2017-09-16, 22:57
Medlem
Torneros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Var inte maken Lekander vaktmästare på en folkhögskola? Kan de känna varann därigenom?

Slutade som kock i slutet på maj? Paret mördas ca 10 dagar senare...... hm?!!
Citera
2017-09-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Läs om, läs rätt.
ok- slarvigt av mig.
ursäkta- fel av mig.
ja det verkar vara Parkinson.
Mer än Hemskt för dottern som såg sina föräldrar i detta skick.
Citera
2017-09-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Stort polispådrag i Borghamn nu, platsen som normalt är bortglömd av polisen.

Polispådrag, har du vidare info?
Citera
2017-09-16, 22:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja barn kan bli akut hämtade av soc och de kan bli lämnade hos släktingar direkt så bara för att soc hämtade dem behöver det inte betyda att de inte är hos närstående.
Kolla på både Aftonbladet och Expressen ser ut att vara två olika personer som blir hämtade, en kraftig man med ljus tröja på den ena filmen och en mindre person med vinröd tröja stoppas in i polisbilen i den andra tidningens film.

Länka gärna in Aftonbladets film på gripandet.
Citera
2017-09-16, 23:01
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men det låter konstigt- att han led av MS el Parkinson- han körde ju motor-cykel.
Hade de sålt motorcyklarna?
Jo, jag tyckte också det verkade konstigt så kollade upp medicinska krav för körkort..
Citat:
Neurologiska sjukdomar.
För den som har Parkinsons sjukdom
anges att »så kallade on-off-symtom särskilt ska beaktas«. Dessa
symtom anger i allmänhet att sjukdomen gått in i en så svårbe-
handlad fas att körkortsinnehavet kan ifrågasättas. Behandling
med dopamin agonister kan ge plötslig insomning och är därmed
en fara i trafiken, och om behandlingen i ett enskilt fall bedöms
innebära en trafiksäkerhetsrisk kan körkortet återkallas.
Saxat från Nya medicinska krav för körkort från den 1 maj 2008

Alltså en bedömningsfråga.
Senast redigerad av linkebodabo 2017-09-16 kl. 23:05.
Citera
2017-09-16, 23:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det finns tillräckliga bevis på att han ska vara fortsatt misstänkt på sannolika skäl för morden, misstankarna har inte försvagats säger vice chefsåklagaren vid Linköpings åklagarkammare till Sveriges Radio.

Under söndagen kommer fortsatt förhör att göras med mannen. Det är också ett stort arbete med de föremål som har beslagtagits. Bland annat ska det jämföras med spår och fynd som har gjorts på brottsplatsen.

Enligt Eva Nemec Nordh går det mot en häktning men hon kommer troligtvis inte begära honom häktad förrän måndag morgon om det blir aktuellt.

– Efter morgondagens arbete ska jag ta ställning till det som har kommit fram under helgen, säger Eva Nemec Nordh.

Citat:
Enligt mannens advokat Henrik Lindblom har den anhållna mannen förhörts under ett par timmar idag och han fortsätter att neka till brott.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6779566

Hoppas verkligen man löser det här groteska dubbelmordet.
Citera
2017-09-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paros
Polispådrag, har du vidare info?
Fyra - fem bilar som letar någon, det är allt jag vet, men platsen är ju nära Mantorp, Vikingstad etc
Citera
2017-09-16, 23:14
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja barn kan bli akut hämtade av soc och de kan bli lämnade hos släktingar direkt så bara för att soc hämtade dem behöver det inte betyda att de inte är hos närstående.
Kolla på både Aftonbladet och Expressen ser ut att vara två olika personer som blir hämtade, en kraftig man med ljus tröja på den ena filmen och en mindre person med vinröd tröja stoppas in i polisbilen i den andra tidningens film.
Bra noterat! Den vinröda ser helt klart ut som en kraftig kvinna. Troligen Svanens sambo.
Citera
2017-09-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Slutade som kock i slutet på maj? Paret mördas ca 10 dagar senare...... hm?!!
Desperat. Behöver pengar. Visste om att Tor hade pengar.
Citera
2017-09-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I vissa fall har polisen med sig socialtjänsten och det jouren, så att det genomförs dygnet runt 365 dagar om året om det kniper dvs. Det är kommunens socialnämnd som sitter på den makten dock ska man vara skyndsam att ta det vidare till domstol.
Ponera att dom ska göra en husrannsakan tex, och mamman ska höras också så finns det en möjlighet till att så skett. Dom kanske inte får tid att ringa någon mormor morfar osv utan det ärt förberett och klart. Jag säger inte att det är så i just detta fallet, men att inbilla sig att det tar veckor för att omhänderta barn är inte riktigt sant. Dom kan placeras i jourhem under tiden inte ovanligt.
Det kallas ett omedelbart omhändertagande enligt LVU.

Det finns inte ens socialjour i Mullsjö, eller fanns inte när jag bodde där i alla fall.
Klart det finns tid att ringa dit nån släkting även om manman ska höras, du har sett för mycket film. Ett akut omhändertagande ska handläggas inom 24 timmar, då ska barnet fara illa. "Vanliga" orosanmälningaf tar flera veckor, många gånger längre tid än så. De omhändertar inte barn för att vara barnvakt när mamman är på förhör.

Mamma har dessutom inte lämnat bostaden med polisen enligt de jag känner i Mullsjö. Hon var helt chockad och visste inget sägs det.
Citera
Medlem
Tre polisbilar, en civilbil och hundpatrull i Borghamn. Finns många konstiga typer runt omkring Borghamn.
T*b**s Str*hl*n med fru bor 3 km från Borghamn, polisen gjorde razzia i deras hus i somras. Stöldgods och cannabisodling hittades bland annat..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Jo, jag tyckte också det verkade konstigt så kollade upp medicinska krav för körkort..

Saxat från Nya medicinska krav för körkort från den 1 maj 2008

Alltså en bedömningsfråga.
Kanske gärningsmannen var ute för att köpa motorcykel,
men raggarbil och motorcykel intresse brukar kanske inte följas åt?
Såg klippet från Aftonbladet, och det verkar vara en kvinna som tas med i polisbilen.
Hon i vinröda tröjan. Det är hans sambo-förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in