2017-09-16, 23:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Något helt annat: Vattenkranarna är fortfarande ett stort mysterium. Hoppas det kommer fram i fup:en så småningom.

Vattenkranarna?
Citera
2017-09-16, 23:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Det finns inte ens socialjour i Mullsjö, eller fanns inte när jag bodde där i alla fall.
Klart det finns tid att ringa dit nån släkting även om manman ska höras, du har sett för mycket film. Ett akut omhändertagande ska handläggas inom 24 timmar, då ska barnet fara illa. "Vanliga" orosanmälningaf tar flera veckor, många gånger längre tid än så. De omhändertar inte barn för att vara barnvakt när mamman är på förhör.

Mamma har dessutom inte lämnat bostaden med polisen enligt de jag känner i Mullsjö. Hon var helt chockad och visste inget sägs det.

Du försöker väl inte lära mig något va? I så fall lär du få återkomma med relevant information som stämmer och inte sitta och ljuga i tråden.

Citat:
Omedelbart omhändertagande
6 § Socialnämnden får besluta att den som är under 20 år omedelbart skall omhändertas, om
1. det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag, och
2. rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till risken för den unges hälsa eller utveckling eller till att den fortsatta utredningen allvarligt kan försvåras eller vidare åtgärder hindras.
Om socialnämndens beslut om omhändertagande inte kan avvaktas, får nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden har förordnat besluta om omhändertagande. Beslutet skall anmälas vid nämndens nästa sammanträde.
När socialnämnden har ansökt om vård med stöd av lagen, får även rätten besluta att den unge omedelbart skall omhändertas.
7 § Har socialnämnden beslutat om omedelbart omhändertagande, skall beslutet underställas förvaltningsrätten inom en vecka från den dag då beslutet fattades. Därvid skall beslutet jämte handlingarna i ärendet tillställas rätten.
Förvaltningsrätten skall pröva beslutet så snart det kan ske. Om det inte finns synnerliga hinder, skall prövningen ske inom en vecka från den dag då beslutet och handlingarna kom in till rätten.
Om beslutet inte har underställts förvaltningsrätten inom föreskriven tid, upphör omhändertagandet.
Har socialnämnden beslutat om omedelbart omhändertagande efter det att nämnden har ansökt om vård med stöd av lagen, skall beslutet underställas den rätt som prövar frågan om vård. Därvid gäller bestämmelserna i första-tredje styckena. Lag (2009:804).
8 § Om förvaltningsrätten fastställer ett beslut om omedelbart omhändertagande, skall socialnämnden inom fyra veckor från den dag då omhändertagandet verkställdes ansöka hos förvaltningsrätten om att den unge skall beredas vård med stöd av denna lag. Förvaltningsrätten får medge förlängning av denna tid, om ytterligare utredning eller någon annan särskild omständighet gör det nödvändigt. Lag (2009:804).

Dessutom finns detta i Mullsjö- se socialjour.
http://www.mullsjo.se/Start-Mullsjo-Kommun/Omsorg-och-hjalp/Akut-hjalp1/

Och upplysningsvis är det inte ovanligt om det handlar om brott.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-16 kl. 23:27.
Citera
2017-09-16, 23:25
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vattenkranarna?
Det finns uppgift tidigare i tråden att när dom mördade hittades, var samtliga vattenkranar i huset öppnade för fullt. Hittade just nu inte var i tråden det står.
Citera
2017-09-16, 23:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Nytt PM från en användare som inte vill outa sig.

Citat:
Strax innan att han försvann för ett par år sedan så hade något hittats i hans hjärna och det kunde vara en tumör. han hade personlighetsförändrats / gått in i psykos.

detta ska enligt ganska säkra källor varit anledningen till hans försvinnande. hans bild om verkligheten var/är inte som den var förr.
Citera
2017-09-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Kanske gärningsmannen var ute för att köpa motorcykel,
men raggarbil och motorcykel intresse brukar kanske inte följas åt?
Såg klippet från Aftonbladet, och det verkar vara en kvinna som tas med i polisbilen.
Hon i vinröda tröjan. Det är hans sambo-förmodligen.

