2017-09-17, 18:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen hindrar judarna att utöva sin religion. De får be precis hur mycket de vill.

Nu skrev jag: fritt kunna utöva sin religion tillsammans med andra utan att utsättas för störningar eller hot.

Om de berörda judarna undviker att delta i högtiden den 30 september därför att de upplever nazisttåget som ett hot är religionsfriheten inte mycket värd.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fråga två förstår jag inte - hur ska man kunna gripas och lagföras för överträdelse om man inte får demonstrera? Tankebrott är som sagt ännu inte infört.

Om någon inte följer polisens anvisningar, t.ex. genom att demonstrera på annan plats än den polisen beslutat om, är det inte frågan om något tankebrott utan en högst verklig lagöverträdelse som kan beivras.
Citera
2017-09-17, 18:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu skrev jag: fritt kunna utöva sin religion tillsammans med andra utan att utsättas för störningar eller hot.

Om de berörda judarna undviker att delta i högtiden den 30 september därför att de upplever nazisttåget som ett hot är religionsfriheten inte mycket värd.

Så var går gränsen för subjektiva "upplevelser", anser du? Finns det någon gräns?

I det här fallet "upplever" de "berörda" judarna en "störning eller hot" pga en demonstration ett par kvarter = ca 200 meter bort.

Hur pass stor bör enl. dig radien vara på den zon, som bör finnas kring en synagoga, där församlingen enl. dig bör kunna insistera på demonstrationsförbud (om församlingen så önskar)?
Citera
2017-09-17, 18:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveapådeken
Jag anser att ditt resonemang faller rätt rejält på arslet. En jude sägs kunna vara svensk.. Men vi vet ju alla att en ETNISK SVENSK inte kan definiera sig som jude utan vidare. En svensk kan i teorin konvertera till judendomen men det är inget som direkt uppmuntras. Judarna är ofta väl medvetna om sin etniska tillhörighet. Det du pratar om ser jag mest som nonsens.

Nu skrev jag: Etnicitet beror ytterst på hur du själv och andra människor uppfattar dig, och du kan ha mer än en enticitet om du kan smälta in i olika etniska miljöer.

Observera särskilt detta med hur andra människor uppfattar dig. Olika etniska grupper kan ha mer eller mindre svårt att acceptera folk med annan etnisk bakgrund som en medlem av gruppen. Det kan bero på fördomar eller religiösa regler. Yazidierna tillämpar t.ex. av religiösa skäl en strikt endogami som gör det svårt för andra människor att gifta in sig i gruppen.

När det gäller judar så finns det skillnader mellan hur ortodoxa, konservativa och reformistiska judar ser på konvertiter. Att man inte uppmuntrar folk att konvertera betyder dock inte att det är omöjligt.

För den svenska etniciteten finns det dock inga religiösa problem. Det är länge sedan kravet på att svenska medborgare skulle tillhöra den lutherska statskyrkan avskaffades.

Den svenska etniciteten är därför mer öppen och inkluderande än vissa andra etniciteter.
Citera
2017-09-17, 18:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Den svenska etniciteten är därför mer öppen och inkluderande än vissa andra etniciteter.

Vilket fantastiskt jävla skitprat. Vem är du att berätta för mig att min etnicitet är mer öppen och inkluderande än andras? Vad ger dig den rätten tror du?
Citera
2017-09-17, 18:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Den viktigaste aspekten av religionsfrihet är frihet från religion, alltså att inte bli påtvingad någon annans religion, eller som i det här fallet; att någon försöker stoppa min grundlagsskyddade rätt att demonstrera med religiösa argument (det här är en helig dag, helig plats, etc).

Ateister brukar hävda det. Men om du tittar på relevant lagstiftning och internationella konventioner, så är det fortfarande rätten att fritt utöva sin religion som står i centrum.

Den frihet från religion som garanteras i t.ex. den svenska regeringsformen är en frihet från att behöva delta i religiös verksamhet, inte någon frihet att strunta i andra människors rätt att utöva sin religion utan hot och störningar.
Citera
2017-09-17, 18:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vem är du att berätta för mig att min etnicitet är mer öppen och inkluderande än andras? Vad ger dig den rätten tror du?

