2017-09-19, 20:57
Medlem
Grandiosos avatar
Östgöta Correspondenten la ut en ny artikel om fallet för drygt en timme sedan, men tyvärr
ligger det bakom en betalvägg: "Dubbelmordet: Chock i Mullsjö".
Nån som läst och kan återge nåt av vad som skrevs?

Sen har vi det här:

Citat:
— Bevisläget ser gott ut, sen är det vissa problem som kommer ta tid att utreda. Främst hur det kommer sig att han hamnat på det här stället i offrens bostad. Där måste finnas någon form av anknytning eller personkontakt, säger Leif GW Persson till Corren.

— Det är inte ovanligt att det är en gärningsman. Sen finns det omständigheter i själva gärningen som talar emot, det kommer visa sig, säger han.

https://www.jp.se/article/gw-om-dubbelmordet-jag-blev-svart-forvanad/

Citat:
— Vi är i chock. Jag tror de flesta som bor i Mullsjö är i chock just nu, det var nog den sista människan man trodde skulle göra något sådant här. Man kan inte tro att det är sant, säger en uppgiftslämnare.

Enligt personen är den mordmisstänkte inte ett okänt ansikte i Mullsjö.
— Ingen anade någonting, alla tycker bra om honom. Det är många som känner hans familj här i Mullsjö.
https://www.jp.se/article/mullsjobor-i-chock-efter-mordgripandet/
Senast redigerad av Grandioso 2017-09-19 kl. 21:11.
Citera
2017-09-19, 20:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAflume
Hahaha eller hur. Han klädde väl ut sig till personen han är i skallen 🙄 Den mördande kocken!

Jag menar just så, bilden talar för sig själv. Jag kan tänka mig att han ger sken av sitt inre.

Inte osannolikt att han begick dådet på egen hand.

Övervåld kan tala för att han hyser ett hat mot en viss typ av personer.
Citera
2017-09-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Östgöta Correspondenten la ut en ny artikel om fallet för drygt en timme sedan, men tyvärr
ligger det bakom en betalvägg: "Dubbelmordet: Chock i Mullsjö".
Nån som läst och kan återge nåt av vad som skrevs?

Det verkar inte gå att nå den ens via inkognito tyvärr. Brukar annars funka.
Citera
2017-09-19, 21:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det har jag också funderat över. Kan inte göra några gissningar, men hade det varit jag så hade jag flytt landet direkt efter förhöret och topsningen.

Lättare sagt än gjort. Ssk om snuten knyckt passet eller skrivit upp vad han heter. Han är inte helt diskret till det allmänna formatet heller och vet inte nödvändigtvis hur den stora världen fungerar.
Citera
2017-09-19, 21:03
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Trams!

Någon har plockat ut pengar från offrens konto, det talar sitt tydliga språk angående motiv.

Förvånar mig inte det minsta om mördaren fick uppslaget genom media om hur man kan råna någons konto.

Mördaren var sannolikt i behov av snabba pengar, rån är ett alternativ. Mord syftar till att dölja ett våldsbrott.

Du är ju inte riktigt lagom skev. Mord för att dölja våldsbrott? Mord är för helvete ett våldsbrott av värsta sorten.

Och det finns många exempel på där det ekonomiska bara är villospår eller sekundärt för gm.
Citera
2017-09-19, 21:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
GW hävdar att det oftast handlar om ekonomiska motiv i fall som detta.

Kan vara ett rent "thrill kill" också där han passar på att roffa åt sig av det han kan när han ändå håller på.
Citera
2017-09-19, 21:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du är ju inte riktigt lagom skev. Mord för att dölja våldsbrott? Mord är för helvete ett våldsbrott av värsta sorten.

Och det finns många exempel på där det ekonomiska bara är villospår eller sekundärt för gm.

Man kan mörda för att dölja ett annat våldsbrott, till exempel rån.

Att mörda vittnen kan vara ett led i att dölja våldsbrotten rån.
Citera
2017-09-19, 21:10
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan mörda för att dölja ett annat våldsbrott, till exempel rån.

Att mörda vittnen kan vara ett led i att dölja våldsbrotten rån.

Dölja och dölja. Snarare mördar man för att själv komma undan, men det innebär inte att brottet döljs.
Citera
2017-09-19, 21:13
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hur stor är chansen, tror du, att en kock från Mullsjö åker till Mantorp för att mörda ett pensionärspar? Klart han kände till dem, allt annat vore mycket anmärkningsvärt.
Ja det är klart att han kände till dem. Jag undrar HUR.
Det skulle kunna leda till att få mera klarhet varför brottet skett. Det räcker ju inte med att snacka om hans psyke.
Sen tror jag ett det faktiskt är möjligt att han agerat ensam. Han kan ha skadat dem så mycket så att han ensam kunnat tejpa utan att någon av dem kunnat göra motstånd.
Men säker är jag inte på att han var ensam. Mer info om relationen mellan BO och MGM skulle kanske kunna ge nån hint om huruvida det var flera gärningsmän.
Citera
2017-09-19, 21:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Dölja och dölja. Snarare mördar man för att själv komma undan, men det innebär inte att brottet döljs.

Det kan innebära om det saknas vittnen, rånet skall bevisas.

Och ja, den bakomliggande tanken är att rånaren genom mord skall undslippa straff.
Citera
2017-09-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
De har ju säkrat DNA från brottsplatsen sedan tidigare. Tejpköpet ledde polisen till 13(?) köpare av tejpen. Alla toppsades, 1 träff. Krävs inga tips om polisen gör sitt jobb.
De skulle topsa 1500 personer och EG var nummer 294 i ordningen.
Citera
2017-09-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Lättare sagt än gjort. Ssk om snuten knyckt passet eller skrivit upp vad han heter. Han är inte helt diskret till det allmänna formatet heller och vet inte nödvändigtvis hur den stora världen fungerar.

Det brukar inte vara något större besvär att få ett DNA-prov.

Det brukar bara vara att förklara för vederbörande att hans namn har dykt upp i utredningen och det önskas ett DNA-prov för att kunna utesluta denne från utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in