Menar ni Aftonbladet TV när polisen stoppar in en person med vinröd jacka och vita skor i bilen och det är massa träd i bakgrunden så är det troligtvis inte ens från gripandet i fredags.
Citera
2017-09-16, 23:31
Medlem
Citat:
Det finns inte ens socialjour i Mullsjö, eller fanns inte när jag bodde där i alla fall.
Klart det finns tid att ringa dit nån släkting även om manman ska höras, du har sett för mycket film. Ett akut omhändertagande ska handläggas inom 24 timmar, då ska barnet fara illa. "Vanliga" orosanmälningaf tar flera veckor, många gånger längre tid än så. De omhändertar inte barn för att vara barnvakt när mamman är på förhör.

Mamma har dessutom inte lämnat bostaden med polisen enligt de jag känner i Mullsjö. Hon var helt chockad och visste inget sägs det.
Nej det är två olika saker- du talar om omhändertagande när barn far illa. Där utredning görs.
Men sociala jouren finns i varje kommun, och rycker ut akut, tex om en förälder plötsligt dör, fängslas osv.
Polimännen vet alltid vem de ska kontakta, en person vid varje socialbyrå har jour dygnet runt och vid akuta situationer-
när det behövs så finns socialjouren med, som
stödperson och ser till att barnet/minderårige får den omvårdnad de just då,behöver.
Senast redigerad av moshes 2017-09-16 kl. 23:52.
Citera
2017-09-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du försöker väl inte lära mig något va? I så fall lär du få återkomma med relevant information som stämmer och inte sitta och ljuga i tråden.

Dessutom finns detta i Mullsjö- se socialjour.
http://www.mullsjo.se/Start-Mullsjo-Kommun/Omsorg-och-hjalp/Akut-hjalp1/

Och upplysningsvis är det inte ovanligt om det handlar om brott.

Min släkting har jobbat med soc där ocv det finns ingen jour. Ordförande kan ta beslut men igen, det är om barnet far illa vilket de inte gjort.
Tills du kommer med bevis på att barnen är omhändertagma så anser jag att det är falskt.
Citera
2017-09-16, 23:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vattenkranarna?

Står om det i första sammanfattningen.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Senast redigerad av okok1 2017-09-16 kl. 23:39.
Citera
2017-09-16, 23:34
Medlem
Citat:
Menar ni Aftonbladet TV när polisen stoppar in en person med vinröd jacka och vita skor i bilen och det är massa träd i bakgrunden så är det troligtvis inte ens från gripandet i fredags.
Varför visas just det klippet i rapporteringen då ?
Reportern pratar om dubbelmordet och så visas detta klipp- om det inte hör till-varför är klippet inlagt just där?
Citera
2017-09-16, 23:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Min släkting har jobbat med soc där ocv det finns ingen jour. Ordförande kan ta beslut men igen, det är om barnet far illa vilket de inte gjort.
Tills du kommer med bevis på att barnen är omhändertagma så anser jag att det är falskt.

Tror du behöver öva upp din förmåga att läsa och jag har aldrig påstått att dom är omhändertagna utan enbart sagt att det inte behöver ta veckor som du påstod. Lite skillnad i sak och oavsett om du har haft gud själv i socialtjänstens regi så ser alla som läser länken att det står socialjour. Det är ofta ett samarbete mellan polis och socialjour, och en jour arbetar med annat än just LVU också. Så nu har du lärt dig något nytt i dag. Vi får se om mamman har barnen eller om dom är omhändertagna antingen för en längre eller kortare period. Det vet ingen här nämligen, så vi avvaktar. Däremot gillar jag inte felaktig information.
Citera
2017-09-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nytt PM från en användare som inte vill outa sig.

Hur kommer det sig att du får alla PM och ingen annan?

Skämt åsido. Bra info och bra att du delar med dig.
Citera
2017-09-16, 23:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Hur kommer det sig att du får alla PM och ingen annan?

Skämt åsido. Bra info och bra att du delar med dig.

PM har landat hos mig med. Verkar som att det kommer delvis från samma håll, delvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in