2017-09-24, 02:01
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja vill familjen att det ska hända något i ärendet så kan de glömma att de bara kan sitta och vänta på svar för de lär inte få några. Tvivlar på att DNA kommer ge något och personen kommer inte att erkänna något frivilligt. Men att möta systrarna öga mot öga med en direkt fråga kan nog få den skyldige till att flacka med blicken och darra på rösten och då vet de.... Hoppas familjen tar mod till sig och gör det för Helenas skull.

Exakt så.Och jag hoppas verkligen det jag med!
Citera
2017-09-24, 05:57
Medlem
GudrunStarks avatar
Tror du att det är mod som krävs av familjen för att knacka på dörren?
Jag tror att det är mycket utom det!
Skulle du kunna hålla besinningen?

Det är nog inte bara saknad och sorg inblandat utan även en stor portion ilska. Kanske vill de inte släppa lös sin ilska och frustration, känner att de inte klarar att stå framför honom.

Om polisen inte fått fram mer än de har från honom så underskattar de nog vad deras uppenbarelse kan göra honom.

Jag menar, som den fd vän jag tror han är så är nog det värsta tänkbara för honom, att se familjen i ögonen när det väl gäller. I övrigt har de nog setts fler gånger efter att Helena försvann.

Som familj så finns det säkert inte bara en vilja att få veta utan även en stor rädsla för att få veta.

Jag anser att man ska respektera Helenas familj och istället ge en känga till gm för att han inte tar sig i kragen och söker upp Helenas familj, fast helst polisen, och får ett slut på detta.

De som vet något har en helt obefogad rädsla, de borde tala. Kanske gör de det utan att vi vet.

Man kan tro, som gm eller "åskådare" att det är att ha för stora förväntningar på någon som varit tyst så länge och som inte vill prata men som de säger, det är droppen som krävs till bägaren.

Allt gm varit rädd att förlora är på väg att gå förlorat. Snart står han där med enbart skulden/tystnaden kvar. Om allt han skyddat faller, då tror jag att även han faller!

Om vi pratar psykopat så kan även de känna, om än inte för Helena och hennes anhöriga, så för sig själv. Ju närmre allt kommer ju mer påverkad blir han, ju mer utsatt känner han sig.

Han känner troligtvis att detta inte skulle hänt om Helena inte gjort si eller så... Han önskar att alla visste "hans sanning" om vad som hände och att folk skulle förstå....

Det enda erkännande som någonsin kommer komma TROR JAG är i ett avskedsbrev från en offerkofta som inte orkar med att korthuset rasar, inte pga skuld och skam utan av ilska och frustration över att han inte får vara fred för dumma människor.

Det är MIN tro i detta!

Det är inte klokt att detta ej lösts.
Mycket folk ute som borde sett mer.
Fler borde observerat en del efter försvinnandet och pratat med polis. Kanske finns där betydligt fler kända vittnesmål än tråden vet.
De må hänt på enslig plats men vägen dit, ifrån, före och efter...

Jag har förstått att övertygelsen gällande KM är stor tråden och i Mariestad. Jag är inte fullt övertygad men ser det som högst troligt då alla ej kan gå på rykten. Han lever där mitt ibland dem.

Kanske sitter en annan, eller flera, gm och hoppas att denne KM ska bli gm räddning ifrån att själv upptäckas, kanske....

En av mina teorier är att hon faktiskt visste något hon inte skulle. Att hon inte ville förstå hur viktigt det var att det förblev en hemlighet. Det utgjorde ett hot emot någon som såg henne som lätt att tysta, men denne underskattade henne. Hon sade emot.

När det sedan skulle understrykas att hon skulle lyssna så trappades ansträngningarna upp. Då tappade gm kontrollen. Hans mening var nog ej att tysta för alltid. Han kände Helena väl och ville henne inte illa. Hon utgjorde dock ett hot emot honom då han inte fick henne att förstå....

Man råkar inte döda något, men vår gm kan anse det!
Han kan anse att han inte har något att bekänna då han ej tänker ta skuld för Helenas handlande.Från att ha "älskat" henne kan han kommit att hata henne för att hon "förstört" hans liv ....

Så tänker jag. Men nu måste jag återgå till jobb. Det finns säkert många teorier i tråden, detta är ytterligare en.
Senast redigerad av GudrunStark 2017-09-24 kl. 06:06.
Citera
2017-09-24, 07:53
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja vill familjen att det ska hända något i ärendet så kan de glömma att de bara kan sitta och vänta på svar för de lär inte få några. Tvivlar på att DNA kommer ge något och personen kommer inte att erkänna något frivilligt. Men att möta systrarna öga mot öga med en direkt fråga kan nog få den skyldige till att flacka med blicken och darra på rösten och då vet de.... Hoppas familjen tar mod till sig och gör det för Helenas skull.

Nej,jag tror tyvärr Dna:et kommer inte ge nåt.Allt annat är en mkt välkommen positiv överaskning.
Och återigen nej,denna person kommer ge absolut NOLL frivilligt.

