2017-09-19, 10:46
Medlem
Han blev topsad förra onsdagen och de fick träff dagen efter. Undrar varför van inte bara drog?
Han måste ju fatta att de var kört efter att polisen varit där med bomullspinnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/yaww2/haktas-pa-sannolika-skal-for-dubbelmordet

Citat:
– Vi har undersökt vilka personer som köpt just den här kombinationen av tejper, och förhört och topsat dem, säger hon.
13 personer fanns på listan över personer som köpt den aktuella kombinationen av tejp. Samtliga av dessa har topsats och förhörts. I onsdags förra veckan förhördes och topsades den nu häktade mannen. Han var då nummer 294 av samtliga personer som topsats under utredningens gång.
– Vi fick svar efter ett dygn att det var träff på DNA som hittats på brottsplatsen, och mannen anhölls och greps, säger Eva Nemec Nordh.
Citera
2017-09-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Tanken är ju helt underbar, men som du skriver så är barnen små....... MEN paret Lokanders barn är ej små, det var dessutom dottern som fann sina föräldrar hur tror du hon/de mår, man kanske skall tänka innan man handlar, samhället skall väl inte ställa upp på allt och alla.

Jag tycker fruktansvärt synd om MGM barn, tur att han åkte fast, vad hade han gjort nästa gång, kanske givit sig på barnen...... om det nu är han som är skyldig.

Precis. Om, OBS! Om han nu är skyldig, vilket ska ställas utom rimligt tvivel. Och ingen anhörig ska behöva ställa tills svars för vad dennes anhöriga gjort, definitivt inte små oskyldiga barn.

Jag pratar inte om samhället, jag pratar om att vara medmänniska. Självklart är det en enorm tragik för Lekanders barn, men i de fallen sätts samhällets resurser in på ett helt annat sätt. Som barn är du väldigt utsatt, glåpord, utfrysning med mera.

Jag är säker på att du har den intellektuella och empatiska kapaciteteten att förstå vad jag menar.
Citera
2017-09-19, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlotuz
Han blev topsad förra onsdagen och de fick träff dagen efter. Undrar varför van inte bara drog?
Han måste ju fatta att de var kört efter att polisen varit där med bomullspinnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/yaww2/haktas-pa-sannolika-skal-for-dubbelmordet

Då hade han väl ansetts ännu mer skyldig, det smarta är väl att blåneka men beroende på vad polisen har för DNA så kan GM få väldigt svårt att hitta på en trovärdig historia.
DNA kan ju rent teoretiskt hamna på ett offer utan att man har varit där, om dom varit i närheten av varandra under dagen, men det ska ju mycket till.
Något säger mig att det är mer än ett håstrå, kanske blod eller rent av sperma då polisen är så förtegen.
Citera
2017-09-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fideikommiss kan genom arv lämnas till typ vem som helst som arvslämnaren själv bestämmer, det behöver inte vara en biologisk son......Det kan vara en oäkta son, eller bror/systerson etc. eller inte biosläkt alls. Men Fideikommissgivaren kan ex ställa som krav att den utsedde ska ta sig namnet Gyllensvaan......

Edit: " Gyllensvaan, som avled ogift 1787 på sin egendom Västanå slott vid Gränna, stiftade 1785 Västanå fideikommiss till förmån för en av sin systers sonsöner av adliga släkten Rosenquist af Åkershult och fideikommissinnehavarna skall bära namnet Gyllensvaan."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Gyllensvaan

(Jag kanske är 2:a på detta, har inte läst tråden längre än till ditt inlägg

En vän som inte är medlem här men följer tråden, skickade pdf från en artikel på fem sidor i tidningen "Släkthistoria" nr 6 2017.

Artikeln handlar om en piga som på 1830-talet fick två oäkta barn med Major Henric Gyllensvaan från Västanå. Denna piga får flera barn med andra herrar och avslöjas med att tagit död på minst 3 nyfödda barn och blir dömd till halshuggning som barnamördare. Hon blir benådad och hamnar på tukthus.