Det faktum att jag själv är etnisk svensk.

Att vi svenskar inte har samma regler mot exogami som t.ex. yazidierna är för övrigt ett obestridligt faktum.
Citera
2017-09-17, 18:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vilket fantastiskt jävla skitprat. Vem är du att berätta för mig att min etnicitet är mer öppen och inkluderande än andras? Vad ger dig den rätten tror du?

Möjligen åsyftar Regulus med "vissa andra etniciteter" *enbart* etnoreligiösa grupper t.ex. druser, judar, yazidier m.fl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnoreligious_group
Citera
2017-09-17, 18:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det faktum att jag själv är etnisk svensk.
Att vi svenskar inte har samma regler mot exogami som t.ex. yazidierna är för övrigt ett obestridligt faktum.

Jo. Det må vara fallet. Men jag definierar inte etnicitet på samma postmarxistiska sätt som dig heller, så det råder knappast samsyn även om judegrupper har "andra regler". Alla vet hur en svensk ser ut, det är bara postmodernistiskt tramsande som leder till ifrågasättandet av etnicitet och dess definition.
Citera
2017-09-17, 19:02
Medlem
Citat:
Nu skrev jag: Etnicitet beror ytterst på hur du själv och andra människor uppfattar dig, och du kan ha mer än en enticitet om du kan smälta in i olika etniska miljöer.

För den svenska etniciteten finns det dock inga religiösa problem. Det är länge sedan kravet på att svenska medborgare skulle tillhöra den lutherska statskyrkan avskaffades.

Jag tycker mig komma ihåg att vår drottning Silva, som var katolik, tvingades konvertera till Lutherska vid sitt giftermål med kungen.
Har jag fel? Är det borttaget även vid hovet? Du verkar så initierad i mycket, så därför frågar jag.
Citera
2017-09-17, 19:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag tycker mig komma ihåg att vår drottning Silva, som var katolik, tvingades konvertera till Lutherska vid sitt giftermål med kungen. Har jag fel? Är det borttaget även vid hovet? Du verkar så initierad i mycket, så därför frågar jag.

Enligt successionsordningen ska medlemmar av kungahuset tillhöra svenska kyrkan, så om kungen vill bli katolik måste han abdikera. Drottning Kristina gjorde det.
Citera
2017-09-17, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo. Det må vara fallet. Men jag definierar inte etnicitet på samma postmarxistiska sätt som dig heller, så det råder knappast samsyn även om judegrupper har "andra regler". Alla vet hur en svensk ser ut, det är bara postmodernistiskt tramsande som leder till ifrågasättandet av etnicitet och dess definition.

Jag är varken postmodernist eller marxist utan socialliberal.

Vad gället etnicitet så är ju det ett omstritt begrepp, men jag tycker att Herodotus definition som han gav för 2500 år sedan fortfarande står sig. Herodotus ansåg att etniciteten har fyra faktorer:

1. Ursprung
2. Språk
3. Religion
4. Sedvänjor

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group#Definitions_and_conceptual_history

En individ kan tillhöra en etnisk grupp om han eller hon delar flera - men inte nödvändigtvis alla - av dessa faktorer med gruppen. Du behöver t.ex. inte ha svenska föräldrar eller tillhöra svenska kyrkan för att räknas som etnisk svensk. Det räcker om du talar svenska och beter dig som en svensk bland andra svenskar, alltså har svenska sedvänjor.

Generellt kan man säga att idag är språk och sedvänjor viktigare och ursprung och religion mindre viktigare för etniciteten än på Herodotus tid.
Citera
2017-09-17, 19:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
1. Ursprung

Ursprung. Föräldrar. Genetik. Svensk är du om du är född av svenska föräldrar. Alltså finns ingen öppenhet. Född svensk är svensk. Allt annat är postmodernistiskt dravel. Det spelar ingen roll vad du säger. Du är inte jude, och du är inte postmarxist. Men du argumenterar som en postmarxistisk jude.

If it smells like one...
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-09-17 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in