Nu gäller det sätta PRESS det har gått 25 ÅR.
Enl mig,bättre göra för mkt än för lite(polisen ska vi inte bara tala om...vilka stolpskott!!!)

Så hoppas systrarna ,kusiner ect gör det(kan bara tala för vad j skulle gjort).
Men hoppas!
Citera
2017-09-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudrunStark

Det är nog inte bara saknad och sorg inblandat utan även en stor portion ilska. Kanske vill de inte släppa lös sin ilska och frustration, känner att de inte klarar att stå framför honom.

Om polisen inte fått fram mer än de har från honom så underskattar de nog vad deras uppenbarelse kan göra honom.

Jag menar, som den fd vän jag tror han är så är nog det värsta tänkbara för honom, att se familjen i ögonen när det väl gäller. I övrigt har de nog setts fler gånger efter att Helena försvann.

Som familj så finns det säkert inte bara en vilja att få veta utan även en stor rädsla för att få veta.

Jag anser att man ska respektera Helenas familj och istället ge en känga till gm för att han inte tar sig i kragen och söker upp Helenas familj, fast helst polisen, och får ett slut på detta.

De som vet något har en helt obefogad rädsla, de borde tala. Kanske gör de det utan att vi vet.

Man kan tro, som gm eller "åskådare" att det är att ha för stora förväntningar på någon som varit tyst så länge och som inte vill prata men som de säger, det är droppen som krävs till bägaren.

Allt gm varit rädd att förlora är på väg att gå förlorat. Snart står han där med enbart skulden/tystnaden kvar. Om allt han skyddat faller, då tror jag att även han faller!

Om vi pratar psykopat så kan även de känna, om än inte för Helena och hennes anhöriga, så för sig själv. Ju närmre allt kommer ju mer påverkad blir han, ju mer utsatt känner han sig.

Han känner troligtvis att detta inte skulle hänt om Helena inte gjort si eller så... Han önskar att alla visste "hans sanning" om vad som hände och att folk skulle förstå....

Det enda erkännande som någonsin kommer komma TROR JAG är i ett avskedsbrev från en offerkofta som inte orkar med att korthuset rasar, inte pga skuld och skam utan av ilska och frustration över att han inte får vara fred för dumma människor.

Det är MIN tro i detta!

Fler borde observerat en del efter försvinnandet och pratat med polis. Kanske finns där betydligt fler kända vittnesmål än tråden vet.

Jag har förstått att övertygelsen gällande KM är stor tråden och i Mariestad. Jag är inte fullt övertygad men ser det som högst troligt då alla ej kan gå på rykten. Han lever där mitt ibland dem.

Kanske sitter en annan, eller flera, gm och hoppas att denne KM ska bli gm räddning ifrån att själv upptäckas, kanske....

En av mina teorier är att hon faktiskt visste något hon inte skulle. Att hon inte ville förstå hur viktigt det var att det förblev en hemlighet. Det utgjorde ett hot emot någon som såg henne som lätt att tysta, men denne underskattade henne. Hon sade emot.

När det sedan skulle understrykas att hon skulle lyssna så trappades ansträngningarna upp. Då tappade gm kontrollen. Hans mening var nog ej att tysta för alltid. Han kände Helena väl och ville henne inte illa. Hon utgjorde dock ett hot emot honom då han inte fick henne att förstå....

Han kan anse att han inte har något att bekänna då han ej tänker ta skuld för Helenas handlande.Från att ha "älskat" henne kan han kommit att hata henne för att hon "förstört" hans liv ....

Så tänker jag. Men nu måste jag återgå till jobb. Det finns säkert många teorier i tråden, detta är ytterligare en.

Tack för att du delger dina tankar och teorier. Känner att det här är närmast hittills.
Mycket bra och trovärdig beskrivning.
Citera
2017-09-24, 09:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudrunStark

Det är MIN tro i detta!

Mycket av det du skriver är rimligt, familjens ståndpunkt tex.

Gm/pilot/KM behöver dock inte alls vara psykopat.

Jag undrar om du vill skriva något mer angående att Helena skulle ha vetat något. Tänker eller menar du att det skulle handla om något brottsligt enligt lagens mening eller något oerhört skamfullt?
Senast redigerad av FedupFlorence 2017-09-24 kl. 09:25.
Citera
2017-09-24, 10:38
Medlem
Ankias avatar
Kan ni för ett ögonblick släppa tanken på alla bokstavskombinationer som hängs ut här i tråden? Kan ni för ett ögonblick släppa tanken och jakten på "mannen i pilotglasögon"" och kan ni istället ställa er frågan: Är det möjligen en helt okänd person som berövade Helena livet i juni 1992? En kall seriemördare som gjort något liknande tidigare och som var på tillfälligt besök i Mariestad. En person som tidigare i veckan bevakat Helena och som slog till på lördagsnatten i Kohagen. En person som brukade ta troféer (ringar, klockor, armband, underkläder etc) och som omsorgsfullt gömt kroppen.

