2017-09-18, 21:31
Medlem
Castles avatar
Jag mådde ganska dåligt förut. Var hos en läkare, och fick träffa en psykolog. Sa att jag vill ha någon medicin, men det fick jag inte. Nu mår jag ganska dåligt igen. Skulle vilja prova antidepressiva (SSRI?) ett tag för att se om det funkar. Ska man anmäla sig till vårdcentralen eller finns det någon bättre sätt? Vad ska man tänka på? När man läser på nätet verkar det som att de skriver ut sån väldigt lätt men jag fick inte. Trött på att alltid vara ledsen och nere, jag vill test något. Vad kan man göra? Kan man beställa på nätet om man inte får via en riktig läkare, är det möjligt?
Citera
2017-09-18, 21:36
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
Jag mådde ganska dåligt förut. Var hos en läkare, och fick träffa en psykolog. Sa att jag vill ha någon medicin, men det fick jag inte. Nu mår jag ganska dåligt igen. Skulle vilja prova antidepressiva (SSRI?) ett tag för att se om det funkar. Ska man anmäla sig till vårdcentralen eller finns det någon bättre sätt? Vad ska man tänka på? När man läser på nätet verkar det som att de skriver ut sån väldigt lätt men jag fick inte. Trött på att alltid vara ledsen och nere, jag vill test något. Vad kan man göra? Kan man beställa på nätet om man inte får via en riktig läkare, är det möjligt?

Jag kan tipsa dig om "min doktor" sök det på Google play eller app store. Dom brukar skriva ut de man önskar dock inget narkotikaklassat. Och man brukar få recept inom 12 h
Citera
2017-09-18, 21:44
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Ja, du går till en vårdcentral. Det är hur lätt som helst att få antidepressiva. Finns ingen som helst anledning att neka dig.

En psykolog kan inte skriva ut medicin.

Edit: Jag äter själv antidepp och det funkar jättebra.
Citera
2017-09-18, 22:42
Medlem
Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, du går till en vårdcentral. Det är hur lätt som helst att få antidepressiva. Finns ingen som helst anledning att neka dig.

En psykolog kan inte skriva ut medicin.

Edit: Jag äter själv antidepp och det funkar jättebra.
Ok, tack. Måste göra något, mår ofta kasst.
Citera
2017-09-18, 22:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
Ok, tack. Måste göra något, mår ofta kasst.
Ja, det tycker jag absolut. Finns ingen anledning att kasta bort livet när man kan må bra.

Om du inte är helt nöjd med den medicinen du får så kan du efter ett halvår eller så be att få byta. Jag har nu Venlaflaxine och den är mycket bättre än den jag fick först. Man ger dock vanligtvis ej Venlaflaxine som förstahandsval utan du kommer få typ Cipralex eller nåt. Men du kan byta senare.

Det är jättelätt att få antidepp.

Säg att du är nedstämd, ledsen, har ångest och inte orkar med något. Det skulle vara en sensation om de nekar dig medicin.

Jag har Venlaflaxine och Mirtazapine samtidigt och jag skulle inte fixa vardagen utan dessa mediciner. Inte en chans.

Lycka till!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-09-18 kl. 22:52.
Citera
2017-09-18, 23:43
Medlem
Min uppfattning är att man bokstavligen slänger antidepressiva på patienter, förvånar mig att du har blivit nekad. Försök hos din husläkare igen. Ett allmänt råd när man pratar med läkare är att inte börja konversationen med att berätta vad man vill ha, utan berätta om sina besvär. Ungefär som man gör med barn, man får de att tro att det är deras idé, sen kan man leda in diskussionen på olika alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in