2017-09-24, 12:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kan du vara vänlig att utveckla ditt påstående ovan mer utförligt.

Jag tror vi båda har rätt, krig skapas oftast genom planering ja, men det finns även exempel på krig som blossat upp genom aggressiv retorik, och då menar jag inte enbart mellan två parter, utan det kan vara genom att en part anklagar en annan, och vare sig den får gehör eller inte från motsidan, så pöbörjas kriget.

Exempelvis kriget i Irak 2003 var troligtvis planerat under en tid, men den hade aldrig blivit av om inte Bush, Cheney, Rumsfeld och alla de andra kört en smear-kampanj med fearmongering och warmongering, där man konsekvent ljugit och anklagat Saddamregimen för att ha massförstörelsevapen, något vi nu med säkerhet vet var en lögn.
Saddam förnekade existensen av massförstörelsevapen, vilket ju var sant, men det spelade ingen roll, omvärlden spelade USA i händerna eftersom presidenten med hela kabinettet intalat oss att så var fallet.

Ett krig behöver en gnista, och det är där retoriken kommer in.
Vi behöver inte göra politiska ledare till gudar och utesluta emotionella beslut, de är blott enkla människor som precis som du och mig drivs av ideologiska eller emotionella skäl.

Vi får se hur denna kris fortlöper, men om du anser att språket som föregås mellan de båda ledarna omöjligen kan leda till en eskalering av konflikten, så får du nog tänka om.

Vad behövs utvecklas?, du påstod ju initialt att krig startas av tom retorik, du har fel
, i princip alla krig startas genom lång planering av en vilja att utöka territorium och makt.

Ditt exempel , Irak, ger ju mig rätt, i flera år planerade man ju att "göra sig av med" Saddam.
Retoriken var ju bara avsedd för att förleda, och du gick tydligen på det?
Citera
2017-09-24, 12:48
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Trump attackerar Nordkorea: ”Kommer inte finnas kvar mycket längre”

USA:s president Donald Trump går återigen till attack mot Nordkorea efter att landets utrikesminister talat i FN på lördagen.

”Om han upprepar samma sak som ”Little Rocket Man” kommer de inte finnas kvar mycket längre”, skriver Trump på Twitter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-attackerar-nordkorea-kommer-inte-finnas-kvar-mycket-langre
Citera
2017-09-24, 13:10
Medlem
Rocket man trycker nog snart på fotbollen röda knappen, det här blir inte bra. Kina måste rycka in tror knappast att Kina vi ha USA på sin bakgård? Mr Trump " bindgalen" kan ju få sig ett frispel nu när alla rådgivare osv vill dra sig bort ifrån mr trump, tror personligen Att NK fortsätter att jävlas och att robot Rocket man Har kliande fingrar......?
Citera
2017-09-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-attackerar-nordkorea-kommer-inte-finnas-kvar-mycket-langre
Jaha där ser man tack för länken.

/M
Citera
2017-09-24, 13:15
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2systrar
Rocket man trycker nog snart på fotbollen röda knappen, det här blir inte bra. Kina måste rycka in tror knappast att Kina vi ha USA på sin bakgård? Mr Trump " bindgalen" kan ju få sig ett frispel nu när alla rådgivare osv vill dra sig bort ifrån mr trump, tror personligen Att NK fortsätter att jävlas och att robot Rocket man Har kliande fingrar......?

Jag tror det förs ganska febril aktivitet bakom kulisserna och det finns nog ingen amerikansk officer som vill ha ett krig mot Nordkorea. Trump och Kim kan munhuggas via medier men man får hoppas att USA och Kina är införstådda med att ett krig inte är någonting att hoppas på.
Citera
2017-09-24, 13:43
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Förmodligen fler bombtester såklart.

Kim Pung Runk leder detta till en punkt då omvärlden helt enkelt måste reagera, jag tvivlar starkt på att Kina tänker tolerera ett galet NK med nån större kärnvapenkapacitet. Japan blir ju också tvungna att reagera, troligen då by proxy USA.

Fjollmedia i Sverige ynkar sig om hur dum Trump är när han hotar NK, men man får nog lyfta blicken lite över den patetiska ankdammen.

Ja, det finns ett substansiellt hot mot USA, till skillnad mot kriget i Irak som var Bush personliga korståg.

NK har termonukleära långdistansmissiler inom räckhåll, och detta hade tvingat alla amerikanska presidenter till motangrepp, inte bara Donald Trump. Folk tror nog att Trump har mer makt än han har. Han måste söka stöd i kongressen om han ska dra ut i krig. Den amerikanska militären styrs av erfarna och ofta balanserade generaler. Det är bara den politiska delen av militären som har bytts ut vid presidentbytet.

