Citat:
Ursprungligen postat av
MeMajk
Om du inte får upp det direkt kan du googla Emelie Stenlund/Eme Lie Nordwall Reindel
Jag hittade varningsgruppens inlägg, men det jag sökte efter var detta:
Citat:
Hej allihopa 🌸
Många av de ensamkommande ungdomar som sittstrejkar på norra Bantorget har blivit uppskrivna i ålder och har i och med detta förlorat plats på sina HVB och istället fått erbjudande om att få bostad på migrationsverkets boende. Ofta har dessa nya boenden varit långt ifrån deras nuvarande bostadsort. (Exempel Haparanda, Gävle eller Småland) Detta betyder att om de valde att flytta till det nya boendet i en annan stad så kunde de i många fall inte fortsätta sin skolgång. Därför har många ungdomar i Stockholmsområdet valt att bo på gatan för att kunna gå kvar i samma skola som tidigare.
Det börjar bli kallt ute och inatt var det bara 3 grader. Jag vill be er alla att titta efter i garderoben hemma. Kanske har ni mössor, vantar, halsdukar, sockor eller jackor som inte används och som ni vill ge till bättre behövande.
Jag skulle vara otroligt tacksam om ni ville hjälpa. Ungdomarna vill gärna gå kvar i skolan och de studerar hellre på gatan än att bo inomhus utan att ha tillgång till sin skolgång.
Ungdomarna är på norra Bantorget i Stockholm och om ni vill lämna kläder så tas detta varmt emot av dem med gula västar som finns där.
Tack 🙏
Texten av Emilie Lie