Antisemitismen: Om du vill veta vad juden tycker och tänker innan juden själv tyckt och tänkt:
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hahaha. Har ni läst det här. Sveriges förmodligen mest patetiska människa, den narcissistiske ärkepajasen "Markus Birro", är jättearg för att NMR får demonstrera på nån av alla dagar judarna kallar heliga.
Men pajasen är så jävla dum i huvudet så han inte fattar att judarna bara ljuger (judarna är inte "rädda", de känner sig inte "hotade" - de vill bara krossa en fiende och statuera makt), så han drar igång nån sorts "nu ska vi alla gå till synagogan och solidarisera med det utvalda folket":
Det här är, lustigt nog, det sista judarna vill. De vill att polisen ska förbjuda deras fiender från att röra sig, men de vill inte ha massa jävla grejer vid sin synagoga i onödan. Nu blir det kanske så att synagogan blir en "skådeplats" ändå. För efterblivna pajaser som Birro, och förhoppningsvis lite extremvänster och annat löst pack också.
Jag tycker att diskussionen av antalet meter mellan demostrationen och synagogan är tämligen ointressant. Synagogan ligger inne i gamla staden (fästningen) och de som ska besöka den måste ta sig dit och hem igen. Det kan då bli svårt att undvika nazisterna, särskilt om det uppstår bråk med motdemonstranter.
Ok, det tycker alltså inte jag. Och det skäl du sedan ger ("Synagogan ligger inne...") tyder ju egentligen på att du inte heller tycker det: eftersom synagogans besökare vid dit- och hemgång kanske måste gå förbi NMRarna är det just närheten som gör att demon enligt dig är olämplig.
Som jag redan skrivit: vore avståndet verkligen "ett stenkast", typ 50 meter, borde demon flyttas. Är avståndet dock minst 250 m och utom hör- och synhåll -- såsom verkar vara fallet -- är det ok.
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
[Birro skriver:]
Citat:
Själv tänker jag stuva om lite i mitt hektiska schema under Bokmässan och stå med det judiska folket på plats i synagogan och visa min solidaritet med dem under det att nazisterna håller sin marsch. Det är i särklass det minsta jag kan göra för att visa min solidaritet med ett folk som just nu angrips från alla håll i vårt samhälle, från den obildade vänstern, från den islamistiska fundamentalismen, och från nazisterna.
Min önskan är att fler av alla de hundratals författare, poeter, journalister, översättare och kulturarbetare som är på mässan lördagen den 30 september gör sällskap ner till Östra Larmgatan och visar sitt stöd till judiska folket.
Judiska församlingen undanbeder sig en skyddande "ring" runt synagogan på Yom Kipur.
Haha, hoppas de gör det, de kommer se ut som pajasar, stå runt där kring synagogan när inte ett skit händer. Men visst, de lär väl komma ihåg att tipsa lite journos, så att de åtminstone blir fotade. Förhoppningsvis hittar de också någon jude de kan posera med, ungefär som Stephen Colbert brukade posera med en svart kille för att visa hur fördomsfri han var.
Synd att det inte blir något med "kärleksringen", dock. De kanske insåg att det bara skulle se dumt ut, ett gäng tomtar som stod och skanderade "Inga. Rasister. På våra gator!" utan att en enda jävla NMRare var inom syn- eller hörhåll.
Kan noteras också att "Herr Södersten" är en MPare som bytt sitt efternamn. Män som byter efternamn är tveksamma figurer.
Ok, det tycker alltså inte jag. Och det skäl du sedan ger ("Synagogan ligger inne...") tyder ju egentligen på att du inte heller tycker det: eftersom synagogans besökare vid dit- och hemgång kanske måste gå förbi NMRarna är det just närheten som gör att demon enligt dig är olämplig.
Vad jag menade var att de som besöker synagogan helst ska kunna ta sig dit och hem igen utan att passera nazisterna. Och då är den lokala geografin viktigare än antalet meter mellan synagogan och marschvägen. Frågor som var det går att parkera och var närmaste buss- och spårvägshållplatser ligger.
Vad jag menade var att de som besöker synagogan helst ska kunna ta sig dit och hem igen utan att passera nazisterna.
