2017-09-25, 17:29
Medlem
Hej! Jag har några frågor angående urkundsförfalskning.

1) Vart vänder man sig(företag) om man vill jämföra namnteckningar för att utreda urkundsförfalskning?

2) Vad behöver de för utrustning för att kunna jämföra namnteckningarna?

3) Hur tillförlitlig är denna vetenskap generellt, och hur ställer sig rätten till denna bevisning?

4) Vad kostar det?

5) Om motparten inte frivilligt överlämnar prov på sina namnteckningar för att utreda urkundsförfalskning, kan man begära att rätten utformar ett föreläggande?

Tack på förhand
Citera
2017-09-25, 19:19
Medlem
AA-suiteds avatar
Några raka svar på frågorna kan jag inte ge dig men begreppet grafologi eller grafolog kanske kan vara till hjälp när du söker dina svar. Det är en person som är en handstilsexpert.
Citera
2017-09-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Några raka svar på frågorna kan jag inte ge dig men begreppet grafologi eller grafolog kanske kan vara till hjälp när du söker dina svar. Det är en person som är en handstilsexpert.

Det finns väl också teknisk utrustning för den typen av undersökningar numer. Dessvärre vet jag inte exakt vad för mackapär som används. Kan användas för att jämföra handstilar och bläck, avgöra tid sedan det skrevs och så vidare.

Tänker du driva det hela civilrättsligt TS?

Görs en polisanmälan (urkundsförfalskning är ju ett brott) och det finns goda grunder antar jag att polisen kan göra handstilsanalyser med expertis. Svårt att tänka mig att det finns motsvarande att anlita privat faktiskt.
Citera
2017-09-26, 05:46
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Fel, grafologi är flum och TS är inte intresserad av någon spåkvinna som säger hur handstilsägaren är som person: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grafologi
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Det finns väl också teknisk utrustning för den typen av undersökningar numer. Dessvärre vet jag inte exakt vad för mackapär som används. Kan användas för att jämföra handstilar och bläck, avgöra tid sedan det skrevs och så vidare.
Ljusmikroskop och förstoringsglas är vanliga verktyg.
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Görs en polisanmälan (urkundsförfalskning är ju ett brott) och det finns goda grunder antar jag att polisen kan göra handstilsanalyser med expertis. Svårt att tänka mig att det finns motsvarande att anlita privat faktiskt.
Det går att anlita NFC privat men det krävs att man gör det med ombud (advokat): http://nfc.polisen.se/tjanster/Begar-handstilsundersokning/Vanliga-fragor-och-svar-om-handstilsundersokningar/
Tidigare så gick det att anlita dåvarande SKL helt själv. Man kan också anlita utländska labb.
Senast redigerad av Z.O.G 2017-09-26 kl. 05:51.
Citera
2017-09-26, 14:55
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Fel, grafologi är flum och TS är inte intresserad av någon spåkvinna som säger hur handstilsägaren är som person: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grafologi
Första meningen på sidan du länkade mig till:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Grafologi är studiet av sambandet mellan utseendet på handskriven text och egenskaper hos den som skrivit. Grafologin kan delas i dels en vetenskaplig gren som går ut på att studera handstil för att till exempel lösa brottsfall, dels en tydligt pseudovetenskaplig underhållning på bland annat nöjesparker som ofta baseras på slumpen eller generaliseringar.
Citera
2017-09-26, 16:24
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Första meningen på sidan du länkade mig till:
Wikipedia är ett klotterplank där ofta ovetenskapligt nys och förtal smyger sig in även om man brukar få saker rätt i det hela.

I det här fallet borde du ha fortsatt att läsa:
Citat:
Den vetenskapliga grenen grafologi är ifrågasatt, men den bygger för det första på kriminaltekniska hjälpmedel för att bland annat avgöra pennans tryck mot pappret (för att avslöja imiterad handstil med mera), och för det andra på en analys av signifikanta drag i en handskriven text, som exempelvis lutning och sammanbundna bokstäver. Slutsatserna är ofta mycket försiktiga. Det råder exempelvis fortfarande oenighet om ifall man ens kan avgöra en persons kön baserat på handstilen. Framförallt används den här grenen för komparativa studier – jämförelser mellan två olika exempel. Det vetenskapliga stödet är ytterst svagt.
Som sagt, grafologi är trams och därför som inte Nationellt Forensiskt Centrum har några grafologer anställda. Inga grafologer har använts av polisen i Sverige för att lösa brott.

Den vetenskapliga grafologins främste företräde och expert i Sverige: Smiskmannen Hans Scheike. Han ansåg att smisk för flickor och kvinnor är en viktig beståndsdel för deras välmående. Enough said.
Senast redigerad av Z.O.G 2017-09-26 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in