2017-09-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Då får ju barnets mormor/morfar eller liknande ta dom. Inte att soc går in och omhändertar dom, låter konstigt. Är det praxis?

Det är inte konstigt. Det är så det funkar. Barnen placeras inte per automatik hos mor- eller farföräldrar. Däremot lämnas en orosanmälan in till soc från polisen med automatik vid grövre brott där minderåriga barn finns med i bilden. Mor/farföräldrar kan ansöka om att bli jourföräldrar till barnen och om det inte finns några hinder så väljer man främst att placera dem där.
Citera
2017-09-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
det känns inte alls osannolikt på ngt sätt att mamman just nu INTE är kapabel till att ta hand om sina barn. Hade min partner gjort ngt liknade hade jag förmodligen legat nerdrogad på psyk just nu.

polis på plats kan ju redan vid gripandet kontaktat soc.

Mamman kanske inte ensam hantera situationen men det finns gott om familj/släkt/vänner. Det yngsta barnet är ett par månader bara. Soc tar inte så små barn utan rejäla anledningar.
Citera
2017-09-16, 22:13
Medlem
Bestialiskt mord--skändade kroppar---då bör ju rimligtvis motivet vara en hämnd...tyder på hat. Nåt rånmord tror jag inte det är fråga om. Sen, kan det ju finnas annan MGM...som köpt på sig både det ena och det andra dagarna kring mordet...
Citera
2017-09-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paros
Helt inne på samma linje och funderingar kring flera GM
Det kryper nog snart fram att han inte har agerat ensam. En fråga till de som känner till honom, är han smart nog för att kunna genomföra en sådan handling ensam ?
Citera
2017-09-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Det är inte konstigt. Det är så det funkar. Barnen placeras inte per automatik hos mor- eller farföräldrar. Däremot lämnas en orosanmälan in till soc från polisen med automatik vid grövre brott där minderåriga barn finns med i bilden. Mor/farföräldrar kan ansöka om att bli jourföräldrar till barnen och om det inte finns några hinder så väljer man främst att placera dem där.

Alltså nej, en sådan akut anmälan tar ändå minst 1 dag att handlägga och är om barnet far illa. Det finns säkert ingen soc öppen i lilla Mullsjö på helgen.
Den anmälan polisen lämnar in tar ändå några veckor.

Att soc skulle gått in samma em som pappan grips är totalt osannolikt. Då skulle alltså polisen informerat soc i förväg? Nej lägg ner.
Citera
2017-09-16, 22:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Alltså nej, en sådan akut anmälan tar ändå minst 1 dag att handlägga och är om barnet far illa. Det finns säkert ingen soc öppen i lilla Mullsjö på helgen.
Den anmälan polisen lämnar in tar ändå några veckor.

Att soc skulle gått in samma em som pappan grips är totalt osannolikt. Då skulle alltså polisen informerat soc i förväg? Nej lägg ner.

I vissa fall har polisen med sig socialtjänsten och det jouren, så att det genomförs dygnet runt 365 dagar om året om det kniper dvs. Det är kommunens socialnämnd som sitter på den makten dock ska man vara skyndsam att ta det vidare till domstol.
Ponera att dom ska göra en husrannsakan tex, och mamman ska höras också så finns det en möjlighet till att så skett. Dom kanske inte får tid att ringa någon mormor morfar osv utan det ärt förberett och klart. Jag säger inte att det är så i just detta fallet, men att inbilla sig att det tar veckor för att omhänderta barn är inte riktigt sant. Dom kan placeras i jourhem under tiden inte ovanligt.
Det kallas ett omedelbart omhändertagande enligt LVU.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-16 kl. 22:26.
Citera
2017-09-16, 22:27
Medlem
Stort polispådrag i Borghamn nu, platsen som normalt är bortglömd av polisen.
Citera
2017-09-16, 22:28
Medlem
linkebodabos avatar
Enligt uppgifter som kommit fram här i tråden..
  • Tor L led av parkinson.
  • Rykten om drogproblem bland barnen har såväl framkommits som dementerats
  • De polisen har plockat in till förhör har alla haft en viss drogproblematik
  • Den mintgröna/turkosa amerikanaren tycks ha kommit på hemligt besök
Lite vidare spekulationer utifrån det..
Senast redigerad av linkebodabo 2017-09-16 kl. 22:33.
Citera
2017-09-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det kryper nog snart fram att han inte har agerat ensam. En fråga till de som känner till honom, är han smart nog för att kunna genomföra en sådan handling ensam ?

Mm, precis... Är han ensam GM, är det troligt? Kanske får se fler gripanden framöver. ...och varför just Boremsberg? Var det bara pengar de tog ut där, köptes det något där också? Frågan är om inte det här handlar om narkotika...
Citera
2017-09-16, 22:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Enligt uppgifter som kommit fram här i tråden..
  • Tor L led av parkinson.
  • Rykten om drogproblem bland barnen har såväl framkommits som dementerats
  • De polisen har plockat in till förhör har alla haft en viss drogproblematik
  • Den mintgröna/turkosa amerikanaren tycks ha kommit på hemligt besök
Lite vidare spekulationer utifrån det..

Parkinson = källa tack!
Cannabisbruk är spekulationer som inte är särskilt trovärdiga och den nuvarande misstänkte ser inte ut som en knarklangare direkt.
Det är rutin att polisen hämtar in personer i drogkretsar eftersom det är statistiskt vanligt vid typen av brott.
Citera
2017-09-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I vissa fall har polisen med sig socialtjänsten och det jouren, så att det genomförs dygnet runt 365 dagar om året om det kniper dvs. Det är kommunens socialnämnd som sitter på den makten dock ska man vara skyndsam att ta det vidare till domstol.
Ponera att dom ska göra en husrannsakan tex, och mamman ska höras också så finns det en möjlighet till att så skett. Dom kanske inte får tid att ringa någon mormor morfar osv utan det ärt förberett och klart. Jag säger inte att det är så i just detta fallet, men att inbilla sig att det tar veckor för att omhänderta barn är inte riktigt sant. Dom kan placeras i jourhem under tiden inte ovanligt.
Det kallas ett omedelbart omhändertagande enligt LVU.
ja- sociala jouren kopplas in av polisen - social jour arbetar helger vid jour ärenden.
Så visst. NU tänkte jag att mamman till barnen förhörs rutinmässigt nån timme eller så.
Citera
2017-09-16, 22:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja- sociala jouren kopplas in av polisen - social jour arbetar helger vid jour ärenden.
Så visst. NU tänkte jag att mamman till barnen förhörs rutinmässigt nån timme eller så.

Jag kan inte svara på om dom är omhändertagna eller inte för det vet inte jag. Jag svarade bara på ett påstående om att det skulle ta veckor omhänderta barn vilket är felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in