2017-09-20, 18:52
Medlem
ace_secs avatar
unvis.it/http://www.dn.se/kultur-noje/stoket-och-valdet-pa-biblioteken-okar/
http://www.friatider.se/v-ldet-kar-kraftigt-i-sveriges-bibliotek

Våld och sociala oro har ökat kraftigt på Sveriges bibliotek de senaste åren. Det visar en ny undersökning från DIK, rapporterar DN Kultur. Sveriges samhällsproblem har flyttat in i biblioteken, anser fackförbundet.

Citat:
Att det ska vara tyst på bibliotek är en regel som allt mindre respekteras i Sverige. Tvärtom sker det mer och mer våld och stök i landets bibliotek. För två år sedan släppte DIK en omtalad undersökning som kartlade bråk och sociala problem på landets bibliotek. Sedan dess har det inte blivit bättre, utan betydligt värre.
Citat:
Nu säger 73 procent av de svarande bibliotekarierna att de upplevt social oro på sina bibliotek. Det handlar bland annat om besökare som slåss med varandra och gäng som härjar i lokalerna.
En majoritet av de tillfrågade anställda uppger att hoten har ökat de senaste två åren.

– Vi kan se att problemen som finns i resten av samhället flyttar in på biblioteket, säger DIK:s förbundsordförande Anna Troberg till DN.
Citat:
Det ökade våldet har gjort att bibliotek nu har patrullerande väktare samt en larmknapp som går till polisen.

1. Är Det Carl och Pelle som är i farten?
2. Hur ska man komma tillrätta med kaoset på biblioteken?
Citera
2017-09-20, 19:17
Medlem
Hjälper det ens med vakter? Kommer det in ett gäng som ska vara kaoz så lär väl inte en securitas vakt kunna göra så mycket om inte vakten har rejält med pondus.

Är det Calle och Pelle i farten..? Knappast. Jag tippar inte ens på uteliggare/alkoholister utan invandrare. Troligtvis nyanlända som fått avslag eller gått under marken som vill ha ett ställe att hänga på bekvämt inomhus. Självklart skiter de fullständigt i reglerna på platsen eller reglerna i samhället i övrigt. Sverige var bara en automat för dem ändå.
Citera
2017-09-20, 19:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Är det Calle och Pelle i farten..? Knappast. Jag tippar inte ens på uteliggare/alkoholister utan invandrare. Troligtvis nyanlända som fått avslag eller gått under marken som vill ha ett ställe att hänga på bekvämt inomhus. Självklart skiter de fullständigt i reglerna på platsen eller reglerna i samhället i övrigt. Sverige var bara en automat för dem ändå.

I många fall handlar det om de marockanska gatu"barnen" tillsammans med afghanska "barn". Inte sällan har de dessutom biblioteken som slagfält när de olika gängen skall göra upp...
Citera
2017-09-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
I många fall handlar det om de marockanska gatu"barnen" tillsammans med afghanska "barn". Inte sällan har de dessutom biblioteken som slagfält när de olika gängen skall göra upp...

Kan du bekräfta? I sådana fall så antog jag ganska så rätt!
Citera
2017-09-20, 19:35
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
unvis.it/http://www.dn.se/kultur-noje/stoket-och-valdet-pa-biblioteken-okar/
http://www.friatider.se/v-ldet-kar-kraftigt-i-sveriges-bibliotek

Våld och sociala oro har ökat kraftigt på Sveriges bibliotek de senaste åren. Det visar en ny undersökning från DIK, rapporterar DN Kultur. Sveriges samhällsproblem har flyttat in i biblioteken, anser fackförbundet.

1. Är Det Carl och Pelle som är i farten?
2. Hur ska man komma tillrätta med kaoset på biblioteken?

Här är en länk till DIK som gjort rapporten, känns lite oseriöst att länka fria tider.
https://www.dik.se/om-dik/nyhetsarkiv/hot-och-vald-vardag-for-manga-bibliotekarier-dik-kraver-krafttag-i-ny-rapport/

1. Bland annat ja.
2. När jag gick i skolan hade vi lektioner i hur en betedde sig på ett bibliotek, i dagens it-samhälle kanske inte dessa lektioner känns lika viktiga?

Lite citat från 2 av ledarfigurerna i DIK i Aktuellt igår:
https://www.svt.se/kultur/bok/ny-rapport-hot-och-stok-pa-bibliotek-okar

Stina H (samhällspolitisk chef DIK)
"Det kan vara stökiga ungdomsgäng som kommer in och tar över, det kan vara missbrukare som beter sig på ett hotfullt sätt kanske"

Anna T ( förbundsordförande DIK) "Det kommer framförallt påtryckningar från högerextremt håll, att man vill se vissa tidningar,tidskrifter, böcker som man då vill tvinga biblioteken att köpa"
Citera
2017-09-20, 19:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Kan du bekräfta? I sådana fall så antog jag ganska så rätt!