Här är en man som jag verkligen hoppas att polisen gått till botten med:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11825949.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab

.
Citera
2017-09-24, 11:24
Medlem
Tror inte alls på en sådan person. Jag är delvis inne på en dålig förundersökning som GW påpekar. Tror definitivt att minst en person i HA närhet är inblandad i detta. Gudrun skrev något om att HA kunde ha kännt till något saftigt om gm. Kan ex vara att mannen i fråga är mycket svag för kvinnor? Något sånt har jag trott länge. Dels tycker jag att UA telefonsamtal är intressant. Jag tror inte att allt som sades där är sagt. Sedan är känslan att många tiger eller kanske glömt? Tyvärr är det alldeles för många frågor som behöver svar. Polisen kan många mer svar men har ett stort behov att hitta HA. Kroppens plats säger mycket om ev gärningsman inte bara via teknisk bevisning.
Senast redigerad av Jörgen83 2017-09-24 kl. 11:30.
Citera
2017-09-24, 11:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Anledningen till att jag tog bort 'psykopat enligt medicinsk diagnos' är att det var längesedan jag läste psykiatri och det är en gren där nya kriterier för diagnossättning delvis förkastar föregående. Det är lätt att ha fel. Jag tror att 'antisocial personlighetsstörning' är diagnosen idag.

Vanligt folk ser nog en psykopat som en person med nedsatt empati och impulskontroll och därför har svårt att upprätthålla längre relationer.

Gm kan finnas i spektrat med uttryck av dålig impulskontroll.

Men nedsatt empati och dålig impulskontroll finns hos många missbrukare tex. En ren psykopat bör också visa behov av förändring och omväxling och ha svårt att ta kritik mot egen person.

Om vi tänker på den vi själva tror senast satt i förhör, stämmer han in?

Jag vet förstås inte. Och det kan tänkas att en psykopat i en mindre stad kan leva relativt normalt med tex internet som kanal för sina fasoner.

Men vanligt folk gör också misstag. Och missbrukare tex. Och det finns fler av dem.

Att skriva psykopat om gm med det vi vet idag ser jag inte som rätt benämning.
Citera
2017-09-24, 11:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Kan ni för ett ögonblick släppa tanken på alla bokstavskombinationer som hängs ut här i tråden? Kan ni för ett ögonblick släppa tanken och jakten på "mannen i pilotglasögon"" och kan ni istället ställa er frågan: Är det möjligen en helt okänd person som berövade Helena livet i juni 1992? En kall seriemördare som gjort något liknande tidigare och som var på tillfälligt besök i Mariestad. En person som tidigare i veckan bevakat Helena och som slog till på lördagsnatten i Kohagen. En person som brukade ta troféer (ringar, klockor, armband, underkläder etc) och som omsorgsfullt gömt kroppen.

.

Jag tror inte att några bokstavskombinationer har skrivits i den här tråden. Inte på något sätt att det fått något gensvar iaf.

Varför är du så övertygad om din tes? Och på vad sätt håller den ihop när du skriver om troféer när det som hittats talar emot det du skriver?

Du uttrycker dig som en person som vet mer än oss.
Citera
2017-09-24, 13:40
Medlem
Citat:

.

Detta kan absolut vara rätt man
Citera
2017-09-24, 13:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

.

Du ger dig visst inte?! Du glömde att göra standardtillägget att det kan ha varit någon från flyktingförläggningen ...

Det kan givetvis inte vara en helt okänd person som polisen i Skövde nu är ute efter, eftersom den personen var på stadshotellet och observerades klänga på Helena och pekades ut av "brovittnet". Det var en kombination av dessa iakttagelser som gjorde att polisen lätt kunde få fram namnet på personen eftersom folk som var på hotellet visste vem han var! "Mannen med pilotglasögon" är högst sannolikt också gärningsmannen.

Och den person som du refererar till i Aftonbladet gömde ju inte sina offer särskilt väl ...

Nej, vi har att göra med en person (personer) som kände Helena. Det är intressant att du alltid dyker upp med dina avledningsmanövrer när BW börjar diskuteras mer frekvent igen. Det går att "ställa klockan efter dig", som en användare uttryckte det i PM. Det var inte längesedan som jag i PM uppmanades av en användare att börja ta upp BW igen och hans koppling till Eksjö, där hans syster Annika bor - och bodde redan när Helena försvann. Dock vägrade jag att göra det på någons kommando.

Om vi leker med tanken att BW lämnade festen i Radbyn och kom ner till stan runt 01:30 uppstår tre frågor: Gick han in på stadshotellet? Om han gjorde det, hann han klänga på Helena? Den som sågs klänga på Helena, skedde detta även tidigare under kvällen eller skedde detta just på slutet?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-24 kl. 13:58.
Citera
2017-09-24, 13:57
Medlem
BlurryFace69s avatar
Med tanke på hur säkra en del är på vem som är GM, och att det tydligen pratas om detta
på staden så tycker jag det är märkligt att det inte kommit fram "vem" som klängde
på Helena på Stadt den kvällen också??
För det var väl ganska fullt där?
Eller har jag missat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in