2017-09-20, 22:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Har en professor i etnicitet någon kompetens i polisarbete eller yttrandefrihetsfrågor? Varför ska hans åsikter tillmätas större vikt än någon annans åsikter?

Stefan Jonssons åsikter är lika mycket värda som någon annans. En professorstitel är ingen kvalitetsgaranti. Att DN skrev ut hans titel är väl för att man brukar göra det med debattörer.
Citera
2017-09-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Stefan Jonssons åsikter är lika mycket värda som någon annans. En professorstitel är ingen kvalitetsgaranti. Att DN skrev ut hans titel är väl för att man brukar göra det med debattörer.

Kan du besvara mitt inlägg 420, tack?
Citera
2017-09-20, 22:25
Medlem
Citat:
Som jag förklarade för dig i ett tidigare inlägg handlar det inte om att de berörda judarna blir "kränkta" av nazisternas "åsikter" utan om att blir skrämda av deras gärningar, som bombdåden nyligen i Göteborg.

För egen del hade jag inte ens hört talas om NMR innan det börja bli ett liv om det nu. Och ser på många ställen att det skrivs om terroristattentat osv. Du verkar ha lite koll så därav frågan till dig.

Vilka bombdåd var det som de utförde i Göteborg?

(Seriös fråga)
Citera
2017-09-20, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BnH
För egen del hade jag inte ens hört talas om NMR innan det börja bli ett liv om det nu. Och ser på många ställen att det skrivs om terroristattentat osv. Du verkar ha lite koll så därav frågan till dig.

Vilka bombdåd var det som de utförde i Göteborg?

(Seriös fråga)

Nazister döms till fängelse för bombdåden i Göteborg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7rx2w/nazister-doms-till-fangelse-for-bombdaden-i-goteborg
Citera
2017-09-20, 22:42
Moderator
Tinuviels avatar
Vill ni diskutera Förintelsens vara eller inte vara finns forumdel (FB) Revisionism.

Här håller ni er till ämnet vilket är NMR:s demonstration och demonstrationsfrihetens gränser - läs TS.

// mod
Citera
2017-09-20, 22:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att demonstrationen bör förbjudas. Jag har sagt att polisen bör lyssna på de berörda judarnas önskemål om att demonstrationen ska flyttas längre bort från synagogan.

Och därför har jag bett dig precisera hur pass långt bort från synagogan, som du anser, att demonstrationen bör flyttas pga "de berörda judarnas önskemål".

Hur pass stor bör enl. dig radien vara på den zon, som bör finnas kring en synagoga, där församlingen enl. dig i praktiken bör kunna insistera på demonstrationsförbud (om församlingen så önskar)?

Tacksam för ett svar.
Citera
2017-09-20, 22:54
Medlem
sherms avatar
Citat:
Tillskriv mig inte åsikter som jag inte framfört. Jag har inte hävdat att demonstrationen bör förbjudas. Jag har sagt att polisen bör lyssna på de berörda judarnas önskemål om att demonstrationen ska flyttas längre bort från synagogan.
Demonstrationen går på tillräckligt avstånd och står under polisbevakning - du har inget argument.
Citera
2017-09-20, 22:55
Medlem
Vad säger Regulus om att demonstranterna faktiskt har varit kompromissvilliga och laglydiga, när de har accepterat att polisen har anvisat dem en annan väg än den de ville ha? De anser att den nya vägen är sämre, men gör som polisen säger.

Medan den judiska gruppen framstår som krävande och härsklystna, när de vill diktera var demonstrationen ska gå. Ingen bra attityd om man vill ha folket på sin sida.
Senast redigerad av Winston Smith 2017-09-20 kl. 22:57.
Citera
2017-09-20, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
1. Kan de som vill gå till synagogan på demonstrationsdagen välja vägar som inte går via den gata som demonstrationen ska gå?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan de kanske ta sig till synagogan via omvägar och bakgator utan att korsa nazisternas väg, men ska de behöva göra det?

Citat:
2. Kan de som besöker synagogan anpassa sina tider så att deras besök inte sammanfaller med demonstrationen? (Jag vet inte hur en Yom Kippur högtidlighålls. Pågår den precis hela dagen, och förväntas alla vara där hela dagen?

