2017-09-17, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om han nu var ensam, hur tvingade han dom att åka iväg till Borensberg och ta ut pengar?
Det är orimligt.

Dom måste fortfarande var i livet fast tejpade och utan mobil medans han for till uttagsautomaten. Om han redan mördat dom så står han där med några ynka tusen från ett lönekonto. Han behöver mer pengar.

Han måste ju ha en medhjälpare som pressar makarna samtidigt som han står i Borensberg.

Tror på det också. Kan förklara att fingrar blivit kapade, ögon utpetade och ett huvud avhugget. Sen svämma över huset för att försöka dölja spår.
Citera
2017-09-17, 02:07
Medlem
[quote=moshes|61804792]
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Polisen har själv uttalat sig i media att det var något utöver....det vanliga.

Inte bara det, tydligen har något liknande aldrig hänt i detta land förut. Ett i Sverige hittills oöverträffat våld.
Citera
2017-09-17, 02:09
Medlem
[quote=LadyCinderbottom|61804673]
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Det lilla som framkommit till allmänheten är att det var extremt brutalt och att offren var tejpade. En utredare/polis/åklagare (minns inte vilket) sa att det var det grymmaste de sett och att det inte funnits något liknande i svensk historia, däremot att de sett/hört om liknande fall i öststaterna/Baltikum.
JA och när poliser uttalar sig på detta sätt - de som är luttrade- och ser mycket hemskt- så förstår jag att det här mordet var extra hemskt.
Citera
2017-09-17, 02:37
Medlem
Sorcars avatar
Nu tycks det åter igen blivit strul med citatfunktionen, med felaktiga hänvisningar etc.

Men, vad jag menade tidigare var att alla ingående detaljer om utstuckna ögon, fingeravklippningar etc, etc. anser åtminstone jag som varande obekräftade rykten av typen: "Grannen sade..." och "Det sägs på byn..." osv.

Polisen har bara uttryckt i allmänna ordalag, om ovanligheten och grymheten vad det gäller vad brottsoffren råkat ut för.

Återigen, inga detaljer, inget bekräftat!

Vi får, tids nog, läskigheterna till livs när och om FUP:en släpper på förlåten.
Senast redigerad av Sorcar 2017-09-17 kl. 02:57.
Citera
2017-09-17, 03:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
JA och när poliser uttalar sig på detta sätt - de som är luttrade- och ser mycket hemskt- så förstår jag att det här mordet var extra hemskt.

Bla så har chefsåklagare Pär Andersson uttalat sig och sagt att man har aldrig i svensk kriminalhistoria stött på nåt liknande:

Citat:
Något rånmord som liknar dubbelmordet utanför Mantorp är svårt att hitta i svensk kriminalhistoria. Brottet är i det närmaste unikt, både avseende tillvägagångssätt (modus) och brutalitet.

Men flera liknande brott har, enligt de förfrågningar svensk polis sänt ut till EU, förövats i forna öststater, som Rumänien och Bulgarien.

– Vi har gjort en förfrågan till hela EU. Och fått fram att det här moduset förekommer särskilt mycket i vissa länder. Det har nämnts bland annat Bulgarien och Rumänien.

http://norrkopingnews.se/undersoker-mordkoppling-till-oststaterna/
Senast redigerad av fernebo 2017-09-17 kl. 03:22.
Citera
2017-09-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-om-dubbel-mordet-avrattning/

Hur ska dom ha det? Togs det ut flera gånger eller bara en gång efter dom dödats?

Samtliga banker, har väl en uttagsgräns på 15000kr / vecka?

Större summa pengar?
Citera
2017-09-17, 08:52
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokainet
Samtliga banker, har väl en uttagsgräns på 15000kr / vecka?

Större summa pengar?

Nu tror jag visserligen inte att BO drev företag, men ifall det rent hypotetiskt förehöll sig så så gäller inte denna uttagsgräns. Jag har själv ett företagskort med 60 000kr/ vecka som gräns och tror att dessa gränser varierar mellan banker och kort.

Som privatperson tror jag dock att det är den uttagsgräns som du nämner som gäller.

Dock är det ju fråga om två BO, alltså hypotetiskt sett kan det vara två olika kort som GM kommit över
Citera
2017-09-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Det finns inte ens socialjour i Mullsjö, eller fanns inte när jag bodde där i alla fall.
Klart det finns tid att ringa dit nån släkting även om manman ska höras, du har sett för mycket film. Ett akut omhändertagande ska handläggas inom 24 timmar, då ska barnet fara illa. "Vanliga" orosanmälningaf tar flera veckor, många gånger längre tid än så. De omhändertar inte barn för att vara barnvakt när mamman är på förhör.

Mamma har dessutom inte lämnat bostaden med polisen enligt de jag känner i Mullsjö. Hon var helt chockad och visste inget sägs det.

Det var dåligt med socialjour i kommunen dit jag flyttat också. Var van vid socialjour i Stockholm som jag flyttat ifrån. Fick snart reda på att det är socialnämndens ordförande man har att ringa vid akuta situationer på icke-kontorstid.
Citera
2017-09-17, 09:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det hade varit inbrott där. Då är en variant att MGM:s DNA finns på tejpen, men att den sedan stulits av den riktiga gärningspersonen.

EG:s DNA kan teoretiskt finnas på den tejp som offren var tejpade med, lite svårt att förklara med en stöld, särskilt om detta DNA finns inlindat och inte enbart på de delar av tejpen som har utgjort yttervarvet på rullen. Ett fingeravtryck vore ännu svårare att förklara.
Citera
2017-09-17, 09:30
Medlem
Att Edvin är inblandad är högst troligt. Men vad är kopplingen till Tor med fru? Bodde ju ändå en bra bit ifrån Mullsjö.

Nån skrev tidigare om någon yngre broder till Tor som möjligen kan ha jobbat med Edvin. Är detta kanske kopplingen?

Gräv mer.
Citera
2017-09-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tror att filmen är ny från igår eller idag.
Inte att det är någon som grips men tror att det är sambon som hjälps in i polisbilen för att förhöras.
Men kolla gärna om du hittar filmen från tidigare rapporteringar, jag har iaf inte sett den innan.

Nej den är inte från gripandet i fredags.
Citera
2017-09-17, 10:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om han nu var ensam, hur tvingade han dom att åka iväg till Borensberg och ta ut pengar?
Det är orimligt.

Dom måste fortfarande var i livet fast tejpade och utan mobil medans han for till uttagsautomaten. Om han redan mördat dom så står han där med några ynka tusen från ett lönekonto. Han behöver mer pengar.

Han måste ju ha en medhjälpare som pressar makarna samtidigt som han står i Borensberg.

Nja, rent teoretiskt behöver man inte åka till en uttagsautomat för att testa om koden fungerar. Det räcker att sätta in kortet i en bankdosa (som används till internetbank osv), för den kräver också kortkoden för att man ska kunna använda den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in