Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
Det var inte länge sedan vi läste om en socialdemokrat som fälldes för misshandel.
Innan det var det en moderat som åkte dit för barnporr.
Och innan det var det en miljöpartist som åtalades för kvinnomisshandel.
Rötägg finns inom alla partier. Politiken är det viktiga.
Självklart. Men när man (trots allt) har ett ganska skamfilat rykte (dvs, SD har det, med rätta verkar det) så vilar ansvaret än tyngre på att de i ledande ställning förmår agera både preventivt och reaktivt.
Sanningshalten i Wighs påståenden kan jag inte bedöma, och en polisanmälan nu skulle säkert orsaka problem för henne, men om det är som det påstås i artikeln - att flera kvinnor utsatts för (ovälkomna, våldsamma) närmanden från samme man så borde (långt tidigare) partiledningen åtminstone tagit denne man i örat rejält. Eller, han kanske sitter i partiledningen, vad vet jag. Att det inte verkar vara Svenne Banan i Örkelhåla, ersättare på stol 6 i kommunen, utan en riksdagsledamot med många år i toppolitiken är ju försvårande. Förhoppningsvis kommer Wigh att orka göra en polisanmälan, om fler kvinnor sluter upp så kommer gärningsmannen nog att snart dra sig tillbaks "av privata skäl" även om fällande dom är osannolik pga bevisläget.
En kompis till mig tyckte att många i SD verkade ha väldigt "babbig" (hans ord) kvinnosyn. Och där tror jag SD har ett problem, de har potential att växa mer bland kvinnor än män (eftersom de ligger på lägre andel kvinnor bland väljarna), men schabblar bort det genom korkat och ofta kriminellt uppträdande.
Sen att det finns andra partier vars företrädare betett sig som grisar ursäktar intet.