Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Programmet sådär. Tillräckligt intressant för att ha följt med flera av programmen, men jag finner dom ofta lite vinklade. Men själva grundtanken är bra, då jag gillar utrikespolitiska program.
Precis vad jag tänkte, dock kunde de gjorts mycket bättre, speciellt med alla fina inspelningar från tiderna, dessutom tycker jag de kunde skippat delarna med flyktingarna som kommit till Sverige eller tycker du det berikade programmet rent faktamässigt?
Citat:
Ursprungligen postat av trocker
Om utgångspunken för ens världssyn att alla vita män alltid är onda och alla svarta goda som jämt blir förtryckta av den onde vite mannen är dokumentären säkert jättebra. Har man en mer bildad och nyanserad bild av världen var dokumentären direkt stötande, inte för att det fanns några direkta sakfel men just pga vinklingen.
Haha, ja precis. Ja något litet "sakfel" kan man hitta, eller rättare sagt att "de glömt visa vissa saker". Jag fann precis som du skriver, dokumentären direkt stötande och jag hoppas innerligt att detta inte visas i några skolklasser eller liknande!
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jag brukar titta på programmen, men visst märker man vinklingen ifall man tänker efter. Ta exemplet om Zimbabwe: inte en antydan om att Mugabe är råkommunist. På bilderna ser man röda stjärnor på flaggorna, man uppfattar typiska nyckelord som "jordreform", "rättvisa", "solidaritet", "massorna". Men inte ett ord om Mugabes politiska hemvist.
Kan det möjligen bero på att även han har visat sig vara en tyrann?

Haha underbart att du snappade upp dessa "små" försköningar av den så gode Herr Mugabe. Ja, absolut men det blundar den så "Mona Sahlin-humanistiske Magnusson för!