Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Precis. Typiska "gamlingar" är nog inte jättebenägna att dra igång handgemäng med knivbeväpnad 24-åring med trolig galenskap i blicken. De flesta spelar nog med och låter sig bindas i hopp om att bli skonade, även om de är i skick att åka Vasaloppet vilken dag som helst.
VI människor läser om våld, men tycks alltid tro eller bortförklara att det handlar om "uppgörelser" mellan offer och gärningsman. Det blir så mycket lättare att förstå- och skydda sig själv, sådant, det händer aldrig mig.
Jag umgås inte med de gängen, eller umgås inte med galningar eller tokigt folk.
Men mord där gärningsman som ska åt ens pengar, det kan drabba vem som helst, man har en dyr fin klocka, och tänker inte på att någon triggas av klockan och bestämmer sig för att den klockan ska jag ha. Man vet inte vad som rör sig i andras skallar.
Äldre människor har inte samma misstänksamhet gentemot ytligt bekanta, bor man på lander, så låser man inte ytterdörren tex. Unga personer har inte heller det där försiktiga -de kan bjuda hem en vilt främmande kille-på fest. EN ung person går ensam genom mörk park mittinatten osv.
VI har ett samhälle där det finns många våldsamma personer, ibland är det uppenbart, men ibland kan ingen av oss tro att just "Han" är kapabel till att begå ett grymt mord.