2017-09-26, 00:48
Medlem
Hej jag råkade ta fel alvedon, tog två st 1 gram och en Citodon 30/500. Totalt blir det 2500MG paracetamol. Jag är riktigt orolig. Vad tror ni? Är det lungt eller bör jag oroa mig/söka vård?
Citera
2017-09-26, 00:57
Medlem
Saxat från: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=938

"Toxiska effekter ses hos vuxna redan vid 15-20 g och hos personer med måttligt till högt alkoholintag vid 10 g."
Citera
2017-09-26, 00:57
Medlem
vreksolteos avatar
Det är ofarligt, tråkigt nog.
Citera
2017-09-26, 01:02
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HPPDavStilnoct
Hej jag råkade ta fel alvedon, tog två st 1 gram och en Citodon 30/500. Totalt blir det 2500MG paracetamol. Jag är riktigt orolig. Vad tror ni? Är det lungt eller bör jag oroa mig/söka vård?
Tror det är lugnt.
Det där är std ordination/frukostdos på ålderdomshem.
Citera
2017-09-26, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HPPDavStilnoct

Asså jag förstår inte. Du är orolig över hur mycket paracetamol du tog och det första du gör för att förstå magnituden av ditt problem är att ställa frågan på flashback? Du vet att google har funnits sedan 90-talet?

Då hade du direkt kunnat se att maxdosen paracetamol är 4 gram per dag.

Off topic: Varför tar du ens paracetamol? Skippa den skiten.
Citera
2017-09-26, 01:28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Ring giftinformationscentralen så får du allra bäst råd och kan sova lugnt sen.
Citera
2017-09-26, 01:30
Medlem
Bertil85s avatar
Borde inte vara någon fara. 2,5 g Paracetamol är vad många drar i sig utan att skadas.
Citera
2017-09-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Asså jag förstår inte. Du är orolig över hur mycket paracetamol du tog och det första du gör för att förstå magnituden av ditt problem är att ställa frågan på flashback? Du vet att google har funnits sedan 90-talet?

Då hade du direkt kunnat se att maxdosen paracetamol är 4 gram per dag.

Off topic: Varför tar du ens paracetamol? Skippa den skiten.

Hur hög/låg en maxdos är spelar föga roll för hur mycket man kan ta vid ett och samma tillfälle. Halveringstiden på paracetamol är dessutom förhållandevis kort.

OnT: Troligtvis ingen fara, om du inte har leverproblem sedan tidigare. Problemet med just levern är att du inte märker något förrän det är försent. Men jag tror som sagt inte att det är någon fara, dock kan det vara läge att ringa giftinformationscentralen för att få en professionell åsikt om det.
Citera
2017-09-26, 03:20
Medlem
Flusons avatar
Nej du behöver oroa mig. När låg inne på sjukan så fick jag en max dos på 3 GRAM Paracetamol per dag kombinerat med Oxynorm/oxycontin
Citera
2017-09-26, 06:04
Medlem
zrtxs avatar
Det är verkligen inte en tillräckligt hög dos att oroa sig över =)
Citera
2017-09-26, 07:38
Medlem
robertlus avatar
Med tanke på att jag pulat i mig 25-30 citodon/500mg paracetamol under en dag så bör det inte vara någon fara. Sen om du super dom en häst och har pissdåliga levervärden så är det en annan femma. Tryck hårt på levern (höger sida i buken) och se om du har smärtor.
Citera
2017-09-26, 15:50
Medlem
Drinkycrows avatar
Det är ju inte bra långsiktigt att ta masa paracetamol men att du skulle vara i någon som helst fara för att du tog 2,5 gram... Nej det är lugnt.

Läste 25000mg först och det hade säkert kunnat vara rätt illa för levern din men o andra sidan vem slänger i sig 50 piller av misstag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in