2017-09-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Och hur många gånger ska jag förklara för dig att det finns andra alternativ för att rätta till detta!

Verkligen? Vilka då?

Citat:
Alla kvinnor jag frågar. Jag har inga i min omgivning som är tvingade. Har du?

Och vad säger detta tycker du i den stora bilden? Hur många procent av Sveriges alla kvinnor har du egentligen i din "omgivning"?

Citat:
Press är en del av vuxenlivet som man får lära sig ta. Det är inget tvång. Så länge du har laglig rätt att göra som du vill.

Nej om pressen är ojämställd från början så förstår jag inte alls var varför man ska "lära sig ta" den?

Citat:
Ja jag anser att man ska kunna föra över pensionen till exempel. Dela intjänad pension mellan bioföräldrar jämt. Tills barnet fyller 18.
Kan du komma med en enda kvinna som säger att de är förtryckta till detta av samhället? Eller vem pratar du om? Det är bara vilda spekulationer.

Varför ska människor som får barn tvingas dela på en enda pension? medan människor utan barn får en hel? och bara biologiska föräldrar?

Vad är problemet med att fäder får halva föräldraförsäkringen egentligen?
Senast redigerad av Merapi 2017-09-18 kl. 10:57.
Citera
2017-09-18, 11:00
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Men snälla...hur många ggr måste jag tröska detta?

Det är ett stort problem för många kvinnors ekonomi, för vissa tom så allvarligt att de skadar deras oberoende. och därmed valfrihet.
Så när människor gör sina egna livsval är det ett problem för dig ?
Alla kanske inte väljer karriären framför familjen och då måste man respektera detta .
Du har tydligen inte förstått vitsen med ett fritt västerländskt samhälle .

Citat:
Och du glömmer att DU och din familj är inte 10 miljoner svenskars.
Och du vet förstås bättre än dessa 10 miljoner svenskar hur de har det eftersom du vill bestämma hur de ska ta ut sin föräldraförsäkring ?

Citat:
Vad ger dig själv den rätten? Hur vet du att det är för "att kvinnor själva vill"?
Bedömer du även detta efter dig själv eller?
Och vad ger dig rätten att bestämma att det inte är vad kvinnorna själva vill ???

Citat:
Nä just....DU känner ingen press då kan ju ingen annan göra det..
jösses säger jag bara.
Det säger vi andra också när vi läser ditt inlägg.....

Citat:
Jag ser inte delad föräldraleedighet som någon inskräkning. Utan tvärtom rätt logiskt beslut göra även denna försäkring individuell precis som alla andra.
Eller du vill kanske ha rätt föra över dina sjukdagar till en partner?
din pensionsätt? dina semesterdagar? Dina barns barnbidag?
Varför ska just rätten få ersättning för att kunna ta hand om sitt eget barn, vara överförbart?
Du förespråkar att staten ska bestämma vem som ska vara hemma med barnen .
Och vill att staten ska tillsätta högre tjänster i privata företag via genuskvotering .
Och vill att staten ska bestämma lönesättningen på den privata marknaden .

Är du Kim Jong Uns utsände i Sverige ?
Citera
2017-09-18, 11:03
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Verkligen? Vilka då?

Och vad säger detta tycker du i den stora bilden? Hur många procent av Sveriges alla kvinnor har du egentligen i din "omgivning"
Inte många men det ger ju en fingervisning om att det inte är vanligt förekommande. Ingen verkar vilja kännas vid att det gäller dem själva. Du verkar inte heller kunna säga att det är något du stöter på.

Citat:
Nej om pressen är ojämställd från början så förstår jag inte alls var varför man ska "lära sig ta" den?
För du är vuxen och och livet är inte rättvist. Vi har olika förutsättningar och man får helt enkelt leva med det. Det är viktigare med individuell frihet.