Nja tyvärr - det är via personer jag känner i olika delar av landet som arbetar/har arbetat på bibliotek som har berättat det för mig.

Å andra sidan har de här problemen pågått i ett par år - vilket sammanfaller väldigt väl med importen utav afghaner och marockaner (och festivalvåldtäkter) - samtidigt som man i media rapporterar om "stök" och att det är "barn och ungdomar" som håller på - vilket ju är klassiskt nyspråk för blattevåld...
Citera
2017-09-20, 19:49
Medlem
Mullrets avatar
Social oro. Kodord för att blattar lever djävul utan någon vakt i närheten.
Citera
2017-09-20, 19:49
Medlem
Nytt liv i en gammal debatt. Eller debatt och debatt förresten, diskussionen då handlade väl mest om vem som inte fick tjäna opinionsmässigt på kriminaliteten.

Paulina Neuding för drygt två år sedan, ett urval av mycket mycket gamla uppgifter:
Citat:
I en tidigare kolumn (16/5) uppmärksammade jag oron på bibliotek runt om i landet, och konstaterade efter att ha gått igenom artiklar i lokalpress att det rör sig om ett nationellt fenomen. Det nya materialet, incidentrapporterna från 2013–2015, visar hur omfattande problemet är i Stockholm.
...
”Vår stammis blev grovt nedslagen. […] Vet ej om han fick bestående skador för han tog sig upp på benen men han blev illa tilltygad.”
...
”En man upptäcktes när han brutit sönder kassalådan och tagit ca 400. En anställd försökte hindra honom men fick då en kraftig smäll på kinden.”
...
”De fyra bildar en hotfull ring kring vikarien och pojkarna säger stötande och olämpliga saker, bland annat ’Jag ska döda dig’, ’Jag ska visa dig min kuk’ osv.”
...
”Jag ser ungdomar kasta solrosfrön inne på barnavdelningen och nästa runda jag gör dit in så sitter flera runt en pipa. Röken luktar konstigt!”
...
”Vakter tillkallas, de får inte ordning i lokalen, därför tillkallas förstärkning. Ungdomsgänget ignorerar både personal och vakter och till slut startar de en incident med en av våra låntagare. De angriper låntagaren fysiskt.”
...
”När språkbruket blev alltför vulgärt och osmakligt bad jag dem att flytta till ungdomsavdelningen och inte använda det språket eftersom det var småbarn i närheten. Då började en av killarna i gruppen att säga högst olämpliga och sexuellt kränkande saker till mig.”
https://www.svd.se/lat-inte-detta-normaliseras
Hennes ledare avslutas något naivt:
Citat:
Låt inte detta normaliseras.
Det är bara att konstatera att exakt noll fingrar har lyfts för att stävja problemen och att de efter några år utan förändring (förbättring åtminstone) inte kan betraktas som annat än fullt normaliserade. En väl etablerad norm i det fullt offentliga rummet.

Skönt att det åtminstone brändes upp några Pippi-böcker så länge för att världen skulle bli lite bättre...
Citera
2017-09-20, 19:57
Avslutad
Jag kan med en sannolikhet som gränsar till säkerhet att minst 90% av dessa bibliotekarier har röstat för mångkulturen.

So. Man bäddar får man ligga.
Citera
2017-09-20, 19:57
Medlem
Lootpack23s avatar
Varför väljer man ett biblotek att härja i? lär ju finnas betydligt bättre platser, eller är det så att dom bara är högljuda?
Citera
2017-09-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nja tyvärr - det är via personer jag känner i olika delar av landet som arbetar/har arbetat på bibliotek som har berättat det för mig.

Å andra sidan har de här problemen pågått i ett par år - vilket sammanfaller väldigt väl med importen utav afghaner och marockaner (och festivalvåldtäkter) - samtidigt som man i media rapporterar om "stök" och att det är "barn och ungdomar" som håller på - vilket ju är klassiskt nyspråk för blattevåld...

Det räcker för mig.

Exakt. Detta är inget som pågått i ens 10 år vad jag minns i alla fall. Så man får lägga ihop pusslet. Vilka kaosar på biblioteken och sprider skräck för personal och besökare? Jo. Svaret lutar direkt mot ekonomiska migranter.
Citera
2017-09-20, 20:04
Medlem
Råkade gå förbi en tv just som ett inslag om det här var på nyheterna och då sade en av de anställda nåt i stil med: "våldet beror bl.a på högerextrema som inte accepterar att vi inte tar in tar in rasistiska skrivelser".. jo, tjena!

Jag antar att hon syftade på t.ex. Sanandajis faktasammanställningar eller Arnstberg & Sandelins "invandring och mörkläggning" eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in