2017-09-23, 22:58
Medlem
Kotties avatar
Med tanke på Aurora (Ser ju gröna bilar hela tiden just nu)
Tydligen finns väldigt stora friheter inskrivet i lagen vad gäller militära fordon och dess framförande (Militära vägtrafikkungörelsen (1974:97)

Men vad gäller egentligen avseende just besiktning (vem gör det? 40Ton pansarfordon tror jag knappast går på lyften på din lokala besiktningsfirma), drivmedel (betalas ens skatt?) och till sist, försäkring och vägtrafikskatt (betalas det?) och om inte, hur regleras när det när Kalle Karlsson får en bandvagn över motorhuven?
Citera
2017-09-23, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Med tanke på Aurora (Ser ju gröna bilar hela tiden just nu)
Tydligen finns väldigt stora friheter inskrivet i lagen vad gäller militära fordon och dess framförande (Militära vägtrafikkungörelsen (1974:97)

Men vad gäller egentligen avseende just besiktning (vem gör det? 40Ton pansarfordon tror jag knappast går på lyften på din lokala besiktningsfirma), drivmedel (betalas ens skatt?) och till sist, försäkring och vägtrafikskatt (betalas det?) och om inte, hur regleras när det när Kalle Karlsson får en bandvagn över motorhuven?
Ingen skatt på drivmedel har jag för mig, men försäkringen är en sån typ vilande som gäller enbart vid olyckstillfället, det betalas väl ingen premie under tiden har jag förstått. Besiktning görs väl av motorbefälet tror jag.
Citera
2017-09-23, 23:16
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ingen skatt på drivmedel har jag för mig, men försäkringen är en sån typ vilande som gäller enbart vid olyckstillfället, det betalas väl ingen premie under tiden har jag förstått. Besiktning görs väl av motorbefälet tror jag.

har jag för mig/har jag förstått/tror jag.... Nja, låt mig be om en "second opinion"..
Citera
2017-09-23, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
har jag för mig/har jag förstått/tror jag.... Nja, låt mig be om en "second opinion"..
Det var på det viset när jag arbetade i "gröna kläder", tolka det hur du vill.
Citera
2017-09-23, 23:43
Medlem
Åtminstone tidigare (typ 30 år sedan när försvaret var mycket, mycket större) hade försvaret någon form av enhetsförsäkring - dvs inte någon trafikförsäkring för varje enskilt fordon utan mer som en pott. Och grundregeln var att man inte ville kollidera med ett militärfordon för det var då ett h..e att reglera olyckan.
Citera
2017-09-24, 00:03
Medlem
Ingen vägskatt och bränslet är även det billigare.

Tror det är riksgälden som har försäkrat fordonen och då endast halvförsäkrig eller vad det nu kallas när man endast försäkrarar för det skador man själv orsakar på andras fordon.

Besiktining genomförs internt av försvarsmakten, då som du säger ingen annan har kompetensen. Det är då vissa befäl som har den utbildning tror det kan vara teknisk bataljon i huvudsak.
Citera
2017-09-24, 09:29
Medlem
Varför skulle staten betala skatt till sig själv? Det finns ingen mening med att försvaret ska beläggas med skatter på drivmedlet. Det är pengar som bara går runt då, så givetvis tankar de skattefritt.

Försvaret besiktar sina egna fordon.

Edit: Vad gäller utländska NATO-fordon så gäller inte svenska lagar dem. De är åtalsimmuna och befriade från att förtulla sina prylar.
Senast redigerad av nilserikkk 2017-09-24 kl. 09:31.
Citera
2017-09-24, 10:04
Medlem
Ingen skatt på drivmedel*
Ingen fordonsskatt
Inte trängselskattepliktiga.
Besiktning sker huvudsakligen internt.
Viss besiktning sker externt, bland annat farligt godsfordon typ tankbilar.
Någon trafikförsäkring finns inte.
Förr sköttes trafikskadeärenden av Försvarets Civilförvaltning som då låg på Karolinen i Karlstad.

*Nu när stora delar av FM har tankkort på Cirkel K i stället för att ha egna tankstationer så vet jag inte
Citera
2017-09-24, 10:54
Medlem
skalman1973s avatar
Kammarkollegiet " försäkrar " försvarets fordon samt polisbilar . Ja och personal givetvis ( stora ramavtal )
Citera
2017-09-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför skulle staten betala skatt till sig själv? Det finns ingen mening med att försvaret ska beläggas med skatter på drivmedlet. Det är pengar som bara går runt då, så givetvis tankar de skattefritt.

Försvaret besiktar sina egna fordon.

Edit: Vad gäller utländska NATO-fordon så gäller inte svenska lagar dem. De är åtalsimmuna och befriade från att förtulla sina prylar.
Fast för lokaler däremot så lyckas man skicka runt pengarna rätt friskt vad gäller försvarets lokalkostnader. Så det är bara att vänta på någon politiker som kommer på att införa skatt för försvaret för att därmed kunna visa hur många procent man ökat anslagen samtidigt som man i tysthet direkt tog tillbaka dessa "extrapengar".
Citera
2017-09-24, 13:05
Medlem
Markverkstäderna har egen personal som utför besiktning på fordonen, kallas GT ( grundtillsyn) då plockar som i princip ner tex stridsfordon till molekyler kollar varenda mutter och skruv och sen sitter ihop dom igen! Brukar ta en jävla tid! Tex en GW tar minst 1 v att besikta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in