2017-09-15, 21:52
Medlem
Eftersom allt fler platser blir allt mer otrygga tänkte jag dra igång en tråd gällande ''framtidsområden'' i vårt avlånga land, alltså områden ni anser gå en mycket bättre framtid tillmötes i relation till många andra områden i stort.

Det finns vissa som pekar på att en ruralisering kommer ske, en ny grön våg av människor som flyttar ut på landet för att undkomma den otrygghet som präglar många delar av våra städer, men det finns andra som säger att etablerade medelklass till överklassområden i och runt större befolkningscentra är framtidsområdena.

Diskussionen är rätt kluven och det finns ännu ingen konsensus gällande detta fenomen och jag har inte sett särskilt många trådar om det här, varken på flashback eller andra svenska forum så därför startar jag en diskussion nu, vilka områden ser ni som framtidsområden? peka gärna ut specifika orter, kommuner, områden eller andra platser

mvh
Citera
2017-09-15, 22:13
Medlem
Lincoln-s avatar
Gated communitys kommer nog bli stort kan jag kan tänka mig.
Citera
2017-09-15, 22:13
Medlem
BewilderedHulders avatar
Såsseal kompetäns.
Citera
2017-09-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln-

Det tror jag med på, att vi kommer gå mot den riktningen säger nästan sig själv, men tror du att en ny grön våg kommer ske, att allt fler nya ''samhällen'' växer fram en bit utanför städerna, ställen som är mer skyddade än vanliga bostäder är idag?
Citera
2017-09-15, 22:29
Medlem
Nicke08s avatar
Fjällen. Myrmarker långt upp i Lappland. Gläntor i de djupa skogarna i Norrland.
Thats it.
Citera
2017-09-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Såsseal kompetäns.

va?
Citera
2017-09-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Fjällen. Myrmarker långt upp i Lappland. Gläntor i de djupa skogarna i Norrland.
Thats it.

Det finns för närvarande princip inga jobb däruppe så hur skulle dessa jobb skapas? Vem/vilka personer tar första steget och blir entreprenörer där uppe för att locka till sig hundratals om inte på sikt tusentals andra människor som bosätter sig där?
Citera
2017-09-15, 22:45
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
va?

Du måste ha såssal kompetäns, för helvete! Det lärs inte ut i någon skola och om du inte får det hemifrån så är du rökt.
Citera
2017-09-15, 22:59
Medlem
Utanför en stad ca 10-15 km eget vatten o stora vattendrag mellan dig o storstan, för babbas kan knappt simma, städerna kommer att dö i framtiden när resurserna tryter o vattnet blir förorenat.Städerna kommer inte heller ha nån värme i framtiden när oljan tar slut för alla eldar ju med sopor eller flis o transporterna stannar o sen maten , Under ww2 så bodde mina far o morföräldrar på landet o utnyttjade inte sina ransonering-kort för det behövdes inte däremot hade dom hur mycket kött o säd som helst, obs de ägde inga djur ,utan var väldigt duktiga att slakta.
Citera
2017-09-15, 23:22
Medlem
frdks avatar
Har bevakat ämnet ett tag, varje stad har på sitt sätt sitt "framtidsområde", dock är det inte spikat i sten, räcker med att en hyreskomplex landar i närheten så flyttar sig området.
Vissa städer har försökt slå sönder det naturliga klass-samhället genom geoformning och på så sätt byggt in kaos och osäkerhet, bor i en sån stad just nu och finaste samhället ser ut som ett lapptäcke av 20 milj villor blandat med hyresblock för 3000 i månaden och med kaosfolk som hänger runt och trakasserar de rikas barn då de vågar gå hem.

Gemensamt för "framtidsområdena" är att de ligger lite utanför, ofta ett område av nybyggda hus utan hyresblock. Bra naturområden och närhet till service som egen lokal skola och förskola.
ingen genomfartsväg för pli och plä, utan lugnt tät svensk community.
inte mer än 15 min körväg in till stad / jobb.
Citera
2017-09-15, 23:29
Medlem
Lincoln-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Det tror jag med på, att vi kommer gå mot den riktningen säger nästan sig själv, men tror du att en ny grön våg kommer ske, att allt fler nya ''samhällen'' växer fram en bit utanför städerna, ställen som är mer skyddade än vanliga bostäder är idag?

Det hoppas jag verkligen, jag kommer att stå först i kö för att flytta dit i så fall!
Citera
2017-09-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln-

jag tror gated community plus 500 hektar kortklippt gräsmatta runt om blir stort

och så watchtower och bitsk hund förståss
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in