2010-05-08, 16:59
Medlem
pellesvanslooss avatar
Hej,

Satt hemma för någon vecka sen och tittade omkring lite på SVT Play och råkade snubbla över Johan Magnussons program "Världens konflikter". Jag tittade på "Västsahara", "Mexiko" och "Zimbabwe (Rhodesia)". Vilka snyfthistorier och så intervjuar han såklart folk som flytt till Sverige, i programmen jag såg: En tjej från västsahara som vill bo i öknen (vilka jävla lögner), en kvinna som flyttat till Sverige för att hon tyckte att det var synd att man bara kunde köpa sig in i skolor och slutligen en svart "frihetskämpe" som snyftade om Ian Smiths politik och Gud vet vad.
Speciellt i programmet om västsahara; 25:40 in när Magnusson stönar "oh my god" när hon berättar något om hennes kompis som förlorat sitt ögahttp://svtplay.se/v/1963684/varldens_konflikter/del_3_av_6__vastsahara?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1991532/sb,p103549,1,f,-1

Här kan ni som inte sett det titta: http://svtplay.se/t/103548/varldens_konflikter

Vad tycker ni om honom/programmen? Själv tycker jag att han går överstyr i sitt hat mot vita människor och han säger "rasism" och "kolonisering" 45 gånger i varje avsnitt.

Skriv gärna om ni tycker att han till och med krossar alla ramar vad gäller PK-het och fånig "humanism".

PS. Titta på hur det gick för Zimbabwe när de vita förlorade makten och skojaren Robert Mugabe kom till makten. DS
Citera
2010-05-08, 18:34
Medlem
Montbarss avatar
Programmet sådär. Tillräckligt intressant för att ha följt med flera av programmen, men jag finner dom ofta lite vinklade. Men själva grundtanken är bra, då jag gillar utrikespolitiska program.
Citera
2010-05-08, 20:07
Medlem
Om utgångspunken för ens världssyn att alla vita män alltid är onda och alla svarta goda som jämt blir förtryckta av den onde vite mannen är dokumentären säkert jättebra. Har man en mer bildad och nyanserad bild av världen var dokumentären direkt stötande, inte för att det fanns några direkta sakfel men just pga vinklingen.
Citera
2010-05-08, 20:09
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag brukar titta på programmen, men visst märker man vinklingen ifall man tänker efter. Ta exemplet om Zimbabwe: inte en antydan om att Mugabe är råkommunist. På bilderna ser man röda stjärnor på flaggorna, man uppfattar typiska nyckelord som "jordreform", "rättvisa", "solidaritet", "massorna". Men inte ett ord om Mugabes politiska hemvist. Kan det möjligen bero på att även han har visat sig vara en tyrann?
Citera
2010-05-09, 01:08
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Programmet sådär. Tillräckligt intressant för att ha följt med flera av programmen, men jag finner dom ofta lite vinklade. Men själva grundtanken är bra, då jag gillar utrikespolitiska program.

Precis vad jag tänkte, dock kunde de gjorts mycket bättre, speciellt med alla fina inspelningar från tiderna, dessutom tycker jag de kunde skippat delarna med flyktingarna som kommit till Sverige eller tycker du det berikade programmet rent faktamässigt?

Citat:
Ursprungligen postat av trocker
Om utgångspunken för ens världssyn att alla vita män alltid är onda och alla svarta goda som jämt blir förtryckta av den onde vite mannen är dokumentären säkert jättebra. Har man en mer bildad och nyanserad bild av världen var dokumentären direkt stötande, inte för att det fanns några direkta sakfel men just pga vinklingen.

Haha, ja precis. Ja något litet "sakfel" kan man hitta, eller rättare sagt att "de glömt visa vissa saker". Jag fann precis som du skriver, dokumentären direkt stötande och jag hoppas innerligt att detta inte visas i några skolklasser eller liknande!

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jag brukar titta på programmen, men visst märker man vinklingen ifall man tänker efter. Ta exemplet om Zimbabwe: inte en antydan om att Mugabe är råkommunist. På bilderna ser man röda stjärnor på flaggorna, man uppfattar typiska nyckelord som "jordreform", "rättvisa", "solidaritet", "massorna". Men inte ett ord om Mugabes politiska hemvist. Kan det möjligen bero på att även han har visat sig vara en tyrann?

