2017-09-24, 21:30
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tycker det syns många intressanta blodfläckar på den högupplösta bilden:

https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg

Kontaktlins tycker jag syns ganska tydligt i hans vänstra öga, och möjligen även i hans högra.
Citera
2017-09-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fortfarande återstår dock hur PWs syn kunnat förbättrats så att han inte längre behöver glasögon. Om inget under skett bär han mest troligt linser.

PW är en fåfäng person, enligt mig.

[PW = Peter Madsen?]

Det finns fler alternativ för synkorrigering än glasögon, linser och mirakel -- framförallt då laser- och andra ögonoperationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg
Kontaktlins tycker jag syns ganska tydligt i hans vänstra öga, och möjligen även i hans högra.

Jag ser också en kontaktlins i vänster öga, och höger öga är jag likaledes osäker över.
Senast redigerad av Magro 2017-09-24 kl. 21:52.
Citera
2017-09-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
[PW = Peter Madsen?]

Det finns fler alternativ för synkorrigering än glasögon, linser och mirakel -- framförallt då laser- och andra ögonoperationer.

M:et råkade hamna upp och ner. Sådant händer mig också hela tiden. Jäkla dåliga tangentbord från Asien ju...
Citera
2017-09-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
[PW = Peter Madsen?]

Ja PM - sorry.

Visst finns det andra sätt att korrigera synen på.

Allt är möjligt, men med tanke på att det hittats en ögonlins gjorde jag bara ett överslag av vem den troligaste innehavaren var. Kom fram till PM.

Som sagt, fakta är säkert konstaterat redan.
Citera
2017-09-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
M:et råkade hamna upp och ner. Sådant händer mig också hela tiden. Jäkla dåliga tangentbord från Asien ju...

Precis! Tack för en välvillig tolkning.
Citera
2017-09-24, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Här var det om lutning.

Begärde att dom där beräkningarna skulle presenteras i tråden, då blev det knäpptyst, tolka det som man vill.
Citera
2017-09-24, 22:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vilken vinkel räknade man med att luckan har öppen och i vila då? Vet att man var inne på 75°, men den korrekta vinkeln är 85°, nästan vertikal alltså. Hur hög måste vågen vara då? Lägg därtill att dykbåten även låg högre med fören än aktern enligt Madsen.

5 graders lutning på båten innebär att fören ligger 1,6 meter högre än aktern, lika mycket som hela KW's längd. För att få båten till en sådan lutning krävs en flera meter hög våg. Det har ju med vågens höjd såväl som längd att göra. Ubåten är 18 meter lång, väger 30-40 ton, och ligger i stort sett helt och hållet under vatten. Så det krävs gigantiska vågor för att få den att börja luta/gunga för över akter i någon större utsträckning.

Om du därtill lägger att luckan har motvikt,och kanske måste stängas till närmare 45 grader innan den börjar falla av sig själv, så inser man snabbt att inga vågor kan orsaka det. Även om man nöjer sig med 60 grader finns inte den våg som orsakar att luckan stänger säg.

Däremot kan ju olika trim i för och akter säkert få båten att luta en hel del. Men det är ju väldigt osannolikt att PM skulle underlåta sig att trimma rätt, det om något lär han väl kunna vid detta laget, och dessutom lär han ju knappast sätta igång och klättra upp i tornet med KW i släptåg, om ubåten är kraftigt feltrimmad.
Citera
2017-09-24, 22:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Begärde att dom där beräkningarna skulle presenteras i tråden, då blev det knäpptyst, tolka det som man vill.

Det var snarare så att du kom med en massa menlösa troll-kommentarer, så jag ignorerade dig.
Citera
2017-09-24, 22:35
Medlem
Även utan motvikt så är det inte 85° som är den effektiva lutningen på luckan - eftersom det är en ostkupa så är tyngdpunktscentrum för luckan inte i linje med luckans periferi. Så även utan motvikt på luckan så måste ubåten luta mer än 5° för att luckans tyngdpunkt skall passera 90°.

Åker luckan igen så är det för att den inte öppnats helt, eller för att någon aktivt drar igen den. Därav varför PM i senare skede tar upp om KW eventuellt dragit i luckan.
Citera
2017-09-24, 22:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Även utan motvikt så är det inte 85° som är den effektiva lutningen på luckan - eftersom det är en ostkupa så är tyngdpunktscentrum för luckan inte i linje med luckans periferi. Så även utan motvikt på luckan så måste ubåten luta mer än 5° för att luckans tyngdpunkt skall passera 90°.

Åker luckan igen så är det för att den inte öppnats helt, eller för att någon aktivt drar igen den. Därav varför PM i senare skede tar upp om KW eventuellt dragit i luckan.

Korrekt, bra uppmärksammat!
Citera
2017-09-24, 22:54
Medlem
TaxenSixtens avatar
Imponerad av er två snillen ovan
Citera
2017-09-24, 23:13
Medlem
trngws avatar
Och, för sakens skull, ännu en gång, OM KW skulle ha dragit i luckan själv, så hade hon i så fall armen över huvudet, och höll i luckan med armen. Hur lyckas man då få luckan i huvudet med sådan fart att man dör av smällen? Var tog armen som håller i luckan vägen?

Lägg därtill att hon då måste ha varit så högt upp i, eller ut ur röret, att hon tagit tag högst upp i luckan för att kunna dra upp den ur sitt stabila öppna läge. Glöm inte att luckan väger 70 kg, och den har motvikter som hjälper till att hålla den öppen. Det krävs alltså väldigt stora krafter för att ens rubba luckan ur dess öppna läge. Det är, vill jag hävda fysiskt omöjligt att få den ekvationen att gå ihop. Skulle KW själv dragit luckan över sig av misstag, skulle hon fått den över sin kropp, halvvägs ut ur röret. Hon hade fått luckan över sin överkropp, huvudet hade inte ens varit nära den.

PM kommer få det besvärligt när han ska demonstrera hur han stod och höll i luckan och halkar så han drar i den samtidigt som KW är på väg upp och drar i den så hon får den rätt i huvudet, samtidigt som ubåten är felaktigt trimmad samtidigt som de är så nära ett fartyg så att de får en svallvåg så stor som monstervågen i Perfect Storm. För det är ju så, att från fartyg på väg får man bara en svallvåg. För en segelbåt som seglar uppepå vågorna kan det guppa lite, men inte så mycket för över akter, som ubåten måste göra om luckan ska påverkas, utan mer i sidled.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in