Citat:
Varför ska människor som får barn tvingas dela på en enda pension? medan människor utan barn får en hel? och bara biologiska föräldrar?
Öööh.. tjänar man inte in något ska man fan inte ha betalt... Juridiska föräldrar menar jag.

Citat:
Vad är problemet med att fäder får halva föräldraförsäkringen egentligen?
Detta har vi ältat. Problemet är att familjens frihet att göra vad som är bäst för barnet inskränks. Har inget med kön att göra.
Citera
2017-09-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Så när människor gör sina egna livsval är det ett problem för dig ?
Alla kanske inte väljer karriären framför familjen och då måste man respektera detta .
Du har tydligen inte förstått vitsen med ett fritt västerländskt samhälle .

ja det är ett problem när ex. män som grupp väljer att skjuta över största delen av sitt ansvar för sina egna barn på andra.

Citat:
Och du vet förstås bättre än dessa 10 miljoner svenskar hur de har det eftersom du vill bestämma hur de ska ta ut sin föräldraförsäkring ?

Och du vet förstås bättre än svensk statistik och data?

Citat:
Och vad ger dig rätten att bestämma att det inte är vad kvinnorna själva vill ???

Vad ska ge föräldrar/ män rätten att välja bort sina barn?

Citat:
Det säger vi andra också när vi läser ditt inlägg.....

Du förespråkar att staten ska bestämma vem som ska vara hemma med barnen .
Och vill att staten ska tillsätta högre tjänster i privata företag via genuskvotering .
Och vill att staten ska bestämma lönesättningen på den privata marknaden .

Är du Kim Jong Uns utsände i Sverige ?

Nej jag förespråkar att denna försäkring ska vara individuell, det handlar om föräldrars rätt och möjlighet vara med sina egna barn under en kontinuerlig tid som ger dem möjlighet till anknytning.
Det är alldeles för viktigt för barn om inte annat att man ska kunna ge bort det.

Och det är fortsatt företag som ansätter folk inte staten. Om dessa företag väljer att fortsätta diskriminera kvinnor så får de ju skylla sig själva.
Citera
2017-09-18, 11:09
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ja jag anser att man ska kunna föra över pensionen till exempel. Dela intjänad pension mellan bioföräldrar jämt. Tills barnet fyller 18.
eller att göra hemmafrun till ett riktigt jobb där pension ingår och lön
Citera
2017-09-18, 11:15
Medlem
Citat:
Inte många men det ger ju en fingervisning om att det inte är vanligt förekommande. Ingen verkar vilja kännas vid att det gäller dem själva. Du verkar inte heller kunna säga att det är något du stöter på.

jag upprepar: Vilka då?

Citat:
För du är vuxen och och livet är inte rättvist. Vi har olika förutsättningar och man får helt enkelt leva med det. Det är viktigare med individuell frihet.

och vad gör "vuxna" när saker och ting inte är rättvisa? Accepterar eller?

Citat:
Öööh.. tjänar man inte in något ska man fan inte ha betalt... Juridiska föräldrar menar jag.

Detta har vi ältat. Problemet är att familjens frihet att göra vad som är bäst för barnet inskränks. Har inget med kön att göra.

Ta hand om barn är alltså inget arbete....inte ett skit "lönsamt" för något som helst...fint då vet vi.
utan kostar bara i from av förlorad livsinkomst och karriärmöjligheter och denna kostnad ska kvinnor fortsätta ta merparten av ...för de är "vuxna" men det är tydligen inte män. men fint då vet vi.

Bäst för barnet är närkontakt med båda föräldrarna, när båda finns och inte utgör någon fara för barnet. Vill man inte ha denna närkontakt eller lägga tid och omsorg på sitt barn, då har man full frihet att inte skaffa barn.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-18 kl. 11:18.
Citera
2017-09-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ok, så det handlar inte om fakta utan det är ett antagande som du gör helt enkelt.