Inga nazister på våra gator! Inga nazister på våra gator! Det är alltså ett försök att projicera sin makt man tror sig ha, för att ta bort gatuinslag man inom gruppen inte kan tolerera, men i ett demokratiskt samhälle har att tolerera. Det är helt som vanligt således. Maktkåta låtsaskränkta judar som gör judiska saker, helt enkelt.
Inget att se här. Rotera!
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-09-20 kl. 19:08.
I söndags demonstrerade nazister olovligt i Göteborg. Till den judiska högtiden jom kippur har de fått tillstånd. Varför då? Anita Goldman minns en friare stad.
Hon inleder med att kritisera polisens uppmaning till nazisterna att inte bete sig på ett sätt som kan kopplas till 1930-talets nazister:
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Vad vill polisen att jag skall ”koppla till” när nazisterna marscherar förbi den synagoga som är så starkt förbunden med min uppväxt i Göteborg? Kanske till Sverige 2017, där judar skall sitta och huka av rädsla och obehag i synagogan på jom kippur? Tycker Göteborgspolisen att de inte skall vara rädda för att polisen är där? En polis säger att ”det handlar om att reducera brott innan dessa begås”. Som om nazismen i sig inte är ett brott mot mänskligheten. Nazismen är inte en symbolfråga och inte en åsiktsinriktning, en idé om samhället och människan bland många andra. Nazister utgör per definition, i varje ögonblick, uniformsklädda eller inte, demonstrerande eller inte, ett hot mot grupper som judar, homosexuella, romer. De är hets mot folkgrupp.
Hon fortsätter med en återblick på föräldrarnas erfarenheter av 1930-talets antisemitism, och pekar på de stora framsteg som gjorts sedan dess. Framsteg som nu är hotade när nazister återigen marscherar på våra gator:
Eller var förändringarna kosmetiska? Vad har hänt med den liberala Göteborgsandan? Om polisen inte har vett nog av avstyra denna styggelse, kan jag bara vädja till göteborgarna att inte lämna stadens centrum till nazisterna. Stå vid marschvägen, stå där i mängder. Det gör detsamma vad det står på plakaten, kanske kan ni kopiera Segerstedts ord inskrivna vid sockeln på monumentet i Vasaplatsen; ”De fria fåglarna plöja sin väg genom rymden. Många av dem nå kanske ej sitt fjärran mål. Stor sak i det. De dör fria.”
Vad jag menade var att de som besöker synagogan helst ska kunna ta sig dit och hem igen utan att passera nazisterna. Och då är den lokala geografin viktigare än antalet meter mellan synagogan och marschvägen. Frågor som var det går att parkera och var närmaste buss- och spårvägshållplatser ligger.
För en Göteborgare är dina argument skrattretande.
Det är inga problem att ta sig till och från synagogan med vare sig kommunalt eller privat fortskaffningsmedel
Inga nazister på våra gator! Inga nazister på våra gator! Det är alltså ett försök att projicera sin makt man tror sig ha, för att ta bort gatuinslag man inom gruppen inte kan tolerera, men i ett demokratiskt samhälle har att tolerera. Det är helt som vanligt således. Maktkåta låtsaskränkta judar som gör judiska saker, helt enkelt.
Inget att se här. Rotera!
Judarna i Göteborg är inte "låtsaskränkta". De tycker med rätta att det är mycket obehagligt att fira jom kippur i närheten av en nazistisk demonstration. Läs Anita Goldmans artikel som jag länkade till ovan så kanske du förstår bättre.
Judarna i Göteborg är inte "låtsaskränkta". De tycker med rätta att det är mycket obehagligt att fira jom kippur i närheten av en nazistisk demonstration. Läs Anita Goldmans artikel som jag länkade till ovan så kanske du förstår bättre.
Dom har dock att acceptera våra demokratiska rättigheter och inte försöka via media både i Sverige och Israel att utöva påtryckningar så att dessa demokratiska rättigheter inskränks. Om judarna vill inskränka demokratiska rättigheter så ska det inte ske i Sverige. Då får det ske i Israel.
För en Göteborgare är dina argument skrattretande. Det är inga problem att ta sig till och från synagogan med vare sig kommunalt eller privat fortskaffningsmedel
Det är möjligt att synagogans besökare kan ta sig fram på omvägar och bakgator så att de slipper korsa nazisternas marschväg. Men är det rimligt att de ska behöva göra det?
