Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Vi behöver faktiskt inte diskutera det exakta händelseförloppet för att undanröja din teori, eftersom den innebär att det PM sagt inte skulle vara sant. Om det nu var en olycka, så finns ju ingen anledning för PM att ljuga om händelseförloppet.
Om PM tillfogat henne hålet i kraniet, ja, då är det mord.
Slår man hakan i stegen i det röret när man faller neråt, så får man kanske jäkligt ont i tänderna när de slår ihop, eller tungan om den råkar komma i kläm, men så himla mycket mer än det blir det nog inte.
Du tänker kanske inte på att röret är 52 cm i diameter minus stegen. Släpper man en människokropp ner genom det röret kommer den sannolikt inte ens ut i andra änden, eftersom den kommer att hänga upp sig på stegen, särskilt om den redan står på den med en eller båda fötterna. Men om den nu mot förmodan skulle komma ut i andra änden, så har den inte fallit "fritt fall". Kroppen kommer att gå emot stege och insida och det kommer bli friktion där. Armar och ben, och kanske huvud, kommer dunsa i stegen. Fötterna kommer komma ut först genom hålet och landa först durken och "ta smällen", efter kommer kroppen och sist huvudet. Om jag minns rätt var KW 160cm lång, när huvudet kommer ut ur röret som var vadå, 2 meter över durken, så är fötterna "bara" ca 40 cm över durken. Och detta alltså bara i det fall att kroppen "lyckades" falla hela vägen ner genom röret utan att fastna i det. Vilket jag inte heller det tror är särskilt realistiskt.
Här visar du att du inte förstår så mycket....ett antal träffar mot huvudet, särskilt om det blir ett par träffar på hakan, är mycket värre än Ingo eller en annan boxare någonsin skulle kunna prestera en knock-out!!!
Här, är vi djupt oense!!!!
Att fötterna kommer ner först, ja, men den har en hyfsad fart och rörelsemängd då, och att huvudet slår hårt i durken, är kanske inte orimligt, efter 3-4 meters fall???!!!!! Avståndet från durken är väl 4 meter, från durk till durk på tornet, eller är jag fel ute? Det är iaf. minst tre meter, och om hon är på väg upp, är kanske en meter kvar innan hela hon är uppe, och då är det 2-3 meter ner till durken, jag måste undra hur du tänker ibland, ursäkta.....
OK, vi kan tjafsa om detta, jag överlåter till andra att fundera, men min erfarenhet är, att även vid låga fall på en stege, kan det gå riktigt illa, och här är stegen väsentligt.
OBS! All denna spekulation, givet att "olyckan" hände på ett liknande sätt, som PM har sagt....