Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Mnjhmn. Adliga ätten Gyllensvaan utdog med grundaren år 1787. Visserligen har efternamnet sedan - oklart för mig hur länge - varit kopplat till ett fideikommiss som ättgrundaren stiftade och testamenterade, men adelsätten har alltså varit utdöd i 230 år, och det är i vart fall för mig högst oklart vilken släktskap dagens levande Gyllensvaanar har med denne Fredrik Svanhals, adlad Gyllensvaan 1756, och död ogift 1786. Någon direkt härstamning från honom - och därigenom från ätten - kan det knappast vara fråga om.
Inte? Är det bara för kreti och pleti att ta namnet? Nä, så enkelt är det inte utan något krav måste vara ställt för att ta namnet. Jag tänker också på den här EG som heter August i mellannamn vilket kan ses i antavlan för den siste kände Svanen.
Citat:
Adlad 1756-06-16, ätten Gyllensvaan utdog 1787-11-02 med stiftaren, men skall den, av vilken ätt han vara må, som är innehavare av Gyllensvaanska fideikommisset, bära namnet Gyllensvaan och nyttja dess sköldemärke.
Citat:
Gyllensvaan, som avled ogift 1787 på sin egendom Västanå slott vid Gränna, stiftade 1785 Västanå fideikommiss till förmån för en av sin systers sonsöner av adliga släkten Rosenquist af Åkershult och fideikommissinnehavarna skall bära namnet Gyllensvaan.
http://runeberg.org/adelskal/1923/0451.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
Bara på Flashback.
Okej, då är jag med. Alltså ingen känd styckning då det gäller det här paret i Mantorp.