Hennes oäkta barn med Major Gyllensvaan får senare efternamnet Gyllensvaan antagligen beroende på att fadern erkänner faderskapet, spekulation i artikeln. Ett av dessa oäkta barn heter August och han får elva barn, varav ett som artikelförfattaren härstammar ifrån.

Denne August kan mycket väl vara anfader till GM och övriga ej adliga Gyllensvaanar nämnda i tråden. GM hette tydligen också August. Dessutom är ättlingarna från trakterna väster om Vättern.

Märkligt att artikeln så lämpligt nyligen publicerats och att det dessutom verkar finnas tidigare mördare i släkten.
Citera
2017-09-19, 11:02
Medlem
Troians avatar
Citat:

Vart skulle han dra?

För att det ska vara idé att fly utomlands är det nödvändigt att ha ett behjälpligt nätverk utomlands, och det tror jag inte att EG har.

Har man det kan man ju kanske överväga att leva ett helt liv på flykt, men det är nog ingen dans på rosor. Är alternativet att sitta inlåst, få mat och husrum, och träffa sina barn då och då, i uppskattningsvis 15-18 år, så kanske det faktiskt är mindre dåligt.
Citera
2017-09-19, 11:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieSophie
Han är inte dömd och tills dess motsatsen är bevisad är han oskyldig. Att resonera så som du gör säger mer om dig än om hans anhöriga.

Ett i grunden felaktigt antagande. Skyldig till att ha dödat de båda är han helt enkelt om han har dödat dem. Att han inte är dömd för det förändrar ingenting i sak.

Naturligtvis gäller även omvänt: I fall han döms för mord utan att faktiskt ha dödat dem så är han fortfarande oskyldig.
Citera
2017-09-19, 11:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieSophie
Han är inte dömd och tills dess motsatsen är bevisad är han oskyldig. Att resonera så som du gör säger mer om dig än om hans anhöriga.

Säg inte det till mig, säg det till de 100.00 ensamma dårar som inte begriper det.
Citera
2017-09-19, 11:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett i grunden felaktigt antagande. Skyldig till att ha dödat de båda är han helt enkelt om han har dödat dem. Att han inte är dömd för det förändrar ingenting i sak.

Naturligtvis gäller även omvänt: I fall han döms för mord utan att faktiskt ha dödat dem så är han fortfarande oskyldig.

Och det också.... 😀
Citera
2017-09-19, 11:14
Medlem
Kan det vara så att man kanske finner väldigt mycket MGB historik (alt våldsporr) men tänk Liveleak de värsta filmerna och mycket sökningar på just tortyr osv på Edvins dator?
Citera
2017-09-19, 11:23
Avslutad
Citat:

...de kan ju haft "span" på honom, för att se vad han företar sig efter topsningen. vem han ev ringer, knallar över till eller kontaktar på annat sätt...
Citera
2017-09-19, 11:26
Medlem
Jag hör till våga vägra Facebook-falangen, så jag tänkte att någon annan kanske kan svara på följande fråga:

Hur gammalt är GMs äldsta barn? Sammanfaller graviditet/födelsetid för det äldsta barnet med det försvinnande som har omnämnts tidigare i tråden (då Missing People var inblandade)?

Som jag har förstått det har GM ett tämligen nyfött barn just nu, och även blivande fäder kan ju bli fullständigt skräckslagna över situationen. Funderar helt enkelt på de psykologiska aspekterna här, om det kan vara så att detta har påverkat GMs psykiska status.
Citera
2017-09-19, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man kan ju också tänka sig att något fastnat på tejpen, och att man på detta något i sin tur funnit DNA.

Att binda en misstänkt person till brottsplats är skillnad mot att binda misstänkt person till brottsoffren, det förstnämda räcker inte alltid om den misstänkte har kopplingar till offret och det är väl brottsplatsen den pratglada Nemec basunerar ut.

MGM var nummer 294 i ordning att topsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in