2017-09-21, 23:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag tror också att det är antaganden han gör givet att han vet om att det gäller drunkning. Det tar ju några förhör innan berättelsen om att JJ från båten dränker Aki kommer fram.
Ja, jag tror dock JJ har berättat nåt. Att Aki var stupfull, att JM bestämt dag för mord, dvs planerat som det står.
Att JJ vill bli av med MR råder ingen tvekan, det är svartsjuka gällande JB o JM gödslar pengar på honom som skapar intriger. JM har försökt innan att pyssla ihop JB med sina små afghaner.
MR o JJ grälade gällande JB då de tömde förråd.
Han kan nog tänkas vilja skrämma iväg honom och tar i. Säger han då typ "fick hans huvud under vatten" aka eliminera el döda så kanske MR skenade med detaljerna, la ihop det ena med det andra (båt, brygga, sjö, dränka).
Senast redigerad av develi 2017-09-21 kl. 23:23.
Citera
2017-09-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Min svärson är ifrån Libyen, han har sagt att ex arabiska och persiska är som svenska och norska ungefär, att all slags arabiska är dialekter .

Det är det enda jag vet
Arabiska och persiska är olika språk, tillhör olika grenar. Persiskan hör till de indoeuropeiska språken liksom svenskan. Arabiskan hör till de semitiska språken.

Detta sagt är det ett komplex av dialekter och influenser, som jag inte kan redogöra för. Den konkreta frågan i det här sammanhanget är hur personerna kan göra sig förstådda, men då måste man fördjupa sig i ursprungsorter, dialekter och bildning.

Det finns en tråd Persiska versus Arabiska . Där kan man t ex höra en i Iran född och uppvuxen deltagare utbrista: "Jag kan säga er att Iranier INTE förstår ARABISKA!!!"
https://www.flashback.org/sp37036197
Citera
2017-09-22, 01:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aaa, lite som jag funderar kring.
Glömde. Är de från samma ställe? MR o JJ alltså.

Jag skulle säga att dari och persiska/farsi är som engelska och amerikanska, eller serbiska och kroatiska (hoppas jag), och kanske som rikssvenska och finlandssvenska. Man bytte namn på sitt språk i Afghanistan 1964 från farsi till dari för att man ville markera sin egenart och autonomi gentemot Iran och andra språk- och kulturområden och stärka en egen nationsuppfattning. Det är alltså "samma språk" men med historisk och regional egenart. Kanske lite som om finlandssvenska skulle bli majoritetsspråket i Finland, men så byter man namn på språket till Kalevaliska (kanske inte just det) för att inte behöva lyssna på när svenskar läxar upp dem om hur de borde prata.

Däremot finns det därför säkert möjligheter till missförstånd...

Hur arabiskan förhåller sig till dessa vet jag mindre om, men där kanske liknelser som mellan olika närbesläktade språk blir mer träffande.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-09-22 kl. 01:14.
Citera
2017-09-22, 01:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Arabiska och persiska är olika språk, tillhör olika grenar. Persiskan hör till de indoeuropeiska språken liksom svenskan. Arabiskan hör till de semitiska språken.

Detta sagt är det ett komplex av dialekter och influenser, som jag inte kan redogöra för. Den konkreta frågan i det här sammanhanget är hur personerna kan göra sig förstådda, men då måste man fördjupa sig i ursprungsorter, dialekter och bildning.

Det finns en tråd Persiska versus Arabiska . Där kan man t ex höra en i Iran född och uppvuxen deltagare utbrista: "Jag kan säga er att Iranier INTE förstår ARABISKA!!!"

Well, jag kan ju säga att jag inte förstår talad danska. Eller sydnorska. Jag förstår nog bara talad Oslonorska . Men det är okey för mig att läsa norska, danska och isländska.

Jag skrev ju något liknande som ursprungsorter nämligen folkgrupper etc.
Citera
2017-09-22, 08:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Långt men inte mkt liverapport hittills, vad blir det för kompletteringar?
Jag hoppas även på en starkare plädering ang Aki, drömmen vore ju om analyser ger mer. Nåt som ger en rejäl skjuts framåt.

Eftersom det mestaledes kommer att röra sig om uppspelningar från TR så vete fan hur det blir med liverapportering från media, klart att det kommer att rapporteras men frågan är ju om det kommer att bli lika bra som i TR med olika medier som direktrapporterade.

Tror inte det är slut på material gällande A*i-delen för åklagarna de jobbar nog in i det sista nu för att få fram mer.
Citera
2017-09-22, 10:54
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eftersom det mestaledes kommer att röra sig om uppspelningar från TR så vete fan hur det blir med liverapportering från media, klart att det kommer att rapporteras men frågan är ju om det kommer att bli lika bra som i TR med olika medier som direktrapporterade.

Tror inte det är slut på material gällande A*i-delen för åklagarna de jobbar nog in i det sista nu för att få fram mer.

I en hovrättsförhandling så lyssnar de mycket riktigt på band - det görs INNAN förhandlingarna. I HR tar de sen upp JM skäl och åklagaren tar upp nytt material.
Så sannolikheten att det blir liverapportering är nog 100%
Citera
2017-09-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
I en hovrättsförhandling så lyssnar de mycket riktigt på band - det görs INNAN förhandlingarna. I HR tar de sen upp JM skäl och åklagaren tar upp nytt material.
Så sannolikheten att det blir liverapportering är nog 100%

Bl a här kan du läsa om hur en förhandling i HR går till:
www.domstol.se/Tvist/Overklaga-till-hovratten/Rattegang-i-hovratten/

Under "Vad händer i rättssalen"
Muntlig bevisning
Därefter ska den muntliga bevisningen gås igenom.
Huvudregeln är att de personer som har berättat om den aktuella händelsen i tingsrätten inte behöver komma till hovrätten och berätta om samma sak en gång till. I stället ska det videoinspelade förhöret från tingsrätten visas.
Citera
2017-09-22, 11:27
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Bl a här kan du läsa om hur en förhandling i HR går till:
www.domstol.se/Tvist/Overklaga-till-hovratten/Rattegang-i-hovratten/

Under "Vad händer i rättssalen"
Muntlig bevisning
Därefter ska den muntliga bevisningen gås igenom.
Huvudregeln är att de personer som har berättat om den aktuella händelsen i tingsrätten inte behöver komma till hovrätten och berätta om samma sak en gång till. I stället ska det videoinspelade förhöret från tingsrätten visas.

Mer eller mindre vad jag sa? Har själv suttit med i förhandlingar. Tex min bror vars de var exakt såsom jag berätta
Citera
2017-09-22, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

HovR få nog öronskav de dagar de avsatt för att lyssna på alla ljudfiler, sen är de väl liverapport de dar det är plädering, förhör misstänkta samt nya el omhörda vittnen. Schema framöver ger väl mer vägledning.
TR live är därför bättre, det är inte ens lika givet m rapportering i HovR men nu är det stor mediabevakning så det lär bli live.
Senast redigerad av develi 2017-09-22 kl. 12:13.
Citera
2017-09-22, 12:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Tack allihopa, nu vet jag betydligt mer om språk o tolkar som nämns i FUP.
Ett ord kan ju ha fler betydelser (ingen bestämd form på han/hon) o jag funderade lite kring döda/mord begreppet. Vi förstår danska men dräpa kan bli vanskligt i svenska öron (som exempel) med olika innebörd.
Citera
2017-09-22, 14:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
HovR få nog öronskav de dagar de avsatt för att lyssna på alla ljudfiler, sen är de väl liverapport de dar det är plädering, förhör misstänkta samt nya el omhörda vittnen. Schema framöver ger väl mer vägledning.
TR live är därför bättre, det är inte ens lika givet m rapportering i HovR men nu är det stor mediabevakning så det lär bli live.

Ja, jag tror ju inte att det sitter fullt med reportrar som andaktsfullt skriver att nu lyssnar HR på det här uppspelade vittnesmålet från TR utan blir det någon liverapportering så lär det bli på den delen som kommer att bli ny, Hikes lär väl kalla några stycken och begära omförhör på andra, åklagarna likaså, då är det ju meningsfullt att liverapportera.
Citera
2017-09-22, 14:09
Medlem
SmygarBerits avatar
Har det sagts när ärendet ska upp i Hovrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in