Haha underbart att du snappade upp dessa "små" försköningar av den så gode Herr Mugabe. Ja, absolut men det blundar den så "Mona Sahlin-humanistiske Magnusson för!
Citera
2010-11-09, 21:48
Medlem
Torskmannens avatar
Riktigt bra programserie jag hoppas dom börjar med igen!
Citera
2017-09-19, 20:41
Medlem
lääz_kellys avatar
Kvällens avsnitt handlade om Irak samt IS... Kanonserie.

Någon som såg detta program, och vet vad byggnaden heter som man fick se en snutt av i början? Det var som en gigantisk spiral gjorde av sten.. Fick mig att tänka på Babels Torn.
Citera
2017-09-25, 22:45
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Kvällens avsnitt handlade om Irak samt IS... Kanonserie.

Någon som såg detta program, och vet vad byggnaden heter som man fick se en snutt av i början? Det var som en gigantisk spiral gjorde av sten.. Fick mig att tänka på Babels Torn.

Ja, kul att de har återupplivat serien igen. Fortfarande svagt vänstervinklat men inte i närheten av många andra redaktioner på SVT gör.

Tornet tror jag är mosken i Samarra i Irak: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Mosque_of_Samarra
Citera
2017-09-25, 23:46
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ja, kul att de har återupplivat serien igen. Fortfarande svagt vänstervinklat men inte i närheten av många andra redaktioner på SVT gör.

Tornet tror jag är mosken i Samarra i Irak: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Mosque_of_Samarra

Jo, visst är det vänstervinklat. Men jag tycker ändå det är riktigt intressant, och hemsk hur våra förfäder till européer har vart och härskat och söndrat, utan eftertanke på vad som komma skall.

Tack! Riktigt läcker "byggnation". Att det var en moské hade jag ingen aning om.
Citera
2017-09-26, 09:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Jo, visst är det vänstervinklat. Men jag tycker ändå det är riktigt intressant, och hemsk hur våra förfäder till européer har vart och härskat och söndrat, utan eftertanke på vad som komma skall.

Tack! Riktigt läcker "byggnation". Att det var en moské hade jag ingen aning om.
Ottomanska riket styrde Irak i 300 år. Men allt är engelsmännens fel som styrde landet i 30 år. Är det rätt uppfattat?
Citera
2017-09-26, 10:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Lite elefanten i rummet där. Apropå den kunde det ju vara intressant att också nämna Sidas och Afrikagruppernas stora engagemang för Mugabe om man vill ha en svensk vinkling. Men då blir det kanske dålig stämning på redaktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Ottomanska riket styrde Irak i 300 år. Men allt är engelsmännens fel som styrde landet i 30 år. Är det rätt uppfattat?

Haha, i ett nötskal!

Såg ett BBC-program om osmanska riket på Axess där de intervjuade en massa experter. Det var fascinerande hur västerlänningarna hela tiden lindade in kritiken mot osmanerna (som var lika grymma som andra imperialister, om inte snäppet värre) medan de turkiska och arabiska historikerna inte gjorde det. White guilt och pk-ångest i kubik, och det blev helt uppenbart hur den gick ut över sanningen och i förlängningen även osmanernas offer.
Citera
2017-10-07, 15:18
Medlem
Eastmancolors avatar
Såg igår - helt oförskyllt - ett avsnitt i denna serie: om Colombia. Det tog ca fem minuter innan vänstervinklingen var påtaglig. Speakern berättade om den "orättvisa" fördelningen av jorden och lyckades motivera den marxist-leninistiska (av bland andra EU terroriststämplade) Farcguerillans existens medan samtliga andra aktörer dissades i kvadrat.

Sedan som la pièce de résistance sitter programledaren och intervjuar en flykting (vars livshistoria han redan uppehållit sig tillräckligt vid) som tydligen varit ledare för någon sorts politisk gren av Farc - en liten ful kvinna som presenteras som sosse och kommunpolitiker i en småländsk håla. "Ni har fantastisque land! Barfor ni clagar so miquet?" Programledaren ler blygt med dåliga tänder som ville han svara: "Ja, vi borde inte klaga när vi har Socialdemokratien!"

Öppen och skamlös vänsterpropaganda i statstelevisionen som om det alltjämt vore 1970-tal.

Det hade inte blivit tydligare om Anders Linder sjungit en Victor Jaratrudelutt till slutvinjetten.

Svensk television borde köpa in BBC-producerade dokumentärer som brukar vara berömvärt sakliga och politiskt nyktra istället för att producera denna typen av tendentiöst trams.

Vinkla ett program som utges för att beskriva det moderna Colombias historia till förmån för landets marxist-leninistiska terrorister! Tänka sig!
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-10-07 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in