Vet ej. Såg dock en uppgift om att folk kommer och går till synagogan hela dagen.

Citat:
3. Kan synagogebesökarna hålla koll på demonstrationen genom att en eller ett par ur gruppen sänds ut för att iaktta vad som sker och informera de som befinner sig i synagogan via moderna kommunikationsmedel, som mobil, mobilkamera, livesändning? Då behöver ingen oroa sig i onödan.

Se mitt svar på 1. Jag tycker också att Anita Goldmans artikel adresserar din fråga:

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Vad vill polisen att jag skall ”koppla till” när nazisterna marscherar förbi den synagoga som är så starkt förbunden med min uppväxt i Göteborg? Kanske till Sverige 2017, där judar skall sitta och huka av rädsla och obehag i synagogan på jom kippur?

https://www.dn.se/kultur-noje/anita-goldman-lamna-inte-stadens-centrum-till-nazisterna/
Citera
2017-09-20, 23:07
Avslutad
Citat:
Som jag förklarade för dig i ett tidigare inlägg handlar det inte om att de berörda judarna blir "kränkta" av nazisternas "åsikter" utan om att blir skrämda av deras gärningar, som bombdåden nyligen i Göteborg.
1. bombdåden var ej riktade mot judar, varför är judar rädda för bombdåd mot dom?
2. Det finns många som är rädd för islamister efter terrordådet på Drottninggatan tidigare i år, då ska vi alltså flytta bort muslimer från det allmänna rummet?

Citat:
Inget utom rädslan för nazisterna och motviljan mot att stöta på dem på vägen till och från synagogan.
Det är ingen frihet att slippa stöta på sina medmänniskor.

Citat:
Tillskriv mig inte åsikter som jag inte framfört. Jag har inte hävdat att demonstrationen bör förbjudas. Jag har sagt att polisen bör lyssna på de berörda judarnas önskemål om att demonstrationen ska flyttas längre bort från synagogan.
Läser man dig mellan raderna och med fråga 2 i TS så förstår man att du vill förbjuda demonstrationen. Sedan ger HusvagnSvensson ett gott skäl till varför längden till synagogan och därför en flytt blir irrelevant.

Citat:
Se mitt svar till fryskyl ovan angående islamister. Observera dock att alla muslimer inte är militanta islamister eller anti-demokrater. Nazister är däremot anti-demokrater av ideologiska skäl. Så din jämförelse haltar i högsta grad.

Att en "global sionstisk elit" skulle ha "ockuperat större delen av vår värld" är en antisemitisk konspirationsteori. Om det finns enskilda judar som hetsat till krig eller på andra sätt främjat konflikter, så kan man inte hålla andra judar ansvariga för det. Det är just den typen av stereotypt tänkande som ger antisemitismen och andra fördomar näring.
Jag länkade till deras sida för att visa på att dom inte har som ståndpunkt att förinta judar i Sverige som ska fira jom kippur. På samma sätt som man inte kan hålla judar ansvariga för vad andra krigshetsande judar gör så kan du kan inte hålla dagens nazister ansvarig för vad 30-talets nazister gjorde, det är just den typen av stereotypt tänkande som ger antiliberala och andra fördomar näring.

Citat:
Jag tror på ett fritt meningsutbyte, och har ofta diskuterat med nazister här på Flashback. Men jag kan också förstå de judar i Göteborg som vill flytta på den nazistiska demonstrationen.
Börjar man förtrycka åsikter och inskränka på friheter så är det första steget mot den fascistiska och totalitära staten som både du och jag är emot. Jag håller inte med NMR i deras politiska ideal men dom har en fundamental frihetlig rätt att uttrycka den, vare sig man vill eller inte. Börjar man rucka på detta så kommer det bli ett sluttande plan och ännu mer anti-demokratiskt och åsikts-smalt än vad samhället redan är.
Citera
2017-09-20, 23:24
Medlem
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan de kanske ta sig till synagogan via omvägar och bakgator utan att korsa nazisternas väg, men ska de behöva göra det?