Om NK och Iran tillåts att skaffa sig fungerande kärnvapenarsenaler försämras säkerhetsläget i världen. Det primära hotet är inte som många tror att Kim Jong Un skulle skicka en atombomb mot Seol. Det primära hotet är att om små skurkstater runt om i världen får bygga sina egna kärnvapenarsenaler så dröjer det inte länge innan en terrororganisation kommer över en bomb genom hot eller genom mutor.
Citera
2017-09-24, 13:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag tror det förs ganska febril aktivitet bakom kulisserna och det finns nog ingen amerikansk officer som vill ha ett krig mot Nordkorea. Trump och Kim kan munhuggas via medier men man får hoppas att USA och Kina är införstådda med att ett krig inte är någonting att hoppas på.

Sant. Det är liksom munhuggeri på hög nivå sedan bakom kulisserna är det redan samtal om att man ska minska risken för att det ens blir någon minsta militär konfrontation. Nordkorea vill verkligen inte ha krig och inte USA heller. Skillnaden som vi ser är att Nordkoreas ledare inte är den enda som numera hotar och har sig. Möjligen kanske detta faktum då faktiskt gör att de verkligen anpassar sig för världsviljan till slut.
Citera
2017-09-24, 13:53
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Jag tycker att det är svårt att avgöra om USA försöker provocera fram ett krig eller om det bara är Trump som är Trump, men med tanke på hur mycket det är som står på spel så har jag svårt att se att USA, bakom kulisserna, inte är deadset på krig och att de planerar och förbereder sig för antingen ett fullskaligt motanfall eller en överraskningsattack. Vilket alternativ det blir är upp till tjockisen i Nordkorea.
Citera
2017-09-24, 13:59
Medlem
Citat:

Ligger mycket i vad du skriver men är fortfarande orolig......
För smäller det smäller det rejält!

/M
Citera
2017-09-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant. Det är liksom munhuggeri på hög nivå sedan bakom kulisserna är det redan samtal om att man ska minska risken för att det ens blir någon minsta militär konfrontation. Nordkorea vill verkligen inte ha krig och inte USA heller. Skillnaden som vi ser är att Nordkoreas ledare inte är den enda som numera hotar och har sig. Möjligen kanske detta faktum då faktiskt gör att de verkligen anpassar sig för världsviljan till slut.

Tack ligger ngt i vad du skriver bakom kulliserna båda skulle förlora på detta.
Spännande tråd iaf

/M
Citera
2017-09-24, 14:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ligger mycket i vad du skriver men är fortfarande orolig......
För smäller det smäller det rejält!

/M

Citat:
Tack ligger ngt i vad du skriver bakom kulliserna båda skulle förlora på detta.
Spännande tråd iaf

/M
Det finns redan en plan:

The Russia-China plan for North Korea: stability, connectivity

Citat:
It’s all about the Trans-Korean Railway

In sharp contrast to the Trump administration and the Beltway’s bellicose rhetoric, what “RC” proposes are essentially 5+1 talks (North Korea, China, Russia, Japan and South Korea, plus the US) on neutral territory, as confirmed by Russian diplomats. In Vladivostok, Putin went out of his way to defuse military hysteria and warn that stepping beyond sanctions would be an “invitation to*the graveyard.” Instead, he proposed business deals.
Largely unreported by Western corporate media, what happened in Vladivostok is really ground-breaking. Moscow and Seoul agreed on a trilateral trade platform, crucially involving Pyongyang, to ultimately invest in connectivity between the whole Korean peninsula and the Russian Far East.
South Korean Prime Minister Moon Jae-in*proposed to Moscow to build no less than “nine bridges” of cooperation:*“Nine bridges mean the bridges of*gas, railways, the Northern Sea Route, shipbuilding, the creation of*working groups, agriculture and other types of*cooperation.”

http://www.atimes.com/article/russia-china-plan-north-korea-stability-connectivity/

Problembarnet är USA; hur man ska få dem att dra sig tillbaka utan att de tappar ansiktet. Men så fort regeringarna i Sydkorea och Japan säger ja till förslaget så är det bara för USA att packa ihop och åka hem.
Citera
2017-09-24, 14:54
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag tycker att det är svårt att avgöra om USA försöker provocera fram ett krig eller om det bara är Trump som är Trump, men med tanke på hur mycket det är som står på spel så har jag svårt att se att USA, bakom kulisserna, inte är deadset på krig och att de planerar och förbereder sig för antingen ett fullskaligt motanfall eller en överraskningsattack. Vilket alternativ det blir är upp till tjockisen i Nordkorea.

Det är Trump som är en idiot. Nordkorea har varit förberedda på krig sedan 1953.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in