2017-09-19, 23:11
Medlem
Tja! Har stora problem med min knappt två år gamla ASUS laptop av modellen F555L. Flera gånger(3-4 ggr) om dagen händer det när jag surfar att datorn plötsligt stängs av och jag får upp dessa blue screens(kolla länk) med olika errormeddelanden. Det spelar ingen roll vad jag gör på datorn, det händer under alla tillfällen. Den har hållit på så här i ungefär 2 månader snart, och det är sjukt irriterande och inte alls hållbart. Vad kan boven vara? Jag har kollat efter virus med olika program men nix, har även systemåterställt skiten till fabriksinställningarna men problemet kvarstår. Har även uppdaterat alla drivrutiner på Enhetshanteraren, kollat efter hårddiskfel på kommandotolken samt kollat efter fel som har med minnet att göra men inget verkar vara fel. Har en mapp med minidumpar som kan vara av intresse för andra här? Jag är helt ställd..

https://imageshack.com/i/pmsEKJtfj
https://imageshack.com/i/pmd6NG8pj
https://imageshack.com/i/pnhRFK6Fj
Citera
2017-09-20, 00:56
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vad har du för temp? Om möjligt testa en minnes sticka i taget, annars Google:a felkoderna som blåskärmen ger.
Citera
2017-09-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Vad har du för temp? Om möjligt testa en minnes sticka i taget, annars Google:a felkoderna som blåskärmen ger.

Finns inget som tyder på överhettning när jag kollat. Har googlat de olika felmeddelandena och tagit åtgärder men inget verkar fungera. Frågan är om det inte har med åldrat moderkort att göra? Kanske aktuellt med en BIOS-uppdatering?
Citera
2017-09-20, 02:14
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Finns inget som tyder på överhettning när jag kollat. Har googlat de olika felmeddelandena och tagit åtgärder men inget verkar fungera. Frågan är om det inte har med åldrat moderkort att göra? Kanske aktuellt med en BIOS-uppdatering?
Du hör inga missljud från hårddisken eller att Windows känns slöare?
Annars kan en BIOS update vara en bra idé som du är inne på, låter lite som att nuvarande BIOS inte lirar med nyare drivrutiner och därav blir det någon konflikt.
Citera
2017-09-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Du hör inga missljud från hårddisken eller att Windows känns slöare?
Annars kan en BIOS update vara en bra idé som du är inne på, låter lite som att nuvarande BIOS inte lirar med nyare drivrutiner och därav blir det någon konflikt.

Nej, tycker mig inte höra något ovanligt i alla fall. Ska titta runt lite till på nätet, men en BIOS-uppdatering kan vara aktuell.
Citera
2017-09-20, 11:54
Medlem
Förutom att kolla temperatur skulle jag rekommendera att du kör en riktigt fet minnestest för att verifiera att minnet fungerar som det skall. Får du läsfel från minnet så kan du få precis vilka märkliga krascher som helst - alla program i datorn förväntar sig att kunna läsa tillbaka exakt det värde de lagrade i minnet.
Citera
2017-09-20, 13:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du installerat något antivirusprogram (förutom windows inbyggda)
Citera
2017-09-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Förutom att kolla temperatur skulle jag rekommendera att du kör en riktigt fet minnestest för att verifiera att minnet fungerar som det skall. Får du läsfel från minnet så kan du få precis vilka märkliga krascher som helst - alla program i datorn förväntar sig att kunna läsa tillbaka exakt det värde de lagrade i minnet.

Skall göras!

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du installerat något antivirusprogram (förutom windows inbyggda)

Har mig veterligen inte installerat några antivirusprogram. Har däremot läst om att förinstallerade antivirusprogrammet McAfee kan vara boven till dessa kraschar, så den har jag nu avinstallerat helt(trodde jag hade gjort det..). Får se om krascharna återkommer.
Citera
2017-09-20, 20:18
Medlem
Yahnoovass avatar
Testa ladda ner något program som håller datorn uppdaterad med de senaste drivrutinerna. Finns flera bra gratisversioner , själv använder jag en crackad version av driver booster.

Inte är det så att du kanske omformaterat datorn nyligen, vilket medfört att du inte fick med dig alla drivrutiner? Kan vara så , även om det inte finns tillgängliga uppdateringar på datorn. Den behöver särskilda program för särskilda åtgärder.

I värsta fall så kanske du råkat fått med dig en krypterad fil ? Stoppa in windows skivan isf. Gör om, gör rätt
Citera
2017-09-21, 10:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Gör om, gör rätt
Tror till 99,9995% att det är McAfee som orsakar BSOD

McAfee är djävulens påfund!
Citera
2017-09-21, 14:46
Medlem
Citat:
Testa ladda ner något program som håller datorn uppdaterad med de senaste drivrutinerna. Finns flera bra gratisversioner , själv använder jag en crackad version av driver booster.

Jag har de senaste drivrutinerna, har verkligen dubbelkollat med samtliga drivrutiner på ASUS hemsida och på enhetshanteraren.

Citat:
Inte är det så att du kanske omformaterat datorn nyligen, vilket medfört att du inte fick med dig alla drivrutiner? Kan vara så , även om det inte finns tillgängliga uppdateringar på datorn. Den behöver särskilda program för särskilda åtgärder.

Jag har bara systemåterställt datorn efter det att blåskärmarna började hända. Jag har efter återställning installerat de nyaste drivrutinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tror till 99,9995% att det är McAfee som orsakar BSOD

McAfee är djävulens påfund!

Avinstallerade McAfee men blåskärmarna fortsatte. Har även uppdaterat min BIOS men problemet kvarstår. Vet inte riktigt vad jag kan göra mer, känns som att man gjort allting. Får göra ett ramtest senare ikväll, kanske kan hitta fel där, för annars lär jag köpa en ny dator snart. Orkar inte pyssla med denna längre.
Citera
2017-09-22, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Jag har de senaste drivrutinerna, har verkligen dubbelkollat med samtliga drivrutiner på ASUS hemsida och på enhetshanteraren.

Jag har bara systemåterställt datorn efter det att blåskärmarna började hända. Jag har efter återställning installerat de nyaste drivrutinerna.

Avinstallerade McAfee men blåskärmarna fortsatte. Har även uppdaterat min BIOS men problemet kvarstår. Vet inte riktigt vad jag kan göra mer, känns som att man gjort allting. Får göra ett ramtest senare ikväll, kanske kan hitta fel där, för annars lär jag köpa en ny dator snart. Orkar inte pyssla med denna längre.

Kört memtest på den ännu ? 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in