2017-09-24, 18:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Utan att veta varför får jag också för mig att det finns åtminstone ytterligare en gärningsperson och att det också är där som anknytningen mellan offer och gärningsmän finns." GW tycks inte ha mer än magkänsla att gå på när han, enligt rubriken, påstår att det måste finnas ytterligare gärningsmän.

Magen är vår andra hjärna och den kommunicerar faktiskt med den lite högre upp.

Citat:
Hur har du det med din andra hjärna? Magen alltså. Att det enteriska nervsystemet, magens nervsystem, kallas för den andra hjärnan är inte så konstigt. Näst efter det centrala nervsystemet har det nämligen det största antalet nervceller i vår kropp. Dessa kommunicerar med samma typ av signalsubstanser som våra hjärnceller – och även med dem.

Källa: http://fof.se/tidning/2016/10/artikel/lattsmalt-om-var-andra-hjarna

Magkänsla är aldrig fel att ta med i beaktandet av alla ärenden som övervägs.
Citera
2017-09-24, 19:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fick ett nytt pm från en användare där denne länkar till en polisinsats mot en bågskytteklubb, som Edvin kan kopplas till utifrån hans umgänge.
Jaha, hur kan han kopplas dit då?
Betyder detta att offren skjutits med pilbåge?

Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-09-24 kl. 19:21.
Citera
2017-09-24, 19:29
Medlem
Grandiosos avatar
Valet av tidpunkt på dygnet för brottets begående är onekligen ägnat att förundras över.
Likaså är det bra märkligt med valet av dag i veckan att slå till på.
Mitt på ljusa dagen en SÖNDAG, när det är helg alltså, infinner sig gärningsman/gärningsmän
och riskerar att det när som helst medan brottet pågår kan komma besökare till paret.
Granne, goda vänner, barn eller släktingar.
Alla de fall av "home invasions" i landet jag kan erinra mig i skrivande stund där man särskilt
inriktar sig på äldre människor som rånoffer har antingen utspelat sig mycket tidigt på
morgonen, på kvällen eller nån gång under natten. Inte mitt på dagen som här.
En GM (och möjligen någon mera) som älskar att ta stora risker, är en spänningssökande
personlighet utöver det vanliga? Fullständigt hänsynslös definitivt i vart fall.

Har vi en gärningsman med rysligt dålig ekonomi som blivit alldeles desperat efter att skaffa
sig pengar och åker iväg med sin bil, utrustad med några rullar tejp, en machete, nåt mer
stickvapen, nån pickadoll möjligen också, fast besluten om att råna någon nånstans,
störta in i nåt avsides beläget hem och då bara av en ren slump hamnar borta i Mantorp hos Lekanders på en söndag mitt på dagen?

Eller har det hela föregåtts av noggrann planering, offren inte slumpmässigt utvalda
alls och man varit och rekat dagen dessförinnan i en mintgrön raggarbil?
Samma bil man kommer att anlända i på söndagen också.
Och man är mer än en. Man är två eller tre rentav varav någon av dessa har någon gammal
koppling till något av offren?

Och man vill inte bara råna. Man vill mörda också och helst så utdraget och plågsamt
som möjligt för det har det funnits länge närda fantasier om i en mycket sjuk hjärna?
I kanske flera sjuka hjärnor?

Visst kan MGM ha agerat på alldeles egen hand, gått i land med det hela själv, det
verkar ju faktiskt också vara vad utredarna av dubbelmordet själva just nu lutar åt,
men man blir ju inte förvånad direkt om någon mera person hämtas in de närmaste
veckorna för stark misstanke om inblandning i de begångna förfärligheterna.
När man bara fått mangla EG tillräckligt mycket vid förhören så kanske det kryper fram
ett eller flera namn...

Ett tänkt scenario från utgångspunkten med mer än en inblandad:

Man anländer, ringer på, övermannar efter diverse tumult de boende i huset.
Binder ordentligt fast paret vid stolar och sätter igång och pressar om uppgifter man vill ha.
En GM lägger beslag på bankkort. Rafsar åt sig Lekanders bilnycklar och ger sig ut till
bilen och far iväg med destination Borensberg. Den andre GM går allt brutalare åt
paret i försöken att få fram PIN-koden och slutligen lyckas han också med detta.
Meddelar sig till den ivägfarande kumpanen om koden och denne kan nu börja
tömma kontot så fort han kommit fram till bankomaten i Borensberg.
Det görs med början 16:09. Efter att ha plockat ut så mycket sedlar som var möjligt
bestämmer sig denne GM för att uppsöka en bensinstation för tankning.
Åter till Mantorp och väl där tar man beslutet att avliva sina offer eftersom man oförsiktigt
nog uppträtt helt omaskerade och inte vill riskera att åka fast på grund av detta.
Kanske redan från början varit inställda på att avsluta söndagens mindre trevliga övningar
med just ett dödande.