Dom har dock att acceptera våra demokratiska rättigheter och inte försöka via media både i Sverige och Israel att utöva påtryckningar så att dessa demokratiska rättigheter inskränks. Om judarna vill inskränka demokratiska rättigheter så ska det inte ske i Sverige. Då får det ske i Israel.
Ser du något demokratiskt problem i att nazisterna tar en annan väg längre bort från synagogan, t.ex. den väg som de själva föreslog till polisen?
Ser du något demokratiskt problem i att nazisterna tar en annan väg längre bort från synagogan, t.ex. den väg som de själva föreslog till polisen?
Jag har inga synpunkter på den väg som blir resultatet av polisens bedömningar för att kunna genomföra en tillståndsgiven demonstration. "Marschvägen" är bara ett skitargument, du har ju själv sagt att det är tröttsamt att diskutera den. Gnälljudarna vill förbjuda nazisterna att demonstrera helt. Det är uppenbart.
Och att då ge efter för gnälljudarna är att inskränka demonstrationsfriheten som är en demokratisk rättighet. Och vill judarna inskränka demokratiska rättigheter har dom ett eget land att göra det i.
Jo jag förstod det; och håller i princip med dig. Jag menade bara att den aspekten kunde inkluderas i avståndet som demon har från synagogan. Så att även om avståndet i sig kan anses tillräckligt så vore det faktum att den lokala geografin gör att synagogebesökare kan tvingas ta sig förbi NMRare tillräckligt för att ändå flytta demon.
Båda är så att säga avstånds-parametrar: både det direkta avståndet, och partikulariteter i lokalgeografin som eventuellt gör en närhet oundviklig.
Men i detta fall tycks det mig som att avståndet i båda fallen egentligen är nog. Kunde kanske varit lite större, men det bör knappast vara en avgörande faktor i detta fall. Så om NMR alls ska få marschera/demonstrera så finns det inga giltiga skäl att de inte ska få göra det på denna dag och på denna plats.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Naziskräcken är ett intellektuellt haveri i Sverige.
Sanningen är att nazisterna aldrig har haft politiskt inflytande i Sverige och kommer aldrig att få det heller. Dagens nazister (alla 300) tycks ha MINST var sin journalist som bevakar dem. Att bevaka svenska nazister är en multimiljonindustri idag och PK-mediernas ägare gör många sköna miljoner varje vecka på att i svarta rubriker hetsa upp deras betydelse. - Its all about the money.
I våra grannländer Danmark och Norge vägrar media och politiker att befatta sig med EXPOs systerorganisationer REDOX och SOS racisme eftersom de "kommersialiserat och kapat" antirasismen. I Sverige tycks dock EXPO närmast diktera vad som skall stå om SD i Expressen. Judarna som klagar på marchen VET liksom EXPO att nazisterna i Sverige är ytterst få men att de är ett synnerligen bra redskap att få makt, inflytande, uppmärksamhet och pengar.
Om man satte upp en hotlista mot de största hoten mot Sverige, välfärden och demokratin så kommer faktiskt "nazismen" förbannat långt ner. Men "nazismen" i Sverige är som sagt en hel industri. "nazister" är tex en utmärkt ursäkt när man vill skapa en egen underättelsetjänst och hacka debattgrupper och åsiktskartlägga ALLA i gigantiska dataregister. Fråga EXPO och deras firma Acta Publica hur det går till. - Svenska mediers bevakning av Nazismen är vetenskapligt på UFO-klubbs nivå.
Väldigt bra inlägg. Håller med om precis allt. Som jag nämnde har Arnstad njutit som aldrig förr de senaste dagarna, och spammat sin twitter med det ena patetiska nödropet efter det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Författaren Anita Goldman skriver på DN kultur om det planerade nazisttåget:De är hets mot folkgrupp.
Rätt magstarkt, att hävda att vissa människor bara genom sin existens är ett hot. Även om de inte säger något eller bryter mot några lagar måste de slås ned och utrotas. Obehaglig retorik, och uppenbart oförenlig med en modern demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Anita Goldman bor väl i Jerusalem, eller har hon flyttat hem nu? Sen tål det att upprepas att det solklart största hotet mot Europas judar idag kommer från islam. Känns ju som vi har ett nytt fall varje månad nu, när någon hemmagjord jihadist kaozar loss framför den lokala synagogan och skjuter ihjäl nån helt oskyldig troende jude.