Citat:
Ursprungligen postat av
Sveapådeken
Jag anser att ditt resonemang faller rätt rejält på arslet. En jude sägs kunna vara svensk.. Men vi vet ju alla att en ETNISK SVENSK inte kan definiera sig som jude utan vidare. En svensk kan i teorin konvertera till judendomen men det är inget som direkt uppmuntras. Judarna är ofta väl medvetna om sin etniska tillhörighet. Det du pratar om ser jag mest som nonsens.
Nu skrev jag:
Etnicitet beror ytterst på hur du själv och andra människor uppfattar dig, och du kan ha mer än en enticitet om du kan smälta in i olika etniska miljöer.
Observera särskilt detta med
hur andra människor uppfattar dig. Olika etniska grupper kan ha mer eller mindre svårt att acceptera folk med annan etnisk bakgrund som en medlem av gruppen. Det kan bero på fördomar eller religiösa regler. Yazidierna tillämpar t.ex. av religiösa skäl en strikt endogami som gör det svårt för andra människor att gifta in sig i gruppen.
När det gäller judar så finns det skillnader mellan hur ortodoxa, konservativa och reformistiska judar ser på konvertiter. Att man inte uppmuntrar folk att konvertera betyder dock inte att det är omöjligt.
För den svenska etniciteten finns det dock inga religiösa problem. Det är länge sedan kravet på att svenska medborgare skulle tillhöra den lutherska statskyrkan avskaffades.
Den svenska etniciteten är därför mer öppen och inkluderande än vissa andra etniciteter.