Eller så har vi trots allt bara en enda gärningsman i detta rysansvärda mordfall
som i drygt tre månader lyckades undgå att bli uppspårad och kanske aldrig blivit det
om han tänkt till lite först och betalat den där tejpen kontant.
Tack och lov att tänkandet uteblev där får man säga.
Senast redigerad av Grandioso 2017-09-24 kl. 19:35.
Citera
2017-09-24, 20:13
Moderator
OYs avatar
Om man googlar Lekander och bågskytte så får man upp det här;

Carol*na Lekander (@car*olekander) | Instagram photos and videos
www.imgrum.net/user/car*olekander/328867060
Images from Carol*na Lekander on instagram | Animal lover with a passion for ... sömn sen blir det att åka och spana in pojkvännen när han ska tävla i bågskytte.

Kan pojkvännen ha en koppling till MGM?

CL är boende i Mantorp.
Citera
2017-09-24, 20:19
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Valet av tidpunkt på dygnet för brottets begående är onekligen ägnat att förundras över.
Likaså är det bra märkligt med valet av dag i veckan att slå till på.
Mitt på ljusa dagen en SÖNDAG, när det är helg alltså, infinner sig gärningsman/gärningsmän
och riskerar att det när som helst medan brottet pågår kan komma besökare till paret.
Granne, goda vänner, barn eller släktingar.
Alla de fall av "home invasions" i landet jag kan erinra mig i skrivande stund där man särskilt
inriktar sig på äldre människor som rånoffer har antingen utspelat sig mycket tidigt på
morgonen, på kvällen eller nån gång under natten. Inte mitt på dagen som här.
En GM (och möjligen någon mera) som älskar att ta stora risker, är en spänningssökande
personlighet utöver det vanliga? Fullständigt hänsynslös definitivt i vart fall.

Har vi en gärningsman med rysligt dålig ekonomi som blivit alldeles desperat efter att skaffa
sig pengar och åker iväg med sin bil, utrustad med några rullar tejp, en machete, nåt mer
stickvapen, nån pickadoll möjligen också, fast besluten om att råna någon nånstans,
störta in i nåt avsides beläget hem och då bara av en ren slump hamnar borta i Mantorp hos Lekanders på en söndag mitt på dagen?

Eller har det hela föregåtts av noggrann planering, offren inte slumpmässigt utvalda
alls och man varit och rekat dagen dessförinnan i en mintgrön raggarbil?
Samma bil man kommer att anlända i på söndagen också.
Och man är mer än en. Man är två eller tre rentav varav någon av dessa har någon gammal
koppling till något av offren?
Raggarbilen sågs där på lördagen, inte söndagen..
Om där stod ingen bil utanför på söndagen så signalerar ju det att ingen är hemma - kan ha känts tillräckligt säkert för GM - men då handlar det ju sannolikt om minst 2 GM inblandade.
Citera
2017-09-24, 20:26
Medlem
Ankelsockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fick ett nytt pm från en användare där denne länkar till en polisinsats mot en bågskytteklubb, som Edvin kan kopplas till utifrån hans umgänge.

Inte för att jag vet om det har något att göra med detta men det finns både en bågskytte klubb och en skytteklubb i Mullsjö med.
Känns mer troligt att han skulle hållt till där ?!
Eller ??
Citera
2017-09-24, 20:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankelsocka
Inte för att jag vet om det har något att göra med detta men det finns både en bågskytte klubb och en skytteklubb i Mullsjö med.
Eller ??

Det intressanta är att det finns en indikation på att en C.Lekander har en poljkvän som sysslar med bågskytte.

(Se min föregående post.)
Citera
2017-09-24, 20:40
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankelsocka
Eller ??
Kontentan av meddelandet var att Edvin har kopplingar till personerna.

Kan inte stå för, eller dementera, uppgifterna. Intressant är det i vilket fall.
Citera
2017-09-24, 20:41
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man googlar Lekander och bågskytte så får man upp det här;

Carol*na Lekander (@car*olekander) | Instagram photos and videos
www.imgrum.net/user/car*olekander/328867060
Images from Carol*na Lekander on instagram | Animal lover with a passion for ... sömn sen blir det att åka och spana in pojkvännen när han ska tävla i bågskytte.

Kan pojkvännen ha en koppling till MGM?

CL är boende i Mantorp.

Om jag inte minns fel från tidigare uppgifter i tråden var det just dottern Car*l*na med pojkvän J*h*n som hittade BO.
Senast redigerad av Sorcar 2017-09-24 kl. 20:47.
Citera
2017-09-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det intressanta är att det finns en indikation på att en C.Lekander har en poljkvän som sysslar med bågskytte.

(Se min föregående post.)

Det är väl C.Lekander som är dottern till BO?
Citera
2017-09-24, 20:45
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan21
Det är väl C.Lekander som är dottern till BO?
Se min post (4214) precis ovanför din.
Citera
2017-09-24, 20:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Om jag inte minns fel från tidigare uppgifter i tråden var det just dottern Car*l*na med pojkvän J*h*n som hittade BO. Och de har båda varit sjukskrivna, inte konstigt egentligen, efter en sådan upptäckt.

Intressant.

Också intressant när morden begicks, hur visste GM att ingen skulle dyka upp, ganska våghalsigt må jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in