Nytt liv i en gammal debatt. Eller debatt och debatt förresten, diskussionen då handlade väl mest om vem som inte fick tjäna opinionsmässigt på kriminaliteten.
Paulina Neuding för drygt två år sedan, ett urval av mycket mycket gamla uppgifter:
Citat:
I en tidigare kolumn (16/5) uppmärksammade jag oron på bibliotek runt om i landet, och konstaterade efter att ha gått igenom artiklar i lokalpress att det rör sig om ett nationellt fenomen. Det nya materialet, incidentrapporterna från 2013–2015, visar hur omfattande problemet är i Stockholm.
...
”Vår stammis blev grovt nedslagen. […] Vet ej om han fick bestående skador för han tog sig upp på benen men han blev illa tilltygad.”
...
”En man upptäcktes när han brutit sönder kassalådan och tagit ca 400. En anställd försökte hindra honom men fick då en kraftig smäll på kinden.”
...
”De fyra bildar en hotfull ring kring vikarien och pojkarna säger stötande och olämpliga saker, bland annat ’Jag ska döda dig’, ’Jag ska visa dig min kuk’ osv.”
...
”Jag ser ungdomar kasta solrosfrön inne på barnavdelningen och nästa runda jag gör dit in så sitter flera runt en pipa. Röken luktar konstigt!”
...
”Vakter tillkallas, de får inte ordning i lokalen, därför tillkallas förstärkning. Ungdomsgänget ignorerar både personal och vakter och till slut startar de en incident med en av våra låntagare. De angriper låntagaren fysiskt.”
...
”När språkbruket blev alltför vulgärt och osmakligt bad jag dem att flytta till ungdomsavdelningen och inte använda det språket eftersom det var småbarn i närheten. Då började en av killarna i gruppen att säga högst olämpliga och sexuellt kränkande saker till mig.”
https://www.svd.se/lat-inte-detta-normaliseras
Hennes ledare avslutas något naivt:
Citat:
Låt inte detta normaliseras.
Det är bara att konstatera att exakt noll fingrar har lyfts för att stävja problemen och att de efter några år utan förändring (förbättring åtminstone) inte kan betraktas som annat än fullt normaliserade. En väl etablerad norm i det fullt offentliga rummet.
Skönt att det åtminstone brändes upp några Pippi-böcker så länge för att världen skulle bli lite bättre...