Vad har ta hand om sitt barn med att göra hurvida du tar ut föräldraledighet att göra? Igen, du gör ett antagande att så är fallet.
Absolut. Men det har inte inte med föräldraledigheten att göra. Du bara tror det.

Så hela ditt önskemål om att lagstadga föräldraledigheten bygger på antaganden. Inte fakta.

Fakta är att:
Kvinnor tar ut mer än män och att kvinnor gör mer hushållsarbete. Men det finns inget som säger varför.

Låt oss säga för skojs skull att det handlar om ett fritt val. Att kvinnor faktiskt VÄLJER att ta störst ansvar för hemmet för de vill det. Ska vi ändå gå in och styra? Är det viktigt att saker är 50/50? Isåfall varför?

Du svarar dessutom fortfarande inte på min fråga:

Upplever du att kvinnor i Sverige idag inte har rätt att välja själv?, är du styrd av din partner?

Precis. Kvinnor väljer själva. Då får de sedan stå för sina val i livet. Bra som dåliga.
Citera
2017-09-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush

Den är det väl mannen i förhållandet som ska stå för? Rik man = Bra pension, fattig man = Dålig pension.
Citera
2017-09-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
De tär också ett alternativ....

någon kan ex. sätta sig och räkna ut hur mycket omsorgen om ett barn i form av föräldraledighet , vab, deltid etc etc. egentligen kostar i form av förlorad inkomst m.m.

Sen kan vi börja betala föräldrar deras arbete med att förse ett framtida Sverige med abetskraft.

Det hade löst lite av problemet med kvinnors lägre inkomster...men! det hade inte löst problemet med fäders sämre möjligheter få enskild vårdnad.
Citera
2017-09-18, 11:32
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Den är det väl mannen i förhållandet som ska stå för? Rik man = Bra pension, fattig man = Dålig pension.
Du blir anställd av staten och vissa krav följer med anställningen på utbildning och fysik du blir vidare utbildad
Citera
2017-09-18, 11:38
Moderator
pewpews avatar
Citat:
jag upprepar: Vilka då?

och vad gör "vuxna" när saker och ting inte är rättvisa? Accepterar eller?
Ja man får acceptera att vi alla är olika. Att man har svårare med vissa saker och enklare med andra.

Så länge inte det finns lagar som hindrar dig på grund av kön och du har möjlighet att göra vad du vill, så ser jag inga problem.

Citat:
Ta hand om barn är alltså inget arbete....inte ett skit "lönsamt" för något som helst...fint då vet vi.
utan kostar bara i from av förlorad livsinkomst och karriärmöjligheter och denna kostnad ska kvinnor fortsätta ta merparten av ...för de är "vuxna" men det är tydligen inte män. men fint då vet vi.
Nä, helt riktigt. Ta hand om barn är inte ett inkomstbringande jobb. Skaffa barn är heller inget tvång utan även det ett val. Så kvinnor kan ju låta bli att skaffa barn om de vill? Eller tvingar männen oss att föröka oss?
Citat:
Bäst för barnet är närkontakt med båda föräldrarna, när båda finns och inte utgör någon fara för barnet. Vill man inte ha denna närkontakt eller lägga tid och omsorg på sitt barn, då har man full frihet att inte skaffa barn.
Precis! Den friheten har man som kvinna med! Eller?

Och ja, bäst för barnet är närkontakt med båda. Att inte ta ut föräldraledighet är inte lika med motsatsen, när ska du förstå det?
Citera
2017-09-18, 11:46
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Precis. Kvinnor väljer själva. Då får de sedan stå för sina val i livet. Bra som dåliga.

Om kvinnor ska antas vara vuxna, självständiga individer på samma villkor som män så är det givetvis så det måste fungera. Tyvärr argumenteras det ofta från feministiskt håll som om kvinnor vore något slags mellanting mellan barn och vuxna. En grupp som faktiskt behöver skyddas från konsekvensen av sina egna beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in