystade ned det hela.
Men att hon gick ut i media och uppmanade folk att inte rösta sd och säger att hon hellre lägger sin dotter i koranskola än sdu skadar inte sd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Läs på åklagarmyndighetens sida och pressmeddelandet.

Vilken liten fitta du är

Du vet mycket väl om att det var SD som gick till polisen och ville ha saken utredd. Det påstådda offret vill inte ha med en polisyndersökning att göra.
DU påstår att SD har en unken kvinnosyn, men då är det väl konstigt att det endast är SD som vill komma till botten med vad som har hänt.
Det passade visst inte in i din enfaldiga agenda så då ids du inte ens skriva det.

Djävla mupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in