2017-09-18, 11:29
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är dubbel-A i EG:s efternamn. JG på miljökontoret stavar med enkel-A.
Kan vara samma släkt ändå. Vissa väljer själv att stava annorlunda. T.ex systrarna Gra@f som stavar med dubbel a medan deras far stavar Graf.
Citera
2017-09-18, 11:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är dubbel-A i EG:s efternamn. JG på miljökontoret stavar med enkel-A.

Obs att de kan vara släkt ändå men att den ene lagt ner statusstavningen.

Fanns f.ö. en sådan adelssläkt men tyckte jag läste den var utdöd (som adelssläkt i alla fall).
Citera
2017-09-18, 11:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Så din "radar" var felkalibrera eftersom du tidigt i tråden med tvärsäkerhet sa att det var invandrare, utänning osv?

Motivet kan ju också ha varit att de gamla paret är sossar och "röda" och att man hellre är död än röd så att säga och att livets hårda skola fick nog?

Nu söker man med ljus och lyckta efter naturliga orsaker som inte är kulturella utan mer hjärntumör, dålig uppväxt, missbruk.

Vi kan ju sålla in honom i facket: vit, man, pappa, kristen, nordiskt utseende.
Radarn var definitivt inte felkalibrerad. Tillvägagångssättet gjorde att till och med polisen trodde att det var en babbe.

Nu vet vi med säkerhet inte att det är han, även om det verkar mycket troligt.
Citera
2017-09-18, 11:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Kan vara samma släkt ändå. Vissa väljer själv att stava annorlunda. T.ex systrarna Gra@f som stavar med dubbel a medan deras far stavar Graf.

Precis.

I just ditt exempel kanske det inte är att ta bort statusstavning som är frågan, utan motsatsen. Men skälen kan ju vara lite olika saker i olika fall.
Citera
2017-09-18, 11:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Gyllen-s (båda stavningarna) är ett ovanligt, men inte jätteovanligt, efternamn. Kan vara så att JG är släkt med EG på något vis, men jag har svårt att se hur hans (eventuella) släktskap med en person som är anställd som miljöinspektör i Mjölby kommun skulle ha att göra med mordet i Mantorp.

De Gyllen-s som JG är vän med på Facebook är inte vän med EG. Sakmässigt, angående stavning, har du rätt. Det är till och med så att JG stavar med dubbel-A i folkbokföringen, ser jag nu. Så kanske att de tillhör samma släkt. Inga gemensamma Gyllen-s som vänner dock.
Senast redigerad av Troian 2017-09-18 kl. 11:40.
Citera
2017-09-18, 11:37
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benny1111
Det skrevs ju om att man tog omtag på MP. kan dom ha hittat E*vin i något gammalt fotoalbum?

Omtag? Vet inte vad du menar med det men denna misstänkta har inte förekommit i utredningen alls före nu.
Citera
2017-09-18, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag fick förresten ganska intressant uppgift i pm i samband med detta av en som inte kunde posta själv. Ett litet indicium att det är rätt kille givet misstänkt (men inte konstaterat) brott hos tidigare arbetsgivare.

Den tidigare arbetsgivaren skulle vara Margaretas Park i Mullsjö, medan jag inte glömmer saken. Fick intrycket att den som pimmade mig inte hade ngt emot att det anges. Fick heller inget mer svar från denne.

Skulle vart ett rån/stöld där med endast anställda som hade tillgång till en nyckel dit pengarna förvarades. Ingen greps men EG slutade sen.

Kan ju vara slump eller orelaterat (restaurangfolk!) men ändå.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-09-18 kl. 11:56.
Citera
2017-09-18, 11:43
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Häktningsframställan är inlämnad: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/misstankt-dubbelmordare-begars-haktad-om4817189.aspx
ENNs fans kan andas ut..
Citat:
– Jag har precis lämnat in en häktningsframställan till Linköpings tingsrätt, säger vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh.
Lite mer från artikeln..
Citat:
..
Efter tre månaders utredningsarbete kunde en man gripas som på sannolika skäl misstänkt för dubbelmordet.

Som skäl för att begära mannen häktad anger åklagaren att det finns risk för att han på fri fot undanröjer bevis eller försvårar sakens utredning. Åklagaren anser även att det finns risk för att 24-åringen på fri fot fortsätter sin brottsliga verksamhet. Eva Nemec Nordh har begärt att få tingsrättens tillstånd att ålägga den misstänkte restriktioner – detta för att förhindra att han till exempel tar del av massmedias rapportering om fallet. Att åklagaren begär restriktioner är ett tecken på att hon kommer att begära att häktningsförhandlingen hålls bakom stängda dörrar.
..
Saxat från corren Misstänkt dubbelmördare begärs häktad | 2017-09-18

Vad då fortsätta "sin brottsliga verksamhet"? Han har väl knappt börjat..
Citera
2017-09-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Som jag sagt förut!Tror han vart med i brottet men inte drivande. Det är min åsikt.

Ja, precis! Är det bara en gärningsman, eller kommer vi få se fler gripanden?
Citera
2017-09-18, 12:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Radarn var definitivt inte felkalibrerad. Tillvägagångssättet gjorde att till och med polisen trodde att det var en babbe.

Nu vet vi med säkerhet inte att det är han, även om det verkar mycket troligt.

Polisen har aldrig sagt att GM är av ett visst ursprung.

Du har däremot sagt att gärningsmännen [plural] är utlänningar. Stor skillnad på att säga så, mot att säga att omständigheterna talar i en viss riktning.
Citera
2017-09-18, 12:02
Medlem
Rammsbergs avatar
Är det klarlagt att det verkligen är EG som är anhållen/häktad?
Citera
2017-09-18, 12:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Är det klarlagt att det verkligen är EG som är anhållen/häktad?

Vet inte om det är helt klarlagt, rent tekniskt. Men jag utgår från att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in