2017-09-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Just vapenhanteringen drillas rätt bra under GU-F eftersom det är hårda regler kring detta.

Oftast nej men kan förekomma.

Men jag rekommenderar alltid så långt som möjligt att försöka göra vanllig GU. Mycket bättre för en själv och för FM.

Tack!

Rc
Citera
2017-09-14, 18:04
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CD40
Börjar gälla från och med de som rycker in 2018. Jag gjorde min GU enligt GU-ny och vi var fria att avrusta när vi ville, till vissas befäls förtret.

Tackar, då har jag bättre koll!
Citera
2017-09-14, 19:40
Medlem
Hej, ska göra antagningsprövning snart och har lite funderingar och osäkerheter kring flera saker, så kommer skriva ett lite ogenomtänkt och dåligt inlägg med frågor här och var, så ber om ursäkt för det redan nu.

Rätta mig om jag har fel här men som jag förstått så: Militär utbildningen kallas GU (Grund utbildning), i GU:n finns GMU (Grundläggande militär utbildning) på tre månader och sen BU (Befattnings Utbildning) på 4 till 9 månader. GMU:n är samma för alla och BU:n är det man har valt.

Så man kan alltså inte välja att bara gå GMU? På antagningsprövningen kommer jag få prata med någon person och tillsamans med denna person utifrån det jag vill och mina resultat bestämma min BU. Jag skulle egentligen vilja prova på att bara gå GMU:n för att få en chans att veta vad mer om vad det är jag kommer välja, eller om livet i FM ens är något för mig.

Är det bara de här utbildningsstarter som finns at välja på? eller vart är det jag ska kolla? finns det bara så få..? i januari och september ...2018. har verkligen ingen lust att behöva vänta ett helt år på att få börja.

Uhh... trodde jag hade bättre koll på det här men desto mer jag läser om det desto osäkrare blir jag.
Senast redigerad av soo117 2017-09-14 kl. 19:44.
Citera
2017-09-15, 10:01
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soo117
Rätta mig om jag har fel här men som jag förstått så: Militär utbildningen kallas GU (Grund utbildning), i GU:n finns GMU (Grundläggande militär utbildning) på tre månader och sen BU (Befattnings Utbildning) på 4 till 9 månader. GMU:n är samma för alla och BU:n är det man har valt.

Som jag förstått det så är GMU=GU+BU, alltså GU(grundutbildning) är den tremånaders utbildning som alla rekryter genomgår oavsett vilken BU(befattningsutbildning) de valt. BU kan vara allt mellan 1 till 9 månader vilket gör att GMU blir 4 till 11 månader beroende på vilket BU man sökt.

Jag tror att det ska vara möjligt att göra GU utan att fortsätta till BU men kan inte lova det, försvarsmakten har en rekryteringslinje som du kan ringa för att få säkra svar.
Citera
2017-09-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soo117
Hej, ska göra antagningsprövning snart och har lite funderingar och osäkerheter kring flera saker, så kommer skriva ett lite ogenomtänkt och dåligt inlägg med frågor här och var, så ber om ursäkt för det redan nu.

Så man kan alltså inte välja att bara gå GMU? På antagningsprövningen kommer jag få prata med någon person och tillsamans med denna person utifrån det jag vill och mina resultat bestämma min BU. Jag skulle egentligen vilja prova på att bara gå GMU:n för att få en chans att veta vad mer om vad det är jag kommer välja, eller om livet i FM ens är något för mig.

Är det bara de här utbildningsstarter som finns at välja på? eller vart är det jag ska kolla? finns det bara så få..? i januari och september ...2018. har verkligen ingen lust att behöva vänta ett helt år på att få börja.

Uhh... trodde jag hade bättre koll på det här men desto mer jag läser om det desto osäkrare blir jag.

Om du klarar alla tester får du prata med en yrkesvägledare, ja. Du måste ha bestämt vilken befattningsutbildning du vill gå innan du pratar med honom få han inte hjälper dig välja.

De utbildningarna som finns på länken du skickade är dom du kan välja idag, men de uppdateras lite då o då, cirka 1 gång per månad vad jag märkt.

Jag snackade med yrkesvägledaren för en vecka sedan o hade samma fråga som du, han sa att det alltid kommer många utbildningar under sommaren, men de kan såklart komma tidigare än så också. Jag har haft ett öga på utbildningslistan sedan våren detta år och jag har aldrig sett så få utbildningar som nu, i sommras fanns nog enkelt över 100 olika befattningar runt om i hela Sverige, kan tänka mig att det blir likadant nästa år.

Om du ska mönstra inom en kort framtid kan du välja att lägga dig i reserv för utbildningarna i oktober. Det gjorde jag förra veckan och det tog ca 3 timmar från att jag mönstrat och lagt mig reserv tills jag fick en plats.

Om du är osäker på om FM är något för dig så kan du göra en "prova på" helg på något som kallas för "Military weekend", jag skulle anmält mig till det om jag inte hade fått en utbildningsplats nu.

Lycka till!
Senast redigerad av Cox1 2017-09-15 kl. 12:25.
Citera
2017-09-15, 12:53
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Som jag förstått det så är GMU=GU+BU, alltså GU(grundutbildning) är den tremånaders utbildning som alla rekryter genomgår oavsett vilken BU(befattningsutbildning) de valt. BU kan vara allt mellan 1 till 9 månader vilket gör att GMU blir 4 till 11 månader beroende på vilket BU man sökt.

Jag tror att det ska vara möjligt att göra GU utan att fortsätta till BU men kan inte lova det, försvarsmakten har en rekryteringslinje som du kan ringa för att få säkra svar.

GMU är det tidigare namnet på utbildningen som varade i 3 månader. GMU finns inte längre och har ersatts av GU/GU-NY. Vilket är en sammansättning av den tidigare GMU´n och den befattningsutbildning/grundkurs som förbandet erbjuder. Hoppar du av efter 3 månader så får du inte någon godkänd utbildning. Efter årsskiftet så kommer det inte längre gå att hoppa av om man inte har enl FM rimliga skäl.
Citera
2017-09-15, 13:43
Medlem
Förövrigt är det ett nästan (borde vara) kriminellt slöseri med skattepengar att bara göra GMU med avsikt att sen inte fortsätta. Du tar då bara upp en extra plats som kunde användas till någon som faktiskt tänker bidra.
Citera
2017-09-15, 15:53
Medlem
Aston-Martins avatar
Det finns väl inget som hindrar att dra till thailand under jullovet trots att man genomgår GU? Under ledigheten då såklart.
Citera
2017-09-17, 12:41
Medlem
Aston-Martins avatar
Även någon som vet när juluppehållet går igång i december för rekryterna. Är det den 17e?
Citera
2017-09-17, 20:15
Medlem
Vet någon skillnaden på fältarbetssoldat och pionjärsoldat? För jag har undrat ett tag om det är någon stor skillnad.
Citera
2017-09-18, 15:32
Medlem
Har någon koll på om ubåtspersonal använder och övar något handeldvapen?
Citera
2017-09-18, 21:50
Medlem
Vad kan man bli om man fått följande mönstringsresultat?
IQ 9/9
Isokai 7/9
Cykel 6/9
Psyk 5, 5

Vad är möjligheterna till att göra om gmu om det var ett tag sedan man gjorde utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in