Varför ska demonstranterna behöva ändra sin väg bara för att polisen säger det?

Om synagogebesökarna har en uppriktig vilja att hitta en lösning som alla parter kan acceptera kan de kanske välja andra vägar denna enda gång.

Citat:
Vet ej. Såg dock en uppgift om att folk kommer och går till synagogan hela dagen.

Om folk kommer och går hela dagen kan de ju lämpligen förlägga sina besök till tidpunkter före eller efter demonstrationen.

Citat:
Se mitt svar på 1. Jag tycker också att Anita Goldmans artikel adresserar din fråga:

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Vad vill polisen att jag skall ”koppla till” när nazisterna marscherar förbi den synagoga som är så starkt förbunden med min uppväxt i Göteborg? Kanske till Sverige 2017, där judar skall sitta och huka av rädsla och obehag i synagogan på jom kippur?

https://www.dn.se/kultur-noje/anita-goldman-lamna-inte-stadens-centrum-till-nazisterna/

Anita Goldman intar enligt min åsikt en renodlat egocentrisk attityd. Hon är starkt förbunden till synagogan genom sin uppväxt i Göteborg. Hon tycker att alla andra ska rätta sig efter just hennes känslor. Hon accepterar inte att det finns andra människor som vill uttrycka sin åsikt, hon accepterar inte svenska lagar om demonstrationsrättigheter, hon ifrågasätter polisens bedömning. Hon tycks tro att polisen har någon avsikt mot just henne och att polisen vill att hon ska koppla till något när nazisterna tågar förbi. Det är väl ganska osannolikt att polisen har funderat över Anita Goldmans känslor. Förmodligen har de flesta poliser ingen aning om vem hon är.

Inga judar behöver sitta och huka av rädsla och behag i synagogan på jom kippur. De vet att polisen inte kommer att tillåta några som helst attacker mot dem. De kan vara helt lugna. Om de anpassar sitt besök till tider när ingen demonstration pågår, eller låter bli att titta ut genom fönstret, behöver de inte märka något alls av demonstrationen.

Jag vet inte hur viktig just jom kippur är för judar. Jag har fattat att det är en dag som ska ägnas åt självrannsakan och förlåtelse mot andra. Det finns flera andra judiska högtider som i så fall också skulle kunna åberopas som skäl för att förbjuda demonstrationer. Jag tror inte dagen är vald av demonstranterna för att en judisk högtid inträffar då - de flesta svenskar känner inte till judiska högtider. Det är en slump och inget skäl att dramatisera. Jag tror ingen svensk skulle uppröras särskilt av en demonstration som hölls på julafton.

Judar är knappast hjälpta av överdrifter, känsloargument, offerkoftor eller uttryck för att vilja diktera villkor. Om de i stället visar respekt för svensk lag och är litet kompromissvilliga är det bättre.
Citera
2017-09-21, 00:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Nordiska Motståndsrörelsen har inte utfört något bombdåd, vare sig i Göteborg eller annorstädes. Det hindrar förstås inte dig att sitta här och mångla lögner.

Citat:
Så. Vi ska inte tillskriva dig åsikter som du inte har framfört - men att tillskriva Nordiska Motståndsrörelsen bombdåd som de inte har utfört går bra tydligen. Nej du din hycklare, det ska du fan veta att det inte gör.

Citat:
Se mitt svar till fryskyl ovan angående islamister. Observera dock att alla muslimer inte är militanta islamister eller anti-demokrater. Nazister är däremot anti-demokrater av ideologiska skäl. Så din jämförelse haltar i högsta grad.
Det enda som haltar är dina lögner. Nordiska Motståndsrörelsens deklarerar i sitt partiprogram avsikten att införa direktdemokrati med beslutande folkomröstningar. Det är mer demokratiskt än den sketna parlamentariska skendemokrati som du ditt ljugande svin vurmar för.

Komma och snacka om antidemokrater - du är själv en antidemokrat som vill förhindra Nordiska Motståndsrörelsens demonstration pga att en samling judar har utvecklat allergi mot åsiktsyttringar som